Satellite
Počítejte s Fordem

Ford úspěšně otestoval zcela nezávislý parkovací asistent

 
Satellite

Plně autonomní auta, do kterých člověk usedne, naklepe si cílovou adresu a pak se jen nechá odvézt, jsou stále ještě hudbou vzdálené historie. Ovšem i cesta dlouhá tisíc mil začíná prvním krokem. Inženýři ve Fordu například před pár dny úspěšně otestovali plně automatizovaný parkovací systém. Díky němu dokázal testovací Focus zaparkovat do úzké mezery podélně stojících vozidel. To vše přitom bez fyzické přítomnosti řidiče ve voze.

Aktivní, aktivnější, nejaktivnější…

Alespoň nějakým parkovacím asistentem je patrně opatřena většina moderních vozů. První generace tohoto praktického pomocníka hlavně v městském provozu měřila vzdálenost mezi zadním nárazníkem a překážkou. Řidiče pak o zbývajícím prostoru informovala pomocí přerušovaného či nepřerušovaného pípání. Určitým asistentem pak byly i tzv. parkovací kamery, které na displej vozu přenášely pohled přímo ze zadního nárazníku, kde byly umístěny. Takřka bez výjimky byly ale až donedávna výhradní doménou prémiových vozů.

Pokud jde o druhou generaci parkovacích pomocníků, zde se již můžeme bavit o tzv. aktivních asistentech. Ty dokáží samy vyhledat vhodný prostor k zaparkování a stejně tak i samy realizaci manévru provádějí. Řidič pouze uvádí auto do pohybu, manipulace s volantem je již záležitostí techniky.

Nedávno ale technikové ve Fordu s úspěchem otestovali již třetí generaci parkovacích asistentů, tentokrát již opravdu nezávislou. Tento prozatím stále ještě lehce futuristický doplněk totiž dokáže provést parkovací manévr zcela sám. Řidič nejenže nemusí nic dělat, dokonce se ani ve voze nemusí fyzicky nacházet.

Parkovací manévr bude možné započít stisknutím tlačítka na klíčence

Za pomoci 12 ultrazvukových senzorů dokáže parkovací systém sám zaparkovat, a to aniž by se uvnitř vozu musel kdokoliv nacházet. Řidič pouze zmáčkne příslušné tlačítko na klíčence a za několik vteřin má již bezpečně a bez ztráty desítky či celistvosti laku zaparkováno. Ovládání spojky, plynu i natočení volantu tak bude čistě na umělé inteligenci.

Řidič bude mít vůz neustále pod kontrolou

Vůz vybavený parkovacím asistentem nové generace sice dokáže zaparkovat zcela bez pomoci, to ale neznamená, že by nad ním řidič ztratil kontrolu. V praxi bude totiž nutné parkovací tlačítko držet po celou dobu parkování. Jakmile jej řidič pustí, vůz okamžitě zastaví. Jedná se o jakousi bezpečnostní pojistku pro případ nějaké nepředvídatelné situace, kterou by umělá inteligence nedokázala adekvátně vyhodnotit.

Do běžně prodávaných vozů by se technologie měla dostat asi za 5 let

Ford s plošným zavedením aktivního parkovacího asistenta třetí generace počítá přibližně v roce 2019. Do té doby se musí řidiči spokojit s na přání dodávaným pomocníkem, který je ještě přece jen o něco málo autonomnější. I ten ale využívá ke svému správnému fungování stejná ultrazvuková čidla.

Neřídím já. To on…

Postupné upozaďování lidského faktoru v silničním provozu otevírá prostor k poměrně zajímavé diskusi týkající se odpovědnosti za provoz vozidla. Nutné je ale uvědomit si jednu věc. Za provoz vozu odpovídá a dle všeho ještě dlouho odpovídat bude výhradně řidič. To znamená, že pokud během autonomního parkování či jakékoliv jiné umělou inteligencí ovládané činnosti dojde ke karambolu, vina je vždy na straně řidiče. Rozhodně nebude standardně možné případnou škodu vymáhat po automobilce či jejích dodavatelích. Otázkou bude samozřejmě uplatnitelnost technické závady, ovšem ta by musela být jednoznačně prokázána. I přes značný technologický pokrok tak lidský faktor zůstává nejzásadnějším článkem ovlivňujícím bezpečnost silničního provozu.


Diskuze


Reklama

FordShop.cz: Aktualizace map Ford 2016