Ford_Crown_Victoria_1
Počítejte s Fordem

Ford Crown Victoria: představujeme nedávno padlou legendu

 
Ford_Crown_Victoria_1

Většině našinců se sice pod pojmem Crown Victoria asi nic konkrétního nevybaví, automobiloví fanoušci však ví, že jde o jeden z mnoha vozů Ford, které je dnes možné považovat takřka za legendu. Model Crown Victoria se vyráběl až do roku 2011 v továrně v kanadském Ontariu a šlo o velký, robustní sedan s pevným rámem a silným osmiválcovým motorem. Možná si Crown Vic, jak se vozu zkráceně říkalo, stále nedokážete představit, zcela jistě jste jej už ale několikrát, minimálně ve filmu či na fotkách, viděli. Hojně jej totiž používala např. taxislužba v New Yorku či americká policie coby hlídkové vozidlo. Ano, přesně tak. Jde o onen mohutný yellow cab, žlutý taxi sedan s dlouhou přídí i zádí a velkými sedadly, kterých se po amerických městech stále prohání tisíce.

Samonosná karoserie byla u Crown Vic prázdným pojmem

První Ford s názvem Crown Victoria sjel z linky již v roce 1955, šlo však o velké šestimístné kupé. Vůz se však neuchytil a jeho výroba byla zastavena o rok později. Coby velký sedan byl model oživen až na samém konci 70. let, tehdy však nesl ještě přídomek LTD Crown Victoria. Poháněn byl atmosférickými osmiválci o objemu 4.2 litru i 4.9 litru. Ty byly vybaveny inovativním variabilním karburátorem, díky kterému měl vůz dálniční spotřebu pouze 11 litrů na 100 kilometrů. Na samém počátku v letech 1979-1980 Ford do Crown Vic dodával ještě mohutný osmiválec s objemem téměř 6 litrů, který se v modernizované verzi Windsor vrátil až v první generaci modelu Crown Victoria (již bez přídomku LTD). Za zmínku ještě stojí, že ani poslední generace z let 1998-2011 neopustila dnes již archaickou koncepci pevného rámu. Ten sice vozu zajišťoval mimořádnou pevnost, odolnost a trvanlivost, ovšem částečně na úkor jízdních vlastností. Na rovných amerických cestách byla Crown Victoria nezastavitelná a mimořádně komfortní, úzké evropské okrsky jí však moc nesvědčí. I proto se Ford při exportu zaměřil spíše na blízký východ – hodně Crown Vic dodnes jezdí v Saúdské Arábii či v Kuwaitu – v Evropě se prodávala jen sporadicky.

Crown Victoria odešla se ctí

Hlavním důvodem, proč vývoj a výroba tohoto velkého sedanu nepokračují, bylo výrazné snížení poptávky. Zatímco ještě v 90. letech továrna v Ontariu nestíhala, s počátkem nového tisíciletí a růstem ceny benzínu však klesala jak produkce tak počet prodaných vozů. 15. září předloňského roku se pak její linky zastavily natrvalo a o práci přišlo více než 1000 zaměstnanců. Až do úplného konce přitom měly všechny vozy stále pevný rám, tradiční atmosférické osmiválce a navíc neměly kromě ABS žádné další stabilizační mechanismy. Z tohoto důvodu je v posledním roce výroby navíc bylo ilegální prodávat v USA. Veškerá produkce tak směřovala na Blízký východ, zejména pak do Saúdské Arábie. Na jedné straně je tak sice možné se na Crown Vic dívat jako na jakéhosi automobilového dinosaura, na straně druhé však nabízela jednoduchá konstrukční řešení, robustnost a duch staré dobré Ameriky.

Crown Victoria byla navzdory pověrám bezpečným vozem po všech stránkách

O Crown Vic dodnes kolují legendy týkající se její údajně podprůměrné bezpečnosti a náchylnosti k požárům při kolizi. Pravda je ale trochu jiná. Vůz byl mimořádně bytelný a poskytoval i na dnešní dobu výbornou pasivní bezpečnost. Fotografie několika hořících vozů sice tu a tam probleskly médii, ve skutečnosti šlo ale ve většině případů o policejní vozy. Americká policie Crown Victorii používala při hlídkových a stíhacích jízdách na dálnicích, často ale sloužila jako bariéra proti ujíždějícím šoférům. Ti pak do bočně zaparkovaných vozidel leckdy vjeli vysokou rychlostí a vůz tak zdemolovali (ano, policisté v USA používají poněkud horkokrevnější metody než ti evropští). Většina hořících Crown Victorií tak byla zachycena právě v těchto situacích. Dalším problémem, kterému velký sedan musel čelit, byly často necitlivé zásahy do nádržové oblasti kufru při instalaci různého policejního vybavení. Neodborná manipulace tak často zanechala porušenou stěnu nádrže, což při silném nárazu do zadní části vozu někdy vyvolalo požár. Údajná pochybná protipožární ochrana vozu tak byla spíše důsledkem souhry několika faktorů než nevhodné konstrukce – na Ford sice byla v souvislosti s požáry uvalena řada žalob, automobilka však všechny ustála. I přesto ale v roce 2005 začala do vozů určených pro policejní sbory montovat speciální ochranný systém proti požáru a výbuchu. Ve všech ostatních vozech ale zůstala konstrukce nádrže stejná (ostatně taxikáři si na výbušnost vozu, narozdíl od policistů, nikdy nestěžovali).

Zdroj foto: Cezary Piwowarski, wikipedia.org


Diskuze


Reklama

FordShop.cz: Aktualizace map Ford 2016