Satellite
Počítejte s Fordem

Vezměte slunce do náručí: Ford C-MAX Solar Energi Concept jezdí téměř zadarmo na solární energii

 
Satellite

Hybridní či plně elektrické vozy se globálně stávají rok od roku běžnějšími. Ovšem veškeré elektromobily, ať už od Fordu či od konkurenčních automobilek, jsou dobíjeny z klasické sítě. Ford C-MAX Solar Energi Concept však představuje úplně novou koncepci. Jde o první potenciálně sériově vyráběné vozidlo, které díky několika solárním panelům umístěným na střeše dokáže nejen jezdit doslova za hubičku, ale také se pyšní jen minimální závislostí na elektrické síti.

První solární vozidlo zde bylo už před mnoha lety. Šlo však spíše o experiment než o vizi reálného vozu pro běžné používání

Koncept modelu C-MAX představený v rámci letošního Veletrhu spotřebitelské elektroniky v Las Vegas, není zdaleka prvním vozem, jehož pohon závisí na sluneční energii. Od svých předchůdců se však toto solární mini MPV liší v jedné zásadní věci: jedná se totiž o zcela realistické a racionálně pojaté vozidlo pro každodenní provoz. C-MAX představuje miliony motoristů po celém světě prověřený masový vůz, nikoliv alternativní experiment ve formě tří set kilogramového monopostu, do kterého se kromě řidiče nevejde ani dámská kabelka.

Potenciálně nejúspornější hybrid všech dob

Až už jde o Fusion či třeba C-MAX, již “standardní” řada Ford Energi nabídne mimořádně nízké náklady na provoz a bezprecedentní šetrnost vůči životnímu prostředí. Nový koncept využívající sluneční paprsky však jde ještě dále. Dle odborných kalkulací vývojových inženýrů v rámci modrého oválu totiž na světě existuje celá řada oblastí, kde je sluneční energie dostatek na to, aby byl vůz téměř zcela autonomní na energetické síti. Například v Kalifornii se pak dá očekávat, že by z každých absolvovaných 100 kilometrů vůz C-MAX Solar Energi měl ujet asi 25 km na elektřinu z externích zdrojů. Zbytek by si dokázal sám vyrobit.

Produkt spolupráce několika subjektů

Ford C-MAX Solar Energi Concept není výhradním produktem automobilky Ford. Na jeho vývoji detroitští inženýři spolupracovali se společností SunPower z kalifornského San Jose a také s Georgia Institute of Technology v Atlantě. Výsledkem je vůz, který se sice ve spotřebě nijak neliší od běžného C-MAXu Energi (veškerá technika je u obou vozů shodná). Díky mimořádně výkonným solárním panelům od firmy SunPower v kombinaci se solárním koncentrátorem využívajícím Fresnelovy čočky vyvinutým Georgia Institute of Technology ale dokáže jezdit téměř nezávisle na síti. To může představovat velkou výhodu zejména v místech, kde je k síti problematický přístup, anebo kde je elektřina z ní mimořádně drahá.

Koncept projde sérií testů, které ukáží, zda půjde do běžné výroby

Všichni tři výše uvedení partneři hodlají svůj konceptový vůz podrobit řadě testů v reálných situacích. Na základě výsledků se pak rozhodnou, zda solární C-MAX pošlou do sériové výroby. I kdyby se ale vůz nakonec k běžným motoristům nedostal, zcela jistě ukázal jednu z možností, kudy může vést cesta k ještě dramatičtějšímu snižování emisí, provozních nákladů a závislosti na neobnovitelných zdrojích energie.

Z vize realita, z reality nutnost. Platforma MyEnergi Lifestyle ukazuje, jak žít levněji, nezávisleji a ekologičtěji

Přesně před rokem (opět na lasvegaském veletrhu) Ford představil ve spolupráci s dalšími partnery svou vizi pojmenovanou MyEnergi Lifestyle. Jejím cílem je za použití matematiky, fyziky či třeba počítačového modelování nastínit možnosti efektivního využití elektrické energie. Lidé se tak dozvědí např. jak co nejlépe využít solární energii generovanou panely na střeše domu (tou je možné, mimo jiné např. i dobíjet elektromobil), jak co nejefektivněji využívat ten či onen domácí spotřebič apod. Větší informovanost na úrovni běžných domácností totiž dokáže v globálu výrazně snížit produkci skleníkových plynů. To se samozřejmě kladně projeví i na životním prostředí a nepřímo na zdraví.

V některých oblastech mají solární vozidla obrovský potenciál

Masivní rozšíření elektromobilů využívajících kombinaci solárního pohonu by mělo mimořádně pozitivní dopad na životní prostředí. Jen jedno takové vozidlo dokáže zredukovat množství uvolněných skleníkových plynů a CO2 až o čtyři tuny. To je přitom zhruba třetina roční produkce celé jedné domácnosti. Pokud by navíc byla jen v rámci USA všechna lehká vozidla nahrazena elektromobily se solárním systémem, každoročně by se na emisích ušetřila téměř miliarda tun. A to je i v celosvětovém měřítku velké číslo.


Diskuze


Reklama

FordShop.cz: Aktualizace map Ford 2016