TransitRoboticTesting_570
Počítejte s Fordem

Při testování nového Transitu si za volant sedli roboti

 
TransitRoboticTesting_570

Nový model užitkového vozu Transit pro rok 2014 je již téměř připraven. Konečné testování přitom probíhá poměrně nevšedně. Podílejí se na něm totiž roboti. Ti vozidlo řídí na testovací dráze, ovládáni jsou pak technickým personálem přes GPS. Použitím této inovativní technologie chce Ford, mimo jiné, demonstrovat své know-how a mimořádně kvalifikované lidské zdroje, ale také odhodlání udržet si pozici leadera v oblasti inovativních technologií. Ostatně žádná jiná automobilka včetně těch prémiových ještě nikdy neposadila během testů za volant robota.

Robotické technologie se v automobilovém průmyslu používají již dlouho. Zatím však roboti nikdy neřídili

Již nějaký ten pátek využívají automobilky při testech odolnosti robotická zařízení. Tato zařízení pak sama bez lidské pomoci např. 10.000 krát během pár hodin otevřou a zavřou kufr, stáhnou a zase zavřou okna či třeba povolí a utáhnou ruční brzdu. Ovšem aby se vůz vydal na testovací trať bez lidské posádky, to tu ještě nebylo (minimálně ne u seriózního testování zcela běžného vozu, jakým je Transit). Při vývoji technologie automobilka Ford spolupracuje s americkou firmou Autonomous Solutions. Ta se specializuje na vývoj a výrobu celé řady roboticky ovládaných vozů a vozítek a nezbytného softwaru. Kromě automobilů jako takových našly technologie firmy využití u automatizovaných bagrů, vysokozdvižných vozíků či různých úklidových vozidel.

Není robot jako robot

Pro řadu našinců slovo robot označuje humanoidně vyhlížející přístroj. Roboti, kteří s Fordem Transit odjezdili v rámci testování tisíce kilometrů, se však těm, které známe ze sci-fi filmů či zažitých představ, nepodobají. Jde totiž spíše o shluk páček, umělých kloubů a podobných zařízení, která reagují na podněty techniků. To ale nemění nic na skutečnosti, že jde v rámci automobilového průmyslu o převratnou událost.

V budoucnu možná nebude vůbec potřeba zkušebních jezdců v rámci testů odolnosti

Hlavním důvodem, proč lze u všech automobilek očekávat postupné nahrazování testovacích jezdců právě roboty, je efektivita. Jsou totiž jednak levnější na provoz, hlavně ale dokáží provádět úkony, které by lidem mohly činit problémy. Nevěříte? Tak si zkuste během pár hodin např. šesttisíckrát sešlápnout spojku či patnácttisíckrát otevřít a zavřít kufr (tuto radu berte, prosím, s velkým nadhledem. Váš plechový miláček by z podobné praxe moc nadšený nebyl).

Lidský faktor zůstává nepostradatelný

Roboti, o kterých píšeme v tomto článku, byli vyvinuti speciálně pro testy odolnosti. Neskrývají v sobě technologie směřující k autonomnímu provozu vozidel bez řidiče (Ford samozřejmě intenzivně pracuje i na těchto technologiích, ovšem v rámci úplně jiných projektů). Testovací piloti z masa a kostí se navíc také nemusí bát o svá místa. Určité parametry vozu totiž nikdo jiný než člověk zatím ocenit nedokáže (výhled z vozu, příjemnost materiálů na dotek, čitelnost displejů apod.).


Diskuze


Reklama

FordShop.cz: Aktualizace map Ford 2016