1401823843905
Počítejte s Fordem

Ford Lightweight Concept naznačí, kudy se bude ubírat snaha automobilek o snižování hmotnosti

 
1401823843905

Snaha vývojářů od Fordu nahradit tradiční ocelovou karoserii známého pick-upu F-150 hliníkovou konstrukcí vyvolala rozporuplné reakce. Vůz přitom zhubl přes tři sta kilo, snížila se jeho spotřeba a nahoru šly i manévrovací schopnosti na silnici i v terénu. Nedávné dvouleté testování v reálných podmínkách navíc dokázalo, že hliníková konstrukce není žádným experimentem nýbrž robustním a naprosto spolehlivým řešením. V podobném duchu modrý ovál před pár dny představil svůj Lightweight Concept Car. Vůz byl vytvořen výhradně za pomocí odlehčených moderních technologií, a to přitom bez jakýchkoliv kompromisů v oblasti bezpečnosti či komfortu.

Boj o nižší spotřebu má více linií

Zákazníci z pochopitelných důvodů požadují auta, se kterými bude návštěva čerpacích stanic spíše sporadickou událostí. Automobilky tedy pracují na technologiích, které by inovovaly hnací ústrojí tak, aby se spokojilo s co možná nejméně palivem. Pro příklad nemusíme chodit daleko. Jsou jím třeba maloobjemové přeplňované motory řady EcoBoost. Redukovat spotřebu je ale možné i jinak, např. pomocí snižování hmotnosti. Lehčí auto totiž znamená možnost osadit jej menším a úspornějším motorem. Ford si tuto skutečnost samozřejmě uvědomuje a před pár dny proto představil svůj koncept odlehčeného vozu označovaný jako Lightweight Concept Car. Ten je vyroben výhradně z moderních a odlehčených materiálů a měl by naznačovat, kudy by se zhruba měly snahy výrobců o minimalizaci hmotnosti v budoucnosti ubírat. Koncept byl postaven na bázi vozu Fusion – americká obdoba Mondea – váží přitom ale totéž co o dvě třídy menší Fiesta. Inženýrům od Fordu se tak díky použití celé řady inovativních materiálů podařilo zrealizovat 25% redukční dietu. A to je dost dobrý výsledek, zejména pak s ohledem na to, že u vozu nedochází ke ztrátě pevnosti a tudíž je stejně bezpečný jako klasický Fusion.

Výzkum odlehčených materiálů probíhá již několik desetiletí

Na systematickém vývoji moderních a výrazně lehčích materiálů pracují u Fordu již půl třetího desetiletí. Hmatatelné plody jejich práce přitom může vidět už dnes. Nová generace Fordu F-150, jejíž karoserie je tvořena hliníkovou slitinou, je v porovnání s předchůdcem lehčí o více než 300 kilogramů. Auto tak:

  • zrychluje lépe
  • utáhne více
  • v terénu se jen tak “nezakope”
  • na silnici působí agilněji

Navíc – a to možná nenapadne každého – i díky nižší hmotnosti lépe brzdí. Hliníková slitina je tak pozitivním faktorem i z hlediska aktivní bezpečnosti.

Lehčí auto, menší motor…

Díky redukční dietě bude moci mít nová “efstopadesátka” pod kapotou dokonce motor o výkonu 2,7 litru. Ještě před několika lety přitom pozdvižení vyvolával i o osm deci objemnější agregát. Velký pick-up se tak se spotřebou dostane pod 10 litrů, a to je vzhledem k jeho parametrům krásné číslo.

Další snižování spotřeba motoru začíná narážet na fyzikální zákony

Automobilky se snaží, jak jen mohou, o neustálé vychytávky v rámci pohonného ústrojí. Bohužel však inženýři stále častěji začínají narážet na základní fyzikální zákony. Postavit klasickou zážehovou jedna šestku se spotřebou jeden litr prostě zatím neumíme a patrně ani nikdy umět nebudeme. Jedinou možností jak se na tyto hodnoty dostat, se tak zdá kombinaci hybridních či posléze plně elektrických technologií v kombinaci s minimální hmotností.

Snahy o snižování hmotnosti jsou klíčovou částí plánu Blueprint for Sustainability

V rámci své strategie označované jako Blueprint for Sustainability se modrý ovál snaží o vývoj a následné masové rozšíření vozů, které jsou šetrné jak vůči životnímu prostředí tak vůči peněžence zákazníka. Důležité je ale v této souvislosti skutečně dodat, že se jedná o na velkoobjemové úrovni realizovatelné a cenově dostupné vychytávky. Účinné ale pro běžného klienta nedostupné technologie či naopak takové technologie, které by měly negativní vliv na užitnou hodnotu, bezpečnost či třeba spolehlivost, Ford v rámci své trvale udržitelné strategie nezkoumá. To ale neznamená, že by o nich nevěděl a nespolupracoval by s výzkumnými centry či institucemi, které se o ně zajímají.

Plně hliníkovou karoserii měl už Ford GT

Pokud si vybavujete legendární supersport Ford GT, pak vězte, že karoserie tohoto vozu byla výhradně tvořena hliníkem. I díky tomu byl a v podstatě se dá říct, že stále je, Ford GT jedním z nejrychlejších vozů světa. Tehdy přitom šlo o produkt výzkumu či iniciativy, kterou Ford nazval Aluminium Intensive Vehicle (vůz s plně hliníkovou karoserií) a která započala již v roce 1992. Dost možná se tak za několik let historie zopakuje a světlo světa spatří další unikátní sériově vyráběný vůz využívající materiály, které patří prozatím spíše do úrovně sci-fi.

Redukce hmotnosti a rozměrů je cílem inženýrů ve všech odvětvích

Ultralehký či ultratenký jsou termíny, které zatím běžně slýcháme spíše v souvislosti s elektronikou a snad možná spotřebním zbožím. Výhledově by se ale měla v reálu objevit i ultralehká auta. Zda tak budou skutečně označována, je těžké odhadnout. Využití celé řady moderních materiálů a technologií jejich zpracování ale bude zajisté představovat základní otázky v rámci blízké budoucnosti automobilového průmyslu. Koncept odlehčeného vozu nedávno představeného Fordem by přitom měl zhruba ukázat, jaké materiály a technologie budou v centru dění. Byl totiž postaven např. pomocí:

  • hliníku
  • chemicky zpevněného skla
  • pokročilých odlehčených plastů
  • odlehčené vysoko-pevnostní oceli
  • horčíku
  • karbonových vláken
  • kompozitních struktur

Změny se přitom nedotkly jen karoserie. Inženýři nenechali nit suchou ani na sedadlech, autobaterii či třeba přístrojové desce.

Koncept do běžné výroby nepůjde. Šlo jen o ukázku

Ultralight verze Fordu Fusion určitě na pulty prodejců nezamíří. Technologie, které v sobě obsahuje, se ale s téměř absolutní jistotou do běžných vozů dříve či později dostanou. Ostatně ony už v nich částečně i jsou, např. v novém F-150. Zde se např. hliníková karoserie mimořádně osvědčila. Nejenže je lehčí, je dokonce i odolnější vůči korozi a působení chemických činitelů.


Diskuze


Reklama

FordShop.cz: Aktualizace map Ford 2016