ff1
Počítejte s Fordem

Ford F-150 s novým šestiválcem EcoBoost: výkon jako V8, objem a spotřeba téměř poloviční

 
ff1

Uplynulo jen pár let, co začal modrý ovál do svého oblíbeného pick-up F-150 montovat tříapůllitrový šestiválec EcoBoost. Reakce byly tehdy všelijaké. Nový agregát se ale osvědčil a dnes již v prodejích na původním V8 dominuje. V Detroitu se ale rozhodli jít ještě dále. Novou generaci modelu F-150, mimochodem odlehčenou oproti předchůdci o více než 300 kilogramů, osadili ještě menším EcoBoostem 2.7 V6. Výsledkem je reálná spotřeba kolem 10 litrů a stejný výkon a tažné schopnosti jako původní V8.

Nová generace je o tři metráky lehčí

Díky karoserii z hliníkových slitin a vysokopevnostní oceli je nový F-150 o 300 kilogramů lehčí než jeho předchůdce. Ostatně i to je jeden z důvodů, proč si inženýři u Fordu dovolili jej osadit poměrně malým, byť přeplňovaným agregátem. Ten ve svých útrobách skrývá stádo 325 koní, točivý moment se pohybuje lehce nad 500 N.m. Auta uveze kolem tuny a utáhne přívěs o hmotnosti přes 3800 kilogramů. A to je na “drobotinku” o objemu 2.7 litru docela slušný výkon, co myslíte?

Lehkost kombinovaná s pevnostní a odolností – budoucnost automobilového průmyslu

F-150 patřil vždy ke špičce z hlediska odolnosti a robustnosti karoserie. U nové generace šli ale konstruktéři ještě dále. Vytvořili tak vůz, který využívá speciální hliníkové slitiny. Ta je jednak mimořádně pevná a odolná (téměř dvakrát v porovnání s minulou generací) ale také výrazně lehčí. Při její výrobě Ford postupuje podle vlastní patentované technologie. Podobnou technologii přitom v rámci automobilového průmyslu nevyužívá žádný jiný výrobce. Z celé řady dalších technických vychytávek můžeme zmínit třeba nové metody bodového svařování či třeba hydroformingu. “Ford pomocí nové F-150 učí svět jak vyrábět užitkové vozy nové generace”, dodává Alana Strager. “Více než stovka patentů, které si vývojový tým zaregistroval, svědčí o tom, že jsou inženýři ve Fordu skutečnou spičkou v automobilovém průmyslu z hlediska inovací”.

Atmosférický V8 zůstává. Výhledově jsou ale asi jeho dny sečteny

Stále se najde řada klientů, pro které je osmiválcový motor symbolem a svůj pick-up si bez něj nedokáží představit. I v nové generaci tedy Ford nabídne pětilitrovou atmosféru. I ta ale již bude mít proměnlivé časování ventilů. Vtipné na tomto agregátu je přitom to, že má v podstatě totožné parametry jako 2.7 V6.

Nový šestiválec má motorový blok z grafitické litiny CGI. Se stejným řešením se setkáme i u naftového agregátu Power Stroke z Fordu F-650

Podobně jako dnes již legendární dieselová šest sedmička Power Stroke z nákladního Fordu F-650 má i nový EcoBoost blok z grafitické litiny CGI. Její výhodou je nižší hmotnost a také mimořádná pevnost. I přes malý objem je tak nový EcoBoost mimořádně trvanlivý, a to i v případě, že pravidelně tahá těžké přívěsy.


Diskuze


Reklama

FordShop.cz: Aktualizace map Ford 2016