1419351519833
Počítejte s Fordem

Motory z řady EcoBoost nabízí velký prostor k tuningu. Nevěříte?

 
1419351519833

Motory EcoBoost představují volbu dnes už u všech sportovních modelů Ford. Modrý ovál je montuje od Fiesty ST přes Focus ST (brzy také RS) až po Mustang. I přes velice slušné hodnoty výkonu a spotřeby, které EcoBoost nabízí již z výroby, se najde řada kutilů, kteří by chtěli jít ještě dál. Kteří by rádi ze svého vozu vyždímali ještě více. Vzhledem k relativní složitosti motorů této řady se sice podobné snahy mohou zdát nešťastné. To je ale jen první pohled. Ford nabízí řadu oficiálně schválených aftermarket doplňků, pomocí nichž si můžete sami např. přeprogramovat řídicí jednotku. U řady z nich přitom nijak neomezíte záruku.

Tuneři vždycky byli a vždycky budou

Motory EcoBoost jsou pro modrý ovál vitální součástí prodejní strategie. Na jejich vývoji a neustálém vylepšování si automobilka zakládá. Ostatně není se co divit. Downsizing je mimořádně silným a zároveň smysluplným trendem v aktuálním automobilovém průmyslu. Tato filozofie umožňuje stavit výkonné avšak úsporné a spolehlivé motory. Pokud si ale někdo zároveň myslel, že tímto posunem skončí éra tuningu, že už nebude proč auta upravovat, mýlil se.

Stále se najdou “labužníci”, kteří by rádi byli o krok před ostatními, a vymýšlí způsoby jak toho docílit. V principu jsou metody pořád stejné: upravují se buď originální díly tak, aby fungovaly jinak (např. přeprogramování řídicí jednotky). Anebo se na vůz montují neoriginální speciální díly (tvrdší pružiny, jiný výfuk apod.). Třetí teoretickou možností je pak odstranění některých dílů (u dieselových vozů např. filtru pevných částic; vačkového hřídele, atd.). Stále ale platí jedna důležitá věc: jakékoliv úpravy neposvěcené výrobcem mohou negativně ovlivnit životnost vozu, jízdní komfort, bezpečnost apod. Např. odstraněním vačkového hřídele sice zvýšíme výkon, můžeme ale zapomenout na klidných chod motoru na neutral.

Už i z tuningu se stává “ajťařina”

Vlastnosti vozu a především motoru jsou do značné míry ovlivněné tím, jak je z výroby naprogramovaná jeho řídicí jednotka. Ačkoliv jsou všechny komponenty zcela totožné, motor může mít v jednom případě výkon třeba 88 kW, ve druhém 102 kW a ve třetím třeba 120 kW. Automobilky podobné úpravy dělají z několika důvodů. Podladěné verze mohou mít v některých zemích např. daňové výhody (kvůli nižším emisím). Nejsilnější alternativy jsou pak pro někoho, kdo potřebuje výkon a dokáže kvůli němu skousnout o půl litru vyšší spotřebu.

Tunerovi tak v reálu stačí, když se bude schopný napíchnout na řídicí jednotku toho či onoho vozu a přeprogramovat ji tak, aby splňovala jeho požadavky. Pouhá úprava software tedy umí zvýšit výkon i o 20 %. Ovšem musí se to umět. Najde se řada úpravců, kteří používají neprověřené přístroje, díky kterým řídicí jednotku upraví nevhodně. Důsledky pak mohou být katastrofální: odepsaný motor, obrovská spotřeba…

Ford Racing nabízí prověřené tuning sety

Pokud si zahráváte s myšlenkou přiostřit si trochu svůj sportovní vůz Ford, nemusíte chodit daleko. Vlastně můžete zůstat v teple svého domova (či garáže). Stačí si na Ford Racing objednat přístroj ProCal. Ten se připojí pomocí diagnostického kabelu (port se nachází na straně řidiče pod přístrojovou deskou v oblasti kolen) na řídicí jednotku vozu. Pomocí ProCal jste schopni vůz nakalibrovat podle svých požadavků (upravit je možné odezvu plynu, tlakování turba či třeba výkonové křivky). Určitě ale doporučujeme držet se v doporučených mezích. A cena? ProCal je k mání za poměrně výhodných 595 dolarů. A to není tak moc, pokud si uvědomíme, že jsme pomocí něj schopni dostat výkon Focusu ST k hranici 300 koní.

Hardcore tuneři nabízí ještě mnohem více. Přicházíte ale o záruku

Ne všichni motoristé si potrpí na to, aby si jejich vůz udržel záruku od výrobce. Pro ně je tu několik alternativ od tunerských es jako Mountune či Full-Race Motorsports. Ti už dokážou pomocí speciálních komponentů z motoru vyždímat opravdu maximum. Investice už ale v tomto případě budou nesrovnatelně větší než u ProCal. Zdaleka se totiž neupravuje pouze řídicí jednotka.


Diskuze


Reklama

FordShop.cz: Aktualizace map Ford 2016