FordAtlasConcept_570
Počítejte s Fordem

Revoluce na poli velkých pick-upů. Příští generace oblíbeného Fordu F-150 bude mít hliníkovou konstrukci

 
FordAtlasConcept_570

Ačkoliv se o možnosti použití hliníku coby konstrukčního materiálu u slavného užitkového vozu F-150 spekuluje již nějakou dobu, až nyní dostal tento plán konkrétní obrysy. Nová generace Fordu F-150, která vychází z konceptu Atlas, by skutečně měla být až o 350 kilogramů lehčí díky nahrazení oceli hliníkem. Hlavním důvodem této poměrně drastické změny je snaha snížit hmotnost vozu a tudíž i spotřebu.

Ještě před rokem by podobným úvahám nikdo nevěřil

Ještě nedávno byl slavný Ford F-150 považován za skutečný symbol Ameriky. Pro miliony lidí za velkou louží byl ztělesněním nekompromisnosti, spolehlivosti a praktičnosti. Tomuto “tanku” bylo skutečně jedno, jestli veze po dálnici texaskou paničku ke kadeřníkovi, táhne pětitunový přívěs někde uprostřed Skalistých hor anebo se na jeho korbě baví parta dvanácti chlapíků pokerem. Stejně tak každý, kdo tento vůz zná, ví, že půl milionu kilometrů na počítadle tachometru je jen muška zlatá. I proto je “efstopadesátka” už 31 let v řadě vůbec nejprodávanějším vozem v USA. Nyní to však vypadá, že ani tato legenda neodolá požadavkům na nižší spotřebu a emise a bude muset projít docela drastickou změnou. Karoserie totiž bude místo oceli vyrobená převážně z hliníku.

Hliníková karoserie by měla být stejně kvalitní jako ocelová

Řada motoristů, převážně asi těch z USA, bude v souvislosti s plánovaným uvedením hliníku tak trochu na větvi. Na pochybách budou zejména v oblasti odolnosti a robustnosti – není žádným tajemstvím, že je hliník náchylnější ke galvanické korozi – a také bezpečnosti. Na druhou stranu je třeba říci, že automobilka Ford hliníkovou karoserii testovala a stále testuje, a to včetně řady sofistikovaných povrchových úprav. S největší pravděpodobností tak bude odolnost hliníkové verze Fordu F-150 srovnatelná s tou ocelovou. Otázkou ale bude, co tato změna udělá s cenou. Hliník je totiž všeobecně dražší než ocel. Ceny nové generace vozu, jejíž uvedení je plánováno na příští rok, tak budou překvapením.

Lehčí vůz, lepší jízdní vlastnosti

Pokud je někdo věčným pesimistou, může nad navrhovanou změnou pochybovat. Z objektivního hlediska je ale možné konstatovat, že má hliník díky své nižší hmotnosti i celou řadu výhod. První je samozřejmě spotřeba. Tu je Ford nucen snížit jednak v důsledku růstu cen ropy ale také díky ekologickým snahám Obamovy administrativy. Druhou výhodou pak bude dost pravděpodobně skok dopředu v jízdních vlastnostech. Zejména v terénu bude díky o půl čtvrtého metráku nižší hmotnosti výrazně těžší se “zakopat,” pokud už přece jen vůz zůstane uvězněn, bude snazší jej vyprostit. Zeštíhlovací kúra by se však měla projevit i na silnici lepší manévrovatelností a kratší brzdnou drahou.

EcoBoost ve Fordu F-150 také vyvolal poprask. Žádná tragédie se ale přesto nekonala. Právě naopak

Ačkoliv se může uvedení hliníku ve velkém pick-upu zdát revoluční, zvláštní až, při notné dávce pesimismu, nešťastné, opak může být nakonec pravdou. V podobném duchu se tradicionalisté vyjadřovali i k moderním pohonným jednotkách EcoBoost. Jak se přitom ale ukázalo, přeplňované agregáty rozhodně žádnou ostudu Fordu F-150 (a ostatně i dalším velkým vozů s modrým oválem ve znaku) neudělaly. Právě naopak. Díky nižší spotřebě si i v době rostoucích cen pohonných hmot může Ford F-150 dovolit poměrně velké procento motoristů. Bez EcoBoostu, kterému čistě mimochodem rostou prodeje téměř geometrickou řadou, by totiž byl F-150 z pozice nejprodávanějšího vozu v USA dost možná sesazen již předloni.


Diskuze


Reklama

FordShop.cz: Aktualizace map Ford 2016