1387462604172
Počítejte s Fordem

Fordu se debut na Dakaru nevydařil. Posádku ale ještě čeká řada etap

 
1387462604172

Dlouho očekávány debut Fordu Ranger na Dakaru skončil spíše zklamáním. Jihoamerické pouště a polopouště si na závodníky nachystaly až čtyřicetistupňová vedra, ostré kameny a místy takřka neproniknutelná mračna prachu. Obě posádky Fordu Ranger se s těmito podmínkami nevyrovnaly úplně dobře, potrápila navíc i technika. Zatím ale není nic ztraceno a obě dua Lucio Alvarez/Ronnie Graue a Chris Visser/Japie Badenhorst se již těší na reparát.

Jihoafrický Ford Ranger prodělal křest ohněm již na prvních kilometrech

Dakarská rally se opět rozjela z města Rosario. V oblasti Cordoba pak na jezdce čekalo ostrých 180 kilometrů. A to doslova. Kromě ostrého kamení a úzkých jezdecky náročných průjezdů včetně obrovských výmolů a kolejí se museli nejen jezdci ale také technika vyrovnat i s nepříjemnými vedry. Ta byla navíc umocněna vysokou prašností a v některých úsecích minimální viditelností. Přibližně v polovině měřeného úseku zaznamenala na svém Rangeru posádka Alvarez/Graue problémy se skříní škrticí klapky. Tu museli celou vyměnit, což je nakonec stálo asi dvě hodiny času. I přesto však duo etapu dokončilo a úspěšně dojelo do více než 200 kilometrů vzdáleného San Luis bez dalších problémů. Celkově jim tak etapa zabrala necelé 4 a půl hodiny a za vedoucím Carlosem Sousou a Miguelem Ramalhem zaostali o něco přes dvě hodiny.

Alvarez a Graue se už těší na další závodění. Se současnou pozicí nejsou spokojení

Jak se nechal slyšet Lucio Alvarez bezprostředně po odjetí první štace, “první den závodu byl hodně drsný a my s jeho průběhem nemůžeme být spokojení. Přibližně po sto kilometrech od startu nám praskla skříň škrticí klapky a my neměli jinou možnost než zastavit a provést výměnu. Trvalo to sice dlouho, ale stálo to za to. I přes značnou ztrátu času se nám podařilo etapu dokončit. Zítřek tak pro nás bude další výzvou, budeme se snažit vypracovat se skrze pole co nejvíce dopředu.”

Druhou posádku trápil podvozek

Visser a Badenhorst jeli na velmi slušném devátém místě, přičemž na vedoucího ztráceli pouhých 43 vteřin. Pak se však stalo, co se nemělo stát. Z nábojů na pravém předním kole se jim totiž ulomily matice a bylo po nadějích. I oni nakonec štaci dokončili. Kvůli předlouhému čekání na příjezd servisního vozu se však časová ztráta vyšplhala na mamutí čtyři a půl hodiny. Ovšem vzhledem k charakteru Dakaru a jeho nevyzpytatelnosti nemusí ani jihoafrická posádky propadat depresím. Stále totiž není nic ztraceno. Na jezdce čeká dalších více než 8 tisíc kilometrů a 12 měřených etap.

Vidina lepších zítřků a týmový duch v rámci Team Ford Racing

Týmový manažer Team Ford Racing Neil Woolridge sice po prvních kilometrech v Argentině neskrývá zklamání, na druhé straně ale vyzdvihuje obětavost a odhodlanost obou posádek: “Pro náš team je sice takovýto start zklamáním, na druhou stranu Dakar je vždy během na dlouho trať a my bychom určitě raději, aby se podobné problémy objevily na začátku závodu než k jeho konci. Lucio i Ronnie prokázaly i v nepříjemném horku velkou snahu dostat Ranger zpět do chodu, což svědčí o jejich celkové odhodlanosti bojovat”. Celý tým tak nyní tvrdě pracuje na tom, aby si posádky urvali zpět alespoň část v první etapě ztraceného času.

Jihoafrické srdce, mezinárodní tělo. Na vývoji závodního speciálu Ranger se podíleli technici z mnoha zemí

Dva speciály Ford Ranger byly postaveny v místní firmou v Pietermaritzburgu za asistence fordovské divize Global Product Developments. Lokální produkt tak dostal skutečně globální punc a odráží veškeré kvality a profesionalitu, kterou společnosti Ford propůjčuje její globální působení. Jak říká Neil Woolridge, manažer jihoafrické společnosti, která Rangery postavila, “ačkoliv jsou tato vozidla vyrobena místní firmou, dostalo se nám velké podpory ze strany našich globálních partnerů, mimo jiné i sportovní divize SVT.” Jen pro úplnost dodáváme, že tato divize stála u zrodu slavného Fordu F-150 SVT Raptor, vozu, který v sobě mimořádně umně kombinuje nekompromisnost praktického užitkového vozu a dravost sporťáku.

Jaký je závodní Ford Ranger pro Dakar?

Pod kapotou soutěžního speciálu tluče pětilitrový osmiválec. Agregát je vyroben z hliníku a má variabilní časování ventilů. Nekompromisní výkon 260kW a točivý moment 560Nm dávají jasně najevo, že nejde o řadový Ford Ranger. Pokud vás zajímá spotřeba, v ostrých závodních podmínkách a na nezpevněném povrchu může atakovat i hranici 100 litrů na 100 kilometrů. V běžných silničních podmínkách si vezme asi čtvrtinu. Karoserie vozu vychází z dlouhé verze Double Cab a je plně kompozitní. Vůz je zpřevodován sekvenčně a nabídne šest rychlostních stupňů. Udávaná maximální rychlost činí 170km/h.


Diskuze


Reklama

FordShop.cz: Aktualizace map Ford 2016