cq5dam.web.1024.768
Počítejte s Fordem

Ford spojil síly se Samsungem. Společně chtějí vyvinout novou generaci autobaterií

 
cq5dam.web.1024.768

Modrý ovál chce ve spolupráci s jihokorejským technologickým gigantem Samsung vyvinout zcela nový typ autobaterie. Ta bude nejen menší a lehčí, hlavně ale umožní zpětné využití brzdné energie i u jiných než hybridních vozů. V současnosti firmy pracují na výzkumu systému duálních baterií, v rámci kterého se využívají jak moderní lithium-iontové baterie tak baterie tradiční, tedy olověné. Výhledově by pak olovo mělo z autobaterií zmizet nadobro a mělo by být kompletně nahrazeno lithiem.

Regenerativní brzdění i do spalovacích/vznětových aut? Za pár let možná žádný problém

Ford společně se Samsungem SDI, přidruženou společností známého asijského výrobce elektroniky, před pár dny oznámil zahájení výzkumu hybridní technologie, která by mohla být v budoucnosti využita i u klasických vozů poháněných fosilními palivy. Hlavním cílem projektu, který by měl trvat celých deset let, je přitom vyvinout nejprve systém duálních baterií kombinující lithné ionty s 12 voltovou olověnou klasikou a posléze olovo vytěsnit úplně. Výhodou takového systému je totiž jeho schopnost efektivně – mluví se až o 95 % – zúročit kinetickou energii, která by jinak přišla vniveč během brzdění.

Samozřejmě, technologie regenerativního brzdění, jak se výše uvedená schopnost nazývá, není v dnešní době již ničím extra převratným. Ovšem vyskytuje se zatím pouze u hybridních vozů a elektromobilů. Ford a Samsung by však rádi, aby se stala standardem i mezi klasicky poháněnými auty. Přinesla by totiž nižší spotřebu paliva a také objem vyloučených emisí (nejen) oxidu uhličitého.

Technologie by měla spolupracovat se systémem Auto Start-Stop

Ford v současné době dodává systém Auto Start-Stop, který při čekání automaticky vypne a zase zapne motor, zhruba do dvou třetin svých vozů. Systém duálních baterií má přitom ještě větší potenciál, co se týče možné úspory paliva a emisí. U hybridních vozů Ford dochází při každém sešlápnutí brzdového pedálu k využití až 95 % pohybové energie. Něco podobného by přitom dle inženýrů od Fordu mělo být proveditelné i u klasických vozů.

Zmizí olovo z autobaterií jednou pro vždy?

Ultralehké lithiové autobaterie by měly jednou zcela vytlačit ty klasické olověné. Kdy přesně se tak stane, je zatím ve hvězdách. Lithium je již léta díky své lehkosti a energetické hustotě běžně používáno u spotřebičů a elektroniky. Automobilky jej však zatím montují pouze do hybridů a elektromobilů. I díky tomu mají tato vozidla nižší hmotnost a tudíž i spotřebu.

Výzkum by měl zdokonalit i současné lithium-iontové baterie

Jedním z “vedlejších produktů” zkoumání budou také zjištění týkající se aktuálně používaných lithiových autobaterií. U elektromobilů a hybridů totiž automobilky čelí hlavně potížím s dojezdem (tj. kapacitou baterie) a dlouhou dobou nabíjení. To jsou ostatně hlavní dva důvody, proč stále nejsou alternativně poháněné vozy masově rozšířené. Ford i Samsung přitom doufají, že by se jim v blízké budoucnosti mohlo podařit na technologii zapracovat tak, že budou mít i elektromobily dojezd srovnatelný s klasicky poháněnými auty.

Lithium samo o sobě představuje novou generaci autobaterií

První hybridní vozy měly pod kapotou autobaterie vyrobené z nikl metal hydridu (NiMH). Ty byly o něco větší než současné lithiové (zhruba o čtvrtinu). Jejich hlavní slabinou ale byla ve srovnání s moderním lithiem malá kapacita jednotlivých elektrických článků (jen kolem 30 %). Koncept ultralehké baterie by přitom rozměry i hmotnost mohl snížit o dalších asi 40 %. Šlo by tak o jeden z mnoha kroků ke zefektivnění a ekologizaci osobní automobilové dopravy.

U modrého oválu do vývoje baterií fušují už asi 100 let

Ford patří v rámci výzkumu baterií ke všemu jen ne k nováčkům. Ostatně už za dob Henryho Forda a Thomase Edisona přišla detroitská automobilka s revolučním nikl-železným akumulátorem coby potenciální náhradou za olovo. V loňském roce pak firma investovala přes 130 milionů dolarů do inovací v rámci designu, technologií a výroby autobaterií a jejich komponentů. Došlo přitom také ke zdvojnásobení její kapacity v rámci testů trvanlivosti. V současnosti tak inženýři Fordu dokáží v laboratořích při desetiměsíčním testování simulovat ekvivalent 250 tisíc najetých kilometrů a deseti let reálného provozu. Kromě toho modrý ovál dlouhodobě podporuje celou řadu vzdělávacích institucí, které se zabývají energetikou a především pak uchováváním energie.


Diskuze


Reklama

FordShop.cz: Aktualizace map Ford 2016