Gulf_Ford_GT40_Goodwood
Počítejte s Fordem

Modrý ovál zpět do Le Mans. Dost možná se chystá oživení legendy

 
Gulf_Ford_GT40_Goodwood

Už je to nějaký ten pátek, co drtili supersportovní Fordy GT40 při slavných čtyřiadvacetihodinovkách všechny své rivaly včetně Ferrari. Vše ale skončilo v roce 1970. Od té doby se v Le Mans po modrém oválu slehla zem. Podle některých dobře obeznámených zdrojů by se ale historie mohla po téměř půl století zopakovat. Ford totiž prý uvažuje o comebacku na slavný okruh La Sarthe.

Porsche chce zpět také. Že by návrat staré sestavy?

V současnosti je vládcem v Le Mans Nissan. V zemi vycházejícího slunce ale budou mít co dělat, aby svoji pozici udrželi. S největší pravděpodobností se totiž vrátí Porsche, navázat na hvězdnou minulost bude patrně chtít i Ford a možná dokonce i Ferrari. Že by tedy návrat starých dobrých časů?

Ford nejspíš vyvine pouze motor

Vývojem kompletního závodního speciálu by si Ford bezpochyby získal srdce mnoha motoristických fanoušků. Zatím to ale spíše vypadá, že by měli technici od modrého oválu přijít pouze s motorem. Ten by se pak montoval do cizího vozu. Ostatně tento přístup je stěží možné kritizovat. Postavit nový závodní vůz rozhodně není levnou záležitostí.

Že by další generace slavného Fordu GT?

V kuloárech se spekuluje o tom, jestli u Fordu náhodou neuvažují o omlazeném supersportu GT. S tím přišli v minulém desetiletí coby s nostalgickou vzpomínkou na zlatá šedesátá léta, kdy automobilka platila za krále okruhu v Le Mans (tehdy se jezdilo s Fordem GT40). Vozů se vyrobilo pouze omezené množství a jejich cena se i po téměř deseti letech drží přinejmenším na stejné úrovni jako v době prodeje. V této souvislosti je třeba říct, že několik konceptů nového Fordu GT jsme v posledních zhruba 10 letech viděli. Realizace projektu ale nikdy nepřišla. Možná tomu teď bude jinak. I přesto ale asi nebude platit to, že by se v Le Mans měla představit závodní verze vozu, která by se potom dostala do běžné distribuce.

Závodní vůz bude mít asi hybridní motor

Rychlá sportovní auta nemusí být nutně synonymem pro žravé bestie, které jsou schopné během dvou hodin vysosat padesátilitrovou nádrž. V současnosti je trend přesně opačný. Na závodní okruhy se totiž dostávají vozy stále ekologičtější, výjimkou nejsou dokonce ani hybridy. Ford dle všechno plánuje do Le Mans poslat plně elektrický plug-in hybrid. Jak moc se tímto krokem zapíše do historie, je těžké odhadovat. Zcela jednoznačně tak ale potvrdí to, že bere důraz na ekologii mimořádně vážně a že se principy “zeleného uvažování” nezastaví u bran závodních okruhů.

Co takhle brutálně silný osmiválec EcoBoost…

Pod kapotou závodního auta by se ale mohl ocitnout také nadupaný a šíleným výkonem disponující osmiválec EcoBoost o objemu 4 až 4,5 litru (dle nároků na umístění ve třídě LMP2). Ostatně nebylo by to rozhodně poprvé, co by se EcoBoost postavil na závodní čáru. V rámci nově vzniklého amerického šampionátu USCC totiž startují dva tovární vozy Ford poháněné agregátem EcoBoost, které ladí známý tuner Jack Roush. Ten má bohaté zkušenosti např. i s rozličnými úpravami Fordu Mustang.


Diskuze


Reklama

FordShop.cz: Aktualizace map Ford 2016