Jet-powered-1967-Ford-Mustang_2
Počítejte s Fordem

I u Fordu Mustang existují určité hranice. Jeden americký kutil je ale patrně trochu překročil

 
Jet-powered-1967-Ford-Mustang_2

Před časem se na jistém aukčním serveru objevil exemplář Fordu Mustang první generace z roku 1967. To by ještě díky obrovské popularitě vozu nebylo nic zvláštního. Ovšem inzerovaný kousek měl pod kapotou – a vlastně ne jen tam – obří tryskový motor pocházející z poválečného letadla Westinghouse J34. To přitom dokázalo díky jeho výkonu kolem 10 tisíc koní akcelerovat téměř na rychlost zvuku.

Dobrý vkus je diskutabilní termín

Těžko říci, co si o kutilovi, který kompletně překopal původní Mustang z 60. let, myslet. Faktem je, že podobných šíleností dost možná za hranicí vkusu už jsme viděli hodně. I tak ale tento kousek patří mezi ty nejextrémnější. Ve svých útrobách totiž skrývá např.

  • přední nápravu z předválečného vozu Plymouth
  • brzdy z Buicku z roku 1958
  • škrticí ventily z velkého SUV Mercury Marine

Srdcem vozu je pak téměř tři metry dlouhý letecký proudový motor J34 z Westinghouse s obřím výfukem. Zda je tato kombinaci již za hranicí nebo ještě ne, musíte uznat sami.

Stejný motor se používá v dragster speciálech

Podobně upravený vůz je možné využívat pouze v rámci speciálních akcí na uzavřených plochách. Na běžné silnice rozhodně nepatří. Proudový motor J34 tak často pohání např. tzv. dragster speciály, vozy, které se snaží o maximální možné přímé zrychlení. Ty někdy “udělají” stovky i za méně než jednu sekundu, výše popsaný Mustang by ale totéž nejspíš nedokázal. Výkon motoru je totiž jen jeden faktor. Ruku v ruce s ním musejí být technicky vyřešené i otázky jeho přenosu na kola, aerodynamiky atd. I proto mají většinou dragstery technicky i vizuálně do běžných vozů opravdu hodně daleko. I když se samozřejmě nabízí otázka, jestli totéž neplatí i o popsaném Mustang speciálu.

Zdroj foto: damngeeky.com


Diskuze


Reklama

FordShop.cz: Aktualizace map Ford 2016