2013 Ford Fusion
Počítejte s Fordem

Ford jako první automobilka v historii využívá při vývoji termovizi. Výsledkem jsou tichá a komfortní vozidla

 
2013 Ford Fusion

Ford jako jediná automobilka na světě používá při vývoji konstrukčních řešení termovizi. Jde přitom o v podstatě totožný mechanismus, který používají při pátrání záchranné a ozbrojené složky. Hlavním účelem použití termovize je identifikace problematických míst, kterými proniká vzduch do kabiny. Důsledkem špatného utěsnění jsou pak vozy hlučnější, méně efektivní je ale např. i funkce vytápění, klimatizace apod.

Termovizi hojně využívá policie, armáda ale třeba i hasiči

O termovizi slýcháme pravidelně v souvislosti s pátráním po určité osobě. Velice často jsou termovizními kamerami opatřeny pátrací vrtulníky. Ty pak i v rozlehlém a zalesněném terénu dokáží identifikovat živého tvora a přesně určit jeho tvar. Na první pohled tak je jasné, zda jde např. o divokého kance, vlka anebo člověka. Tato technologie má však mnohem širší využití. Používá se i ve stavebnictví, kde se pomocí ní určují místa, která je nutné zateplit, jelikož propouštějí teplý vzduch do okolí. Nově však byla termovize uvedena i do automobilového průmyslu, přičemž její funkce je velmi podobná té ve stavebnictví. Pomáhá totiž konstruktérům identifikovat místa, kudy z vozidla uniká vzduch. Lepší utěsnění karoserie a jejích prvků přitom přináší vyšší úroveň komfortu, efektivnější vytápění apod.

Nový Ford Fusion je nejtišším vozem ve své třídě

Nový Ford Fusion, americká verze evropského Mondea, představuje nejtišší vozidlo ve své třídě. Mamutí podíl na minimalizaci hluku má přitom konstrukce, při jejíž vývoji bylo hojně užíváno technologie termovize. Absence či naprostá minimalizace unikajícího vzduchu má však nejen komfortní ale i funkční výhody. Díky prvotřídnímu utěsnění má snadnou práci i klimatizace či topení. Nedochází totiž k žádným únikům do okolí.

Problematická místa jsou zobrazena v infračerveném světle

Pokud vás zajímá, jak testy pomocí termovize probíhají, vězte, že jde o poměrně nekomplikovaný proces. Vůz je v podstatě napuštěn teplým vzduchem, nachází se ale přitom ve studeném prostředí. Tento kontrast umožní rychlou a jednoznačnou identifikaci míst, kterými z vozu uniká teplý vzduch. Problematická místa se pak jednoduše infračerveně zabarví s tím, že čím tmavější barva tím markantnější únik vzduchu. Nejčastěji jde o střešní okno, čalounění dveří, boční okna či kufr, nekvalitní utěsnění ale může být klidně i na lemech dveří či na spodní části čelního skla.

Nejde o kosmickou technologii. Konstruktéři automobilů se jí však doposud vyhýbali

Jen těžko se dá spekulovat, proč v dnešní době zcela běžná technologie termovize až doposud v automobilovém průmyslu jakoby neexistovala. Ne že by technikové nikdy neměřili či se nesnažili identifikovat místa, kudy do vozu proniká vzduch. Běžně se například vozidla napouštěla kouřem a na základě senzorického pozorování se určovala problematická místa, poměrně rozšířené bylo, a stále je, používání stetoskopů coby nástroje pro detekci unikajícího vzduchu. Podobné metody jsou ale dnes již dosti zastaralé. Termovize je oproti nim jednodušší, rychlejší a v neposlední řadě i levnější.

I při dálničních rychlostech může být z vozu koncertní síň

Luxusní automobilky se často předhánějí v tom, jak špičkový sound system ve svých vozech nabízejí a jakým neopakovatelným zážitkem může být poslech hudby v kabině právě jejich vozu. Nutno ovšem dodat, že i Ford coby neprémiový výrobce dokáže pomocí poměrně jednoduché technologie odhlučnit vůz tak, že i např. v novém Fordu Fusion (či Mondeu) se budete cítit jako v koncertní síni. Jak s tímto privilegiem naložíte, už bude zcela na vás. Můžete se oddat nekompromisnosti heavy metalu, uklidňujícím schopnostem Bachových kánonů či si prostě ve stylu legendární písničky Paula Simona užívat svoje “sound of silence”.


Diskuze


Reklama

FordShop.cz: Aktualizace map Ford 2016