1396038247751
Počítejte s Fordem

Downsizing frčí i u legendárního užitkového modelu F-150. Tradiční osmiválce vytlačují silnější a úspornější V6

 
1396038247751

Více než polovina nových vozů Ford F-150 prodaných v období leden a únor byla místo klasického osmiválce osazena některým z výkonnějších a ekonomičtějších šestiválců. V inovativním a hospodárném přístupu k výrobě velkých užitkových automobilů se tak stal Ford během posledních let jednoznačným leaderem. Na celkovém nárůstu prodejů šestiválcových motorů se totiž podílel hned 91%. V této cifře jsou přitom započítáni nejen klasičtí američtí konkurenti jako Dodge Ram ale také vozy zahraniční, zpravidla japonské, provenience.

Během tří let se podíl prodaných šestiválců zvýšil o astronomických 600%

Ve srovnání s rokem 2011, kdy si pod kapotu nechalo montovat menší motory jen zanedbatelné procento motoristů, jsme dnes v úplně jiné situaci. U velkých osmiválců dochází k dramatickému oslabování pozice na trhu a ani v nejbližší budoucnosti by se trend neměl obrátit. Právě naopak. Současný podíl 57% V6 ku 43% V8 se s největší pravděpodobností bude upravovat dále ve prospěch menších motorů.

U Fordu F-150 jsou k dispozici dva šestiválce

Srdcem legendární “efstopadesátky” mohou být dva šestiválcové motory - tříapůllitr EcoBoost a pak tři sedmička s proměnným časováním ventilů označovaná jako Ti-VCT. V prodejích přitom jasně (více než čtyřnásobně) a z pochopitelných důvodů vede prvně jmenovaný. Nabízí totiž mimořádný poměr výkonu, spolehlivosti a šetrnosti k peněžence majitele. Jeho spotřeba se totiž reálně pohybuje mezi 10 až 11 litry, což nejsou na vůz tohoto kalibru a užitné hodnoty vůbec špatná čísla.

Dostane se F-150 i do Evropy?

Faktem je, že legendární pick-up, který se v USA již přes tři dekády těší titulu nejprodávanějšího vozu v zemi, má i v naší zemi řadu fanoušků. Nové i ojeté “efstopadesátky” včetně dílů se dají i u nás běžně pořídit ve specializovaných autosalonech či bazarech, oficiální zastoupení ale chybí. V nejbližší době se sice nechystá, i tak je ale možné, že se v souvislosti s dramatickým snižováním spotřeby fanklub tohoto v mnoha ohledech výjimečného auta ještě rozšíří. Když se pak tato skutečnost smísí se snahou Fordu o co možná nejvyšší úroveň globalizace produkce, jsme od oficiální distribuce už jen krůček.

V nové generaci vozu bude dokonce 2.7 V6

V druhé polovině tohoto roku by měl pod kapotou slavného pick-upu debutovat ještě výrazně zmenšený šestiválec o objemu necelých dvou a tří čtvrtin litru. Ten přitom nabídne zhruba stejný výkon jako původní osmiválec, jeho spotřeba však bude ještě nižší než u 3.5 V6 EcoBoost. Takto osazený vůz se navíc bude dodávat, mimo jiné, s inteligentním Start-Stop systémem, který se nebude aktivovat v případě, že je vůz ve 4×4 režimu či pokud aktuálně táhne přívěs. Třešničkou na dortu je pak skutečnost, že se tyto agregáty nebudou vyrábět v některé ze zemí třetího světa nýbrž v americkém státě Ohio. Mimochodem do rozšíření zdejší továrny kvůli zavedení výroby malého šestiválce automobilka Ford nedávno investovala půl miliardy dolarů.

Šestiválce si během krátké doby získaly výbornou pověst

Samozřejmě, že se stále najde řada škarohlídů, pro které jsou motory nové koncepce vhodné, jak sami říkají, leda tak do sekačky nebo do mixéru. Zvyk je samozřejmě železná košile a převyknout si není nic jednoduchého. Nicméně pokud bychom se měli držet stejné filozofie, tak dnes pořád jezdíme s obřími osmiválci pod kapotou, jejichž výkon se pohybuje někde kolem 120 koní a za každý ujetý kilometr dáme jen na palivu 7 korun. Doba jde skutečně dopředu a to, co tyto motory ztrácí na jakési robustnosti a bytelnosti, bohatě vynahrazují použitím vysoce kvalitních moderních materiálů. Ostatně výše zmíněná čísla mluví jasně. O šestiválce a menší motory všeobecně prudce roste zájem; pokud by jejich kvalita byla nízká a poruchovost vysoká, jen stěží by se to o nich nerozkřiklo.


Diskuze


Reklama

FordShop.cz: Aktualizace map Ford 2016