pc-140415-mustang-empire-state-10a_cbd8064491812444e759fdb02fec223b
Počítejte s Fordem

Ford Mustang oslavil půl století své existence na vrcholu Empire State Building

 
pc-140415-mustang-empire-state-10a_cbd8064491812444e759fdb02fec223b

Až do 16. dubna tohoto roku platilo, že se v historii jen jedno vozidlo dostalo na nejvyšší 86. terasu slavného new yorského mrakodrapu Empire State Building. Šlo o sněhově bílý Mustang kabriolet první generace, jehož instalace do výšky více než 300 metrů nad zemí vzbudila v říjnu 1965 skutečný poprask. Po téměř padesáti letech se Ford při příležitosti oslav vstupu Mustanga do šesté dekády své existence rozhodl podobnou akci zopakovat. Návštěvníkům 86. vyhlídkové terasy na Empire State Building se tak mezi 16. a 17. dubnem naskytl opravdu jedinečný pohled.

Realizaci provedl stejný partner jako před půl stoletím

Zajímavé na celé operaci je skutečnost, že se stejně jako před padesáti lety i nyní o transport nablýskaného sporťáku na vrchol Empire State Building postarala michiganská firma DST. Ta musela důkladně přeměřit dimenze všech průchodů a dveří v budově a na základě získaných údajů pak rozhodnout, jak Mustang správně rozmontovat a rozřezat. Účelem projektu totiž nebylo Mustang do výšky 300 metrů pouze dostat. Na voze nesmělo být patrné sebemenší poškození, které by mohlo zkazit celkový dojem z této exhibice.

Byly použity dva vozy, které museli technici rozřezat

Pokud by se Ford rozhodl Mustang vystavit na nějakém přístupnějším místě, nebyl by problém k vyzvednutí použít buď jeřáb anebo případně vrtulník. Na Empire State Building ale byla situaci výrazně komplikovanější. Jeřáb nešlo použít kvůli velké výšce, transport vrtulníkem pak byl nereálný díky anténám na vrcholu budovy, mezi kterými by pilot nedokázal bezpečně manévrovat. Jediným řešením tedy byla doprava skrze budovu jako takovou pomocí výtahů. Na ní bylo zajímavé zejména použití dvou vozů, z nichž jeden posloužil jako zdroj náhradních dílů. Vystavovaný kus totiž musel být rozřezán a zcela odstrojen, protože jinak by jej nebylo možné naložit do výtahu či s ním projít dveřmi. Nenávratně poškozené díly tak byly nahrazeny díly z druhého vozu. Na vyhlídkové terase prezentovaný vůz totiž musel být vizuálně v naprosto perfektním stavu. Během operace byla taktéž firmou DST použita řada speciálních vozíků a nosných rámů navržených speciálně pro tuto mimořádnou událost.

Poškození interiéru budovy bylo zcela vyloučené

V době svého vzniku v roce 1931 platila Empire State Building za symbol modernosti a technologického pokroku (ostatně šlo o tehdy nejvyšší budovu na světě). Od její stavby však uplynulo mnoho desetiletí a dnes tento mrakodrap vnímáme spíše jako historickou památku, byť samozřejmě stále běžně využívanou a pravidelně kvalitně udržovanou. Znalci moderního umění si pak rozhodně vybaví její interiéry ve stylu Art Deco. Doprava nového Mustangu tak byla pro firmu DST o to větší výzvou, jelikož bylo naprosto vyloučené jakékoliv poškození interiéru neobratnou či chybně propočítanou manipulací. Technici v DST tak během několikatýdenních příprav vyrobili např. dřevěnou maketu výtahu, kterým se v den D bude vůz do 86. patra přepravovat. Dobře totiž bylo třeba zaručit, že se jednotlivé díly včetně manipulátorů s nimi do výtahu s rezervou vlezou. Uražené rohy či jiné poškození kterékoliv části Empire State Building totiž nepřicházelo v úvahu.

18. dubna již po voze nebylo ani památky

Unikátní exhibice trvala pouze dva dny. Třetí den již vypadala vyhlídková terasa svého času nejvyššího mrakodrapu na světě zcela standardně. Technici z DST totiž během nočních hodin nový Mustang opět rozebrali a rozřezali a svezli jej pomocí výtahů zpět na zem. Dlužno dodat, že tato operace již byla mnohem jednodušší. Z pochopitelných důvodů si totiž mohli dovolit rychlejší a méně obratnou manipulaci s karoserií i jednotlivými díly.

Zdroj foto: nbcnews.com


Diskuze


Reklama

FordShop.cz: Aktualizace map Ford 2016