article_lg_ecoboost-engine-record_575x290
Počítejte s Fordem

Ford nedávno vyrobil motor EcoBoost s pořadovým číslem 2 miliony

 
article_lg_ecoboost-engine-record_575x290

Již dva miliony úsporných motorů EcoBoost si spokojeně vrní po silnicích na celém světě. Mimořádnou poptávku Ford registruje především v Asii a Severní Americe, prudce však rostou prodeje i v prozatím silně naftově orientované Evropě.

Počet vyrobených motorů se meziročně zvýšil více než o polovinu

V současnosti modrý ovál produkuje 100 tisíc motorů EcoBoost za měsíc. Za celý rok 2013 tak plánuje vyrobit asi 1,2 milionu těchto agregátů. V případě, že se toto číslo stane realitou, půjde oproti roku předchozímu o nárůst o více než 60%. Dalším zásadním faktem je rychle se měnící poměr mezi celkovým počtem vyrobených dieselových motorů a benzínových agregátů EcoBoost. Tento poměr by se totiž měl letos buď srovnat či dokonce upravit ve prospěch motorů EcoBoost. Poprvé ve své historii by tak Ford z globálního pohledu vyprodukoval více motorů EcoBoost než dieselových agregátů.

Severní Amerika doménou neúsporných vozidel? Časy se rychle mění…

Severní Ameriku a především USA má řada našinců spojenou s velkými a neekologickými vozy. Tento pohled se však pomalu ale jistě začíná stávat pouhým předsudkem. Američané se sice jen těžko vzdávají svých pochromovaných šestimetrových monster, rozhodně ale není pravdou, že by pro ně ekologie a snaha vzdorovat rostoucím cenám pohonných hmot byly španělskou vesnicí. Za vše mluví např. skutečnost, že si 90% kupců nového SUV Ford Escape v USA zvolilo vůz poháněný motorem z řady EcoBoost. V Asii pak bylo číslo ještě vyšší. Zde jen každý dvacátý vůz nebyl osazen tímto revolučním agregátem.

V Evropě stále vládne nafta

V evropském kontextu o podobných číslech zatím nemůže být řeč. Ovšem jen proto, že na rozdíl od USA či Asie jsou evropští řidiči zvyklí na naftu. V Evropě EcoBoost slaví největší úspěch ve Focusu. V roce 2013 jím bylo poháněno téměř 40% těchto vozů. To se sice nezdá jako velké číslo, i tak ale Ford po motorech EcoBoost v Evropě registruje prudce se zvyšující poptávku. Ve svém závodě v Kolíně nad Rýnem kvůli tomu dokonce zavedl druhou směnu a do konce roku 2015 zde plánuje zdvojnásobit produkci.

Motory EcoBoost kombinují úspornost a dynamiku

Díky přímému vstřikování, turbodmychadlu a řadě dalších technologií jsou motory z řady EcoBoost nebývale úsporné. Přitom však nabízejí výkon a dynamiku agregátů o třídu větších. Např. ve voze Ford Focus je k dispozici motor EcoBoost, který má objem sice pouze 1,6 litru, přitom však nabízí až 182 koní. U Mondea je pak přeplňovaný zážehový dvoulitr EcoBoost k dispozici v provedení s výkonem 149 kW a točivým momentem 300 Nm, popřípadě v nové verzi s výkonem 176 kW a točivým momentem 340 Nm. Kombinace se šestistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou Ford PowerShift nijak neomezuje radost z jízdy, přestože emise CO2 v případě této výkonné motorizace činí pouhých 179 g/km. Tím však paleta agregátů EcoBoost rozhodně nekončí.

Dynamika není na úkor spolehlivosti

Motory EcoBoost se vyrábějí teprve od roku 2009. Stále tak jde v mnoha ohledech o jakési “horké zboží”. Někteří motoristé např. pochybují o jejich trvanlivosti, mluví o jejich údajné citlivosti na zacházení apod. Faktem ale je nejen to, že byly agregáty EcoBoost během vývoje důkladně testovány. Co je ještě mnohem důležitější, EcoBoost již byl prověřen v reálném provozu. Již nyní je možné narazit na ojeté kusy, které mají na tachometru hodně přes 200 tisíc kilometrů a přitom jsou stále z technického pohledu ve výborné kondici. Při pravidelném a poctivém servisu se tak není rozhodně čeho bát.


Diskuze


Reklama

FordShop.cz: Aktualizace map Ford 2016