1401284990184
Počítejte s Fordem

Modrý ovál uvolní licenci na patentovanou technologii nafukovacích bezpečnostních pásů

 
1401284990184

Automobilka Ford umožní masivnější rozšíření technologie nafukovacích bezpečnostních pásů. Plánuje totiž uvolnit patent, který na ni v současné době má. Technologie by se tak mohla začít brzy vyskytovat nejen v automobilech konkurenčních výrobců ale také v letadlech, lodích či třeba vojenských dopravních prostředcích. Cíl je přitom jediný: zvýšit bezpečnost přepravy zejména u dětí a starších osob.

Patent pochází z roku 2010

Nafukovací bezpečnostní pásy se dostaly do produkčního automobilu poprvé v roce 2010 a od té doby se rozšířily do mnoha modelů Ford a Lincoln. V souvislosti s uvolněním licence by ale technologie mohla zažít boom i u jiných společností, z nichž řada dokonce ani nemusí operovat v rámci automobilového designu. Použitelná je totiž i u armádních dopravních prostředků, v letadlech – od velkých dopravních až po ultralighty či helikoptéry – a dokonce i u vysokorychlostních lodí/vznášedel.

Záchrana životů je nadřazená konkurenčnímu boji

Společnost Ford se rozhodla uvolněním licence motivovat ostatní technologické a strojírenské subjekty k používání technologie, která by mohla výrazným způsobem přispět k vyšší bezpečnosti provozu. Jak říká Bill Coughlin, šéf divize modrého oválu Global Technologies, “Ford se vždy zasazoval o demokratizaci technologií a vždy při tom šel mnohem dále než jen na úroveň zákazníků”.

Speciální bezpečnostní pásy fungují stejně jako ty obyčejné. Tedy až do nehody

Pokud jde o každodenní používání nafukovacích bezpečnostních pásů, to se v podstatě neliší od pásů, které známe všichni. Při kolizi se však speciální Fordem vyvinuté pásy nafouknou kolem těla pasažéra a kinetickou energii rozloží na zhruba pětkrát větší plochu. A jak známo ze základoškolské fyziky, větší plocha znamená menší tlak, menší tlak pak menší riziko zranění. Další předností těchto bezpečnostních pásů je také to, že při nafouknutí dochází k vyplnění prostoru v hlavové oblasti. Při nárazu tak hlava vykoná menší pohyb, čímž se šetří krční páteř. V současnosti technologii najdeme u Fordu Explorer, Flex a Fusion. Nově k nim přibude ještě F-150. Pokud jde o Lincoln, disponují jí modely MKT a MKZ.

V minulosti modrý ovál uvolnil již několik licencí

Technologická demokratizace – máme-li použít slova Billa Coughlina – je fenomén Fordu vlastní. Již v minulosti automobilka umožnila plošné rozšíření celé řady (zdaleka ne jen bezpečnostních) technologií, které měla patentované. Šlo např. o:

  • Roll Stability Control – ta neustále monitoruje pomocí řady senzorů pohyb vozidla a hlavně kontakt s vozovkou. V případě, že hrozí převrácení, začne automaticky brzdit či alespoň ubere plyn.
  • Surveillance mode – tuto technologii využívají policejní vozy. Posádku totiž dokáže varovat před nečekaným nárazem zezadu
  • Ford’s Belt-Minder system – díky systému, který pomocí zvukového signálu upozorňuje posádku na to, že není připoutaná, se dle několika institutů výrazně zvýšilo procento osob, které si během jízdy bezpečnostní pás zapnou.
  • Ford’s Driver Alert Warning System – systém, který analyzuje pozornost řidiče, a výsledky přenáší na přístrojový panel. V případě, že je tato pozornost velice nízká, systém začne vydávat vizuální a zvukové signály.

Ford společně s neziskovou organizací AutoHarvest Foundation vykoupili i několik dalších patentů, které následně uvolní

Ke kompletnímu uvolnění souboru všech patentovaných technologií k použití v rozličných průmyslových sektorech bylo potřeba několik z těchto technologií odkoupit od společnosti United Technologies. Transakci Ford provedl ve spolupráci s neziskovou organizací AutoHarvest Foundation, která se dlouhodobě zaměřuje na rozšiřování moderních technologií do každodenního života. Jak totiž naznačuje David Cole, spoluzakladatel AutoHarvestu, v sázce není jen vyrábět bezpečnější a konkurenceschopnější vozy, “my se snažíme pomocí šíření technologií o zlepšení společnosti“.


Diskuze


Reklama

FordShop.cz: Aktualizace map Ford 2016