2013-Ford-Fusion-Energi-Sedan-08-800
Počítejte s Fordem

Plánuje Ford koupit Teslu?

 
2013-Ford-Fusion-Energi-Sedan-08-800

Již nějakou dobu koluje v automobilovém průmyslu fáma, že mají u modrého oválu zálusk na pionýra v oblasti elektrických aut, společnost Tesla. Jestli k akvizici skutečně dojde, je zatím otázkou. Faktem je, že ačkoliv jsou elektrické vozy zatím jen okrajovou součástí nabídky, v budoucnu by se jejich podíl měl výrazně navyšovat. A Ford u toho samozřejmě chce být. Vzhledem k aktuální hodnotě Tesly, která se pohybuje kolem 20 miliard dolarů, je ale přímá akvizice nepravděpodobná. Spíše se nabízí možnost nějaké formy partnerství.

Poptávku po elektrických vozech potáhnou emisní limity

Ačkoliv už dnes nejsou elektromobily takovou raritou, jakou bývaly před lety, je jejich výskyt na (nejen) českých silnicích sporadický. Jejich podíl na trhu totiž nedosahuje ani jednoho procenta. To se ale nejspíš bude postupně měnit. Vzhledem k neustále se zvyšujícím standardům v oblasti ekologické šetrnosti by se měly elektromobily postupně stávat zbožím standardnějším a standardnějším.

Elektromobily jsou stále spíše luxus…

Čistě elektrická vozidla jsou pořád výrazně dražší než ta se spalovacími motory. Jistě, vyšší pořizovací náklady se motoristům více než vrátí během provozu. I tak se ale zatím zákazníci k “čistým” automobilům příliš nehrnou. Přitom jejich hlavní neduhy – malý dojezd a problematické dobíjení – byly do určité míry odstraněny. Samozřejmě, že infrastruktura pořád není taková, jaká by mohla být. Na druhou stranu neustále roste a s dobíjecími stanicemi se dnes můžeme setkat i v malých městech.

Ford bude nejspíš s Teslou jen spolupracovat

Modrý ovál má ve svém portfoliu několik hybridních i čistě elektrických vozidel. Klíčovým z nich je elektrický Focus s nulovými emisemi. Žádný z těchto vozů se samozřejmě nedá srovnávat s Modelem S od Tesly. Na druhou stranu stejně nesrovnatelná je i cena elektromobilů od Fordu a těch od Tesly. Model S totiž stojí v USA asi 100 tisíc dolarů, což je čtyřikrát více než elektrický Focus a třikrát více než elektrický Fusion (resp. Mondeo). Ale proč to říkáme? Jednoduše proto, že i přes svoji mimořádnou technickou vyspělost modelu S nemusí být budoucnost automobilky Tesla růžová. Menší a dostupnější model přijede až začátkem příštího roku a ani ten by se cenou neměl rozhodně podbízet. Už jen proto, že s vlajkovou lodí, modelem S, bude sdílet 60 % komponentů. Akvizice Tesly by tak pro Ford byla v současné době velkým rizikem. Na účtech modrého oválu sice leží kolem 25 miliard dolarů. Aktuální tržní kapitalizace Tesly se ale tomuto číslu téměř blíží. Vzhledem k tomu, že si Tesla rozhodně nemůže být jista tím, že bude mít v budoucnu na růžích ustláno, by se Ford při akvizici mohl přepočítat. Mnohem pravděpodobnějším scénářem je tak spíše spolupráce na úrovni sdílení technologií, výrobních postupů apod.


Diskuze


Reklama

FordShop.cz: Aktualizace map Ford 2016