ford-f-150-1
Počítejte s Fordem

Již půl milionu legendárních Fordů F-150 s úsporným motorem EcoBoost pod kapotou

 
ford-f-150-1

Automobilka Ford může slavit další triumf. Před pár dny prodala půlmiliontý kus slavného pick-upu F-150 osazeného silným a ekonomicky šetrným šestiválcem EcoBoost o objemu 3.5 litru. Oproti standardním osmiválcům mohly během posledních zhruba tří let dle propočtů tyto motory ušetřit kolem 200 milionů litrů benzínu. To je více, než kolik kdy ušetřila všechna elektrická a plug-in elektrická vozidla všech značek a modelů na celém světě.

V6 hlásí za pouhé tři roky šestinásobné zvýšení prodejů

Ve srovnání s rokem 2011, kdy si pod kapotu nechalo montovat menší motory jen zanedbatelné procento motoristů, jsme dnes v úplně jiné situaci. U velkých osmiválců dochází k dramatickému oslabování pozice na trhu a ani v nejbližší budoucnosti by se trend neměl obrátit. Právě naopak. Současný podíl 57% V6 ku 43% V8 se s největší pravděpodobností bude upravovat dále ve prospěch menších motorů.

U Fordu F-150 jsou k dispozici dva šestiválce

Srdcem legendární “efstopadesátky” mohou být dva šestiválcové motory - tříapůllitr EcoBoost a pak tři sedmička s proměnným časováním ventilů označovaná jako Ti-VCT. V prodejích přitom jasně (více než čtyřnásobně) a z pochopitelných důvodů vede prvně jmenovaný. Nabízí totiž mimořádný poměr výkonu, spolehlivosti a šetrnosti k peněžence majitele. Jeho spotřeba se totiž reálně pohybuje mezi 10 až 11 litry, což nejsou na vůz tohoto kalibru a užitné hodnoty vůbec špatná čísla.

Spolehlivost a kvalita je u konstrukčně komplikovanějších motorů zajištěna prvotřídními materiály a nekonečným testováním v extrémních podmínkách

Samozřejmě, že se stále najde řada škarohlídů, pro které jsou motory nové koncepce vhodné, jak sami říkají, leda tak do sekačky nebo do mixéru. Zvyk je samozřejmě železná košile a převyknout si není nic jednoduchého. Nicméně pokud bychom se měli držet stejné filozofie, tak dnes pořád jezdíme s obřími osmiválci pod kapotou, jejichž výkon se pohybuje někde kolem 120 koní a za každý ujetý kilometr dáme jen na palivu 7 korun. Doba jde skutečně dopředu a to, co tyto motory ztrácí na jakési robustnosti a bytelnosti, bohatě vynahrazují použitím vysoce kvalitních moderních materiálů. Ostatně výše zmíněná čísla mluví jasně. O šestiválce a menší motory všeobecně prudce roste zájem; pokud by jejich kvalita byla nízká a poruchovost vysoká, jen stěží by se to o nich nerozkřiklo.

Do legendárního pick-upu půjde ještě menší motor

V druhé polovině tohoto roku by měl pod kapotou slavného pick-upu debutovat ještě výrazně zmenšený šestiválec o objemu necelých dvou a tří čtvrtin litru. Ten přitom nabídne zhruba stejný výkon jako původní osmiválec, jeho spotřeba však bude ještě nižší než u 3.5 V6 EcoBoost. Takto osazený vůz se navíc bude dodávat, mimo jiné, s inteligentním Start-Stop systémem, který se nebude aktivovat v případě, že je vůz ve 4×4 režimu či pokud aktuálně táhne přívěs. Třešničkou na dortu je pak skutečnost, že se tyto agregáty nebudou vyrábět v některé ze zemí třetího světa nýbrž v americkém státě Ohio. Mimochodem do rozšíření zdejší továrny kvůli zavedení výroby malého šestiválce automobilka Ford nedávno investovala půl miliardy dolarů.

Potenciál úspory je impozantní

Rozdíl v množství energie, kterou pro svoji tříletou činnost potřebuje půl milionů agregátů 3.5 V6 EcoBoost a standardních V8, které navíc ani nedosahují technických parametrů přeplňovaného motoru, je obrovský: stejnou energii totiž spotřebuje za rok středně velké město o 70000 domácnostech. Bavíme se přitom pouze o jednom modelu jedné automobilky v období pouhých tří let. Pokud bychom do výpočtu započítali veškerá vozidla pohybující se po světě a časovým horizontem by byla desetiletí, dostali bychom se na opravdu astronomické cifry. Asi tak nebude žádným velkým překvapením, že Ford úzce spolupracuje s celou řadou organizací, institucí i neziskovým sektorem včetně amerického Ministerstva energetiky.


Diskuze


Reklama

FordShop.cz: Aktualizace map Ford 2016