1401387953294
Počítejte s Fordem

Šestice prototypů nového Fordu F-150 prošla více než dvouletým testováním v reálných podmínkách

 
1401387953294

Od roku 2011 až do současnosti probíhalo v tichosti a v reálných podmínkách testování šestice prototypů nového Fordu F-150. Účel byl přitom velice jednoduchý – získat poznatky, které konstruktérům umožní vytvořit jednoznačně nejodolnější F-150 v historii. Předmětem zkoumání byla hlavně mechanická výdrž hliníkové slitiny, která je použitá jak na karoserii tak na nákladový prostor.

Tvrdou práci má v DNA

Ford F-150 byl vždy ve své více než 60 let trvající historii koncipován jako pracant. Odolnost a výdrž použitých materiálů tak odjakživa představovala klíčové kritérium. Aby zjistili vlastnosti nového materiálu – hliníkové slitiny – ze kterého je vůz vyroben, podrobili jej náročným testům v reálných podmínkách. Vybraní dlouholetí fleetoví zákazníci Fordu si tak mezi sebe rozdělili šest prototypů nové “efstopadesátky”, se kterými během zhruba dvou a půl let najeli v těžkých podmínkách téměř 600 tisíc kilometrů. Nutno dodat, že veškerá tato testování proběhla v tajnosti a o jejich průběhu neinformovala ani motoristická média.

Hliník se osvědčil

Když před nějakou dobou vyšla do světa zpráva, že chce Ford postavit příští generaci modelu F-150 z hliníkové slitiny, staromilci začali bít na poplach. Přitom k tomu podle všeho neměli důvod. Tři dlouholetí klienti, jejichž fleetové vozy mají na kapotě znak modrého oválu, v roce 2011 převzali každý po dvou kusech užitkového vozu F-150. Jeden z nich přitom byl vyroben z tradičního materiálu, druhý z lehčí a pevnější hliníkové slitiny. Po zhruba dvou a půl letech testování a následném vyhodnocení výsledků došli jak konstruktéři tak zúčastnění těžaři či stavbaři k následujícímu závěru: hliníková konstrukce je lehčí, ale přitom odolnější a trvanlivější. Bez pochyb je tak novou generaci Fordu F-150 možné považovat za největšího tvrďáka v historii modelu.

Na základě testování inženýři upravili tvar nákladového prostoru

Denis Kansier, který vývoji prototypů šéfoval, jezdil každé tři měsíce po jednotlivých zákaznících. Během návštěv zjišťoval, zda se s vozem něco nestalo, zda některý z dílů nenese známky nadměrného opotřebení apod. Díky takto získaným poznatkům pak jeho tým lehce zpevnil podlahu nákladového prostoru a mírně upravil tvar jeho víka. Jinak se ale vozy bez výtek osvědčili a během testů najely dohromady přes půl milionu kilometrů.

Hliníková karoserie je mnohem odolnější vůči korozi

Celková antikorozní ochrana je u F-150 už řadu let na výborné úrovni. Problémy však nastávaly v důsledku hlubokých rýh a škrábanců, které se přes lak dostaly až na karoserii. Tento problém je ale koncepční a potýkají se s ním všichni výrobci. Během testování šestice prototypů se však ukázalo, že hliníková slitina tímto neduhem netrpí. I poškozená místa tak zůstávala bez rzi.

F-150 ustály řadu maratonů

Kromě výše uvedeného reálného testování na úrovni fleetového provozu musel Ford F-150 obstát i během celá řady dalších vytrvalostních akcí v těžkých podmínkách. Během “maratonu” kolem známé přehrady Davis Dam ve státě Arizona třeba auta musela ve více než 40° horku absolvovat dvacetikilometrová stoupání, přičemž za sebou táhla přívěs o maximální přípustné hmotnosti. V kalifornském státním parku Anza-Borrego poblíž San Diega pak musely vozy během pěti dní absolvovat 250 výjezdů třicetistupňovým stoupáním po písku a ostrých skalách na jeden z místních vrcholků, přičemž se několikrát dostaly do nadmořské výšky kolem 2000 metrů. Ani jeden z těchto výjezdů přitom neskončil nezdarem.


Diskuze


Reklama

FordShop.cz: Aktualizace map Ford 2016