cq5dam.web.1024.768
Počítejte s Fordem

Ford u nového Mustangu představí zcela novou koncepci kolenního airbagu

 
cq5dam.web.1024.768

Modrý ovál představuje zcela nový design předních airbagů u sportovního modelu Mustang. Ty umí oproti současné generaci pasažérům na předních sedadlech poskytnout o stupeň efektivnější ochranu (týká se především oblasti kolen), zároveň zabírají výrazně méně místa a jsou i lehčí. Pozměněný systém je v současnosti chráněn 15 patenty, na schválení dalších se čeká.

Stále dokonalejší mix technologií pasivní a aktivní bezpečnosti

Inovativní konstrukce airbagů se představí koncem tohoto roku v nové generaci Fordu Mustang a bude představovat jeden z mnoha prvků komplexního bezpečnostního systému vozu. Ten se kromě lehčích a efektivnějších airbagů bude skládat z řady periferních nárazových senzorů, předpínačů kotvy bezpečnostních pásů ale také třeba vylepšení venkovního osvětlení vozu. Mimochodem věděli jste, že má nový Mustang (resp. bude mít, jakmile se technologie představí v sérii) ve srovnání se svým předchůdcem dvakrát více airbagů?

Kolenní airbag umístěný v odkládací schránce? Nový Mustang říká proč ne

Hlavní výhodou nového designového pojetí je zachování prostoru v interiéru. Airbag není umístěn standardně pod přístrojovým panelem, nýbrž je zabudován do odkládací schránky. Designéři tak mají při navrhování interiéru mnohem volnější ruku, jelikož nebojují tolik s prostorem. Výhledově pak podobné technologie umožní stavbu menších (tzn. i lehčích) ale přitom uvnitř stejně prostorných a pohodlných vozidel, které ale mají nižší spotřebu, lepší jízdní vlastnosti apod.

Inovativní technologie se neobejde bez inovativních materiálů

Na rozdíl od klasických airbagů, které jsou tvořeny tkaninou (např. nylonem), je nový systém založen na ohebném vstřikováním formovaném měchýři, který je ukrytý mezi vnitřní a vnější panel odkládací schránky. V momentě, kdy senzory zaznamenají větší náraz, dochází k napuštění tohoto měchýře speciální hustilkou. Celá oblast se tak během okamžiku promění v jakousi matraci, která funguje obdobně jako klasický kolenní airbag.

Systém nevyžaduje takový tlak jako standardní kolenní airbag

Jelikož se díky nové konstrukci airbag nafukuje v podstatě z bezprostřední blízkosti a navíc dochází k většímu rozprostření kinetické energie, není nutná, na rozdíl od airbagů klasických, příliš silná (a tudíž ani velká) hustilka. A výsledek? Bezpečnostní systém je o 65 % lehčí než klasické řešení, hustilka jako taková je dokonce menší o celých 75 %. Nová koncepce je navíc i esteticky schůdnější. Nikde nejsou vidět klasické stehy či víčko airbagu. Ve voze je navíc i více místa, jelikož mohli konstruktéři přístrojovou desku posunout směrem dopředu.

15 patentů a další jsou na cestě

Inovativní řešení ochrany kolem je výsledkem systematického vývoje. Ne náhodou je tak chráněno hned 15 patenty, několik dalších by pak mělo přibýt v blízké budoucnosti.

Za chyby se platí. Díky mimořádné vyspělosti Fordu Mustang v oblasti bezpečnostních technologií ale cena nemusí být nejvyšší

Fyzikální zákony jsou bohužel jasné a naprosto nezpochybnitelné. Ačkoliv se díky moderním technologiím počty mrtvých a zraněných při dopravních nehodách neustále snižují – např. v ČR za posledních dvacet let asi na polovinu – umírat se na silnicích bude pravděpodobně ještě hodně dlouho. Na druhou stranu nehody, které ještě před nějakou dobou nemohly skončit jinak než smrtí, dnes díky nespočtu bezpečnostních technologií přežíváme téměř běžně. Nová koncepce ochrany kolen u Fordu Mustang, kterou v automobilovém průmyslu zatím nikdo nepředstavil, a to ani v rámci tzv. prémiových značek, představuje jednu z nich. Nutno ale říci, že i ona je pouze jedním z mnoha prvků v rámci komplexní bezpečnosti vozu Mustang. Tu tvoří např.:

  • osm airbagů, což je dvakrát více, než kolik měla předchozí generace. Kromě výše popsaného kolenního airbagu, má Mustang fastback i kabriolet přední airbagy pro řidiče a spolujezdce, klasický kolenní airbag řidiče, fastback pak ještě dva boční airbagy a kabriolet dva střešní airbagy umístěné v sedadlech.
  • nárazové senzory rozmístěné po celém voze, jejichž úkolem je zajišťovat správnou funkci airbagů a předpínačů bezpečnostních pásů. Nechybí ani čidla, která monitorují, zda nemá vůz snahu se převrátit na střechu.
  • předpínače bezpečnostních pásů na předních sedadlech zajišťují zpevnění pásů v případě nehody. Pasažér tak do airbagu narazí lépe zafixován a připraven.
  • světla s vysokou intenzitou svítivosti, která zajišťují jednak to, že řidič vidí, ale také to, že je viděn.
  • systém My Key umožňující přednastavení maximální rychlosti, maximální hlasitosti audiosoustavy apod.

Zapomenout nemůžeme na řadu asistenčních technologií

Nový Mustang dokáže být pěkný rošťák. Díky celé řadě asistenčních technologií s ním ale může bezpečně jezdit i člověk, který toho za volantem ještě neměl šanci moc předvést anebo který sedí poprvé v životě ve voze s výkonem přes 300 koní. Vůz se tak skvěle hodí jak na závodní dráhu tak na běžné ježdění.


Diskuze


Reklama

FordShop.cz: Aktualizace map Ford 2016