1942 Ford Willow Run Plant B-24 bomber production neg 76756-A
Počítejte s Fordem

Společnost Ford sehrála důležitou roli při osvobozování Evropy za Druhé světové války

 
1942 Ford Willow Run Plant B-24 bomber production neg 76756-A

Automobilka Ford zásadním způsobem pomohla americké armádě při osvobozování Evropy ze spárů fašismu. V letech 1942 až 1945 totiž kompletně zastavila výrobu civilních vozidel a veškeré své kapacity věnovala výrobě slavného bombardéru B-24 Liberator. Během tří let jich vyrobila přes 8600.

Letadla se vyráběla v obří továrně ve Willow Run

Bombardéry B-24 se vyráběly poblíž města Ypsilanti ve státě Michigan na rozsáhlých pozemcích nazývaných Willow Run. Tyto pozemky vlastnil Henry Ford a po vstupu USA do války na nich nařídil vybudovat jeden a půl kilometru dlouhou obří továrnu ve tvaru písmene L. Zde se zanedlouho začaly vyrábět stroje B-24 Liberator. Projekt vedl Edsel Ford, Henryho syn, ve spolupráci s Charlesem Sorensenem, výrobním ředitelem společnosti Ford. Za svého vrcholu továrna zaměstnávala neuvěřitelných 50 000 dělníků.

Jedno letadlo za méně než hodinu, největší výrobní linka na světě

Fordova továrna ve Willow Run byla neobyčejně efektivní. V průměru dokázala vyrobit jeden bombardér za méně než hodinu (540 za měsíc). Ke konci války pak byly čtyři pětiny veškerých B-24 vyráběny právě společností Ford. Válečná produkce Fordu byla výjimečná ale i z jiného hlediska. Nikdy předtím automobilka nevyráběla tak komplexní produkty na tak rozsáhlém komplexu. Obří fabrika ve Willow Run byla jakýmsi mraveništěm, kde během méně než hodiny desítky tisíc dělníků smontovali pomocí stovek tisíc nýtů miliony součástek, aby tak umožnili vznik letadel k ničení nacistických cílů.

Ford za války vyráběl i jinou vojenskou techniku

Kromě masové produkce bombardérů B-24 investoval Ford svou erudici a výrobní kapacity k výrobě dalších produktů pro válečné potřeby. Vyráběly se motory i do jiných letadel, džípy, tanky M-4 a řada dalších součástek. Ve své továrně v anglickém Dagenhamu pak Ford montoval vojenská nákladní auta či obrněné transportéry, které byly využívány především při bojích v severní Africe. Anglická válečná produkce Fordu dále zahrnovala např. i dvanáctiválcové motory pro bombardéry Mosquito a Lancaster. Ty používalo Britské královské letectvo pro likvidaci cílů v západní Evropě.

Těžké bombardéry B-24 našly uplatnění na celém světě od Německa až do Guadalcanal či Midway

B-24 Liberator díky mimořádné dlouhému doletu a schopnosti unést až o tunu více výbušnin než jeho kratší předchůdce B-17 našel uplatnění takřka na celém válčícím světě. Používán byl proti německým cílům v západní Evropě i v Německu jako takovém. Strategické údery však stroj zaznamenal i např. v Rumunsku, v severní Africe, v celém Pacifiku od Austrálie přes Guadalcanal či Filipíny až po ostrovy Midway.

B-24 bylo možné snadno konvertovat na dopravní či dokonce civilní stroje

Již během války se objevilo několik bombardérů Liberator přestavených na dopravní či civilní letadla. Nejprve stroje přepravovaly náklad a zásoby pro armádu, později byly použity i pro přepravu osob. Společnost Qantas Empire Airways je používala na své pravidelné přes 5600 kilometrů dlouhé lince z australského Perthu do Colomba na Srí Lance. Ve své době šlo o nejdelší pravidelnou leteckou trasu, při které nebylo třeba mezipřistání.


Diskuze


Reklama

FordShop.cz: Aktualizace map Ford 2016