SKYRUNNER
Počítejte s Fordem

S EcoBoostem za zády vzhůru k nebesům. Létající auto se stalo realitou

 
SKYRUNNER

Základním pilířem moderního vědeckofantastického světa jsou již tradičně raketoplány, mimozemšťané, roboti a také létající auta. Z rodinné dovolené na Marsu či z inteligentních plechových bytostí, které čtou dětem pohádky na dobrou noc anebo je vyzvedávají ze školy, se sice běžný artikl jen tak nestane, pokud ale jde o létající auta, máme dobré zprávy. Britská firma Parajet nedávno představila produkční model vozidla SkyRunner, za který by se rozhodně nemusel stydět ani James Bond.

Koncepčně vůz vychází z bugíny, motor má ale stejný jako Fiesta či Focus

Vozidlo SkyRunner začala tento rok vyrábět firma Parajet pocházející z městečka Semley v anglickém Dorsetu. Vůz na pohled připomíná bugínu, od které se ale svojí konstrukcí výrazně odlišuje. O pohon se např. stará známý jednolitrový tříválec EcoBoost, karoserii tvoří odlehčená sklo-uhlíková vlákna. I díky této kombinaci vyvine na silnici maximální rychlost až skoro hrůzostrašných 185 km/h.

Od prototypu trvala cesta k produkčnímu modelu 5 let

První prototyp vozítka SkyRunner dala firma kolem zakladatele Gila Cardoza dohromady již v roce 2009. Ještě v tomtéž roce s ním absolvovala 42denní expedici z Londýna přes Francii, Španělsko, Maroko, Mauretánii až do legendárního města Timbuktu v Mali. Nazpět se pak vrátili přes Senegal. Trasu o délce 6000 kilometrů létající vůz zvládl bez potíží, zapracovat však bylo třeba na jeho obratnosti a také spotřebě paliva. Druhá generace vozu, stále ještě neprodukční, tak byla ve znamení filozofie, že méně je někdy více. Konstruktéři se tak snažili maximálně snížit hmotnost vozu, zlepšit jeho jízdní vlastnosti na všech površích a také prodloužit jeho dojezd/dolet. Výsledkem byla karoserie z jiného materiálu a také odlišný a výrazně agresivnější vzhled. Vůz tak spíše než bugínu začal připomínat vozítko, které by si z placu mohlo vystřihnout roli v další episodě Lucasových Hvězdných válek.

Na konečné podobě produkčního modelu se nepřímo podepsali inženýři z Fordu

Hlavní roli hraje u v podstatě třetí generace SkyRunneru skutečnost, že se o jeho pohon stará tříválec EcoBoost. Ten umožnil další snížení hmotnosti a hlavně výrazné zlepšení letových schopností. SkyRunner tak nyní potřebuje ke vzletu jen minimální rozjezdovou dráhu, velmi jednoduše se ovládá a hlavně bez problémů doletí i na vzdálenost více než 300 kilometrů. Podobné parametry původní motor z motocyklu bohužel nenabídl.

Parajet SkyRunner v číslech

O tom, že vymoženost produkovaná v anglickém Dorsetu, rozhodně není žádným idealistickým experimentem ale plně funkčním a využitelným dopravním prostředkem pro specifickou klientelu, svědčí nejlépe její technické specifikace. Ty jsou následující:

  • zrychlení z nuly na sto za méně než 4,5 vteřiny
  • maximální rychlost na silnici 185 km/h
  • maximální letová rychlost 88 km/h
  • vzletová rychlost 60 km/h
  • maximální dosažitelná výška kolem 5 kilometrů
  • dolet/dojezd 320 kilometrů
  • kapacita nádrže 35 litrů

Vůz má velký potenciál u širokého spektra klientů

Původně bylo létající vozidlo dle slov šéfa firmy určeno takřka výhradně pro finančně zajištěné dobrodruhy. Ti budou patrně opravdu tvořit nemalé procento reálných kupců, solidní uplatnění ale SkyRunner dost možná najde i jinde. Může se totiž rychle stát ideální volbou pro správce velkých pozemků (ranče, přírodní rezervace, rozlehlé zemědělské pozemky apod.) ale také pro instituce jako horská služba, hasiči, policie a jiné. Vynikající průchodnost terénem pak velmi pozitivně vyhodnotili např. energetici, kteří se potřebují rychle dostat třeba k poškozeným sloupům elektrického vedení, ropovodům atd. Díky nízké vzletové rychlosti a off-road podvozku navíc SkyRunner v mnohém připomíná vrtulník: dokáže totiž přistát a zase odletět téměř odkudkoliv. A i když nedokáže odletět, stále může bez problémů odjet. Díky minimální hmotnosti se totiž ani na podmáčených a zabahněných cestách v podstatě nemůže takříkajíc zakopat.

Malou přepravní kapacitu významně kompenzují nízké náklady na provoz

Srovnání SkyRunneru s letadlem či vrtulníkem není úplně na místě. Díky své minimální hmotnosti i velikosti má totiž létající vozidlo od Parajetu téměř nulovou přepravní kapacitu. Na druhou stranu ale vyniká nesrovnatelně nižšími pořizovacími i provozními náklady. Subjekty, které podobnou techniku potřebují zejména k monitorovací či průzkumné činnosti, přitom ocení právě tyto kvality. Za pořizovací i provozní cenu jednoho pátracího letounu totiž bude k dostání Parajetů hned několik.

SkyRunner bude možné provozovat i v Čechách

Díky relativně jednoduché konstrukci a snadnému servisu si může létající vozítko pořídit i našinec. Pravda, cena téměř 2,4 milionu korun, byť v plné výbavě, není zrovna lidová. Na druhou stranu znáte nějakou lepší kombinaci homologovatelného a na běžných silnicích provozuschopného auta, kterým můžete jezdit do práce anebo si s ním jen tak zaletět na výlet třeba do Alp?

Zdroj foto: flyskyrunner.com


Diskuze


Reklama

FordShop.cz: Aktualizace map Ford 2016