cq5dam.web.480.480
Počítejte s Fordem

Automobilka Ford se zúčastní příštího ročníku Rally Dakar. Do bojů vyšle dva speciálně upravené Rangery

 
cq5dam.web.480.480

Ford před pár dny oficiálně potvrdil, že se hodlá zapojit do bojů v rámci slavné Rally Dakar. Ta se pojede 5. až 18. ledna příštího roku a zúčastní se jí i dva Fordy Ranger speciálně vyrobené pro tento účel v Jižní Africe. Půjde přitom o projekt skutečně kosmopolitní. Na vývoji závodních speciálů a logistice se bude podílet německá společnost South Racing, pilotovat je budou jak jihoafričtí tak latinští jezdci.

Ford věří, že se na Dakaru prokáží kvality pick-upu Ranger

V rámci bojů o dakarský skalp budeme moci vidět dva speciálně připravené Fordy Ranger. Vozy vyrobí firma Neil Woolridge Motorsport v jihoafrickém Pietermaritzburgu a hlavními piloty budou Lucio Alvarez, který pochází z Jižní Ameriky, a Jihoafričan Chris Visser. Ti se na dakarských – vlastně spíše jihoamerických – cestách a necestách (Dakarská rally se již několik let jezdí z bezpečnostních důvodů v Jižní Americe) budou snažit využít veškeré kvality užitkového modelu Ranger. Jak říká Jeff Nemeth, prezident a výkonný ředitel jihoafrického Fordu, “Dakar představuje nejtvrdší test jak pro vozy tak pro jejich posádky. Jsme připraveni a nadšeni se toho testu coby národní i mezinárodní tým zúčastnit.”

Minulý ročník Dakaru sledovala v televizi miliarda lidí

Více než jednu miliardu diváků přitáhl poslední ročník dakarské rally k televizním obrazovkám. Přes 4 miliony přitom přijeli přímo do Jižní Ameriky, aby tuto mašinérii mohli zažít na vlastní kůži. V zimě roku 2013 se tvrdých bojů zúčastnila 745 soutěžících z 53 zemí. A příští ročník by mohl být ještě bohatší.

Jihoafrické srdce, mezinárodní tělo. Na vývoji závodního speciálu Ranger se podíleli technici z mnoha zemí

Dva speciály Ford Ranger byly postaveny v místní firmou v Pietermaritzburgu za asistence fordovské divize Global Product Developments. Lokální produkt tak dostal skutečně globální punc a odráží veškeré kvality a profesionalitu, kterou společnosti Ford propůjčuje její globální působení. Jak říká Neil Woolridge, manažer jihoafrické společnosti, která Rangery postavila, “ačkoliv jsou tato vozidla vyrobena místní firmou, dostalo se nám velké podpory ze strany našich globálních partnerů, mimo jiné i sportovní divize SVT.” Jen pro úplnost dodáváme, že tato divize stála u zrodu slavného Fordu F-150 SVT Raptor, vozu, který v sobě mimořádně umně kombinuje nekompromisnost praktického užitkového vozu a dravost sporťáku.

Testy prvního speciálu začnou již za pár dní

První z dvojice závodních Rangerů je již hotový. Druhý by měl být dokončen v průběhu října. Předzávodní testování by mělo začít každým dnem a bude se jej účastnit na 24 zaměstnanců. Ti se budou na plný úvazek snažit vůz vyšperkovat tak, aby s ním mohli na argentinsko-chilsko-bolivijských pláních jezdci cílit na nejvyšší příčky. Pokud jde o logistickou podporu, tu bude zajišťovat firma South Racing, která sídlí nedaleko německého Frankfurtu. Vede ji Scott Abraham, jehož otec Arthur patřil po několik desetiletí mezi nejvlivnější osoby jihoafrického motorsportu. Scott Abraham má bohaté zkušenosti jednak se stavbou závodních vozů a také s pozadím motorportu jako takového. Několik let byl týmovým manažerem závodní divize X-raid automobilek BMW a MINI, stál však také u zrodu dakarského závodního speciálu Toyota.

První posádku bude tvořit duo Alvarez/Graue

Lucio Alvarez a Ronnie Graue patří sice k mladší generaci jezdců, za sebou však mají již několik zajímavých výsledků. Když jeli Dakar úplně poprvé, skončili sedmnáctí, v roce 2012 však brali páté místo. Minulý rok byli nějakou dobu dokonce bronzoví, pak však přišli technické potíže, díky kterým se propadli až do třetí desítky. Svou urputnost však dokázali tím, že se nakonec stejně vyškrábali do první desítky. Druhá posádku bude jihoafrická. Do závodního Rangeru usednou pilot Chris Visser a navigátor Japie Badenhorst. Dvojice již má nemalé zkušenosti ze závodění v domácím prostředí. V místních šampionátu ji dokonce patří průběžná první pozice. Dakar však pro ně bude něco úplně nového a bude zajímavé sledovat, jak se s touto výzvou vyrovnají.

Letošní Dakar se nově pojede i v Bolívii. Na závodníky čeká 8500 ostrých kilometrů včetně přejezdů pod andskými vrcholy

Dakarská rally, která se pojede v zimě 2014, bude v pořadí pětatřicátá. Pošesté se navíc pojede v Jižní Americe, kam pořadatelé a posádky prchli z bezpečnostně nestabilní Mauretánie. Start se bude nacházet v Rosariu v Argentině, cílovou pásku budou závodníci protínat ve známém chilském městě Valparaiso. Mezi tím se budou vyrovnávat s nástrahami třinácti etap, během kterých ujedou přes 8500 kilometrů. Nově se bude navíc závodit i na vysokohorských pláních Bolívie. Posádky a jejich vozy tak ze sebe budou muset vydolovat maximum.

Přípravy na Dakar i soutěž jako takovou mají fanoušci šanci sledovat na sociálních sítích

Vůbec nemusíte jezdit do Jižní Ameriky či Jižní Afriky. Z klidu a tepla svého domova můžete prostřednictvím sociálních sítí sledovat nejen průběh příprav, testování apod. ale také závody samotné. Pravidelně aktualizované příspěvky bude možné najít na facebookové stránce jihoafrického Fordu, na Twitteru i Instagramu. Každý se navíc může účastnit diskuzí, komentovat proběhlé události atd.

Jaký je závodní Ford Ranger pro Dakar?

Pod kapotou soutěžního speciálu tluče pětilitrový osmiválec. Agregát je vyroben z hliníku a má variabilní časování ventilů. Nekompromisní výkon 260kW a točivý moment 560Nm dávají jasně najevo, že nejde o řadový Ford Ranger. Pokud vás zajímá spotřeba, v ostrých závodních podmínkách a na nezpevněném povrchu může atakovat i hranici 100 litrů na 100 kilometrů. V běžných silničních podmínkách si vezme asi čtvrtinu. Karoserie vozu vychází z dlouhé verze Double Cab a je plně kompozitní. Vůz je zpřevodován sekvenčně a nabídne šest rychlostních stupňů. Udávaná maximální rychlost činí 170km/h.


Diskuze


Reklama

FordShop.cz: Aktualizace map Ford 2016