FordQuadricycle
Počítejte s Fordem

Dědeček automobil: experimentální čtyřkolka Henryho Forda měla výkon 4 koně a nešlo s ní couvat

 
FordQuadricycle

V kontextu moderní doby vnímáme slovo čtyřkolka poněkud jinak, než jak jej vnímal Henry Ford, od jehož narození právě dnes uplynulo 150 let. Dnes za čtyřkolku označujeme jakékoliv osobní auto s pohonem všech kol. Tím však Ford Quadricycle (v překladu “čtyřkolka”) nedisponoval. A není to zdaleka jediné, co jej odlišovalo od moderních vozidel. Tomuto praautomobilu chyběl volant, řízení bylo totiž obstaráváno pomocí jakéhosi kormidla. Šofér tak měl spíše pocit, že se plaví po moři než že jede ulicemi Chicaga na přelomu 19. století. Pro Henryho Forda však mělo toto vozítko velký význam. Představovalo totiž první plně funkční dopravní prostředek, který zkonstruoval.

V autě nebo na kole?

Ford Quadricycle se z dnešního pohledu snad ani nedá považovat za automobil. Spíše to byl takový kočár bez koně (tak se mu ostatně i oficiálně přezdívalo). O kontakt s vozovkou se staraly pneumatiky, které bychom v nezměněné podobě našli na jízdním kole, výkon necelých tří kilowat a maximálka kolem 30 km/h působily úsměvně již během Druhé světové války. Fordovi se ale podařilo do té doby něco zcela neslýchaného. Díky jednoduché konstrukci dokázal snížit u své čtyřkolky snížit výrobní náklady tak, že se z automobilu coby hračky pro aristokraty pomalu ale jistě začala stávat nedílná součást americké společnosti. Výkon to byl ale o to pozoruhodnější, vezmeme-li v potaz, že svůj Quadricycle stvořil Ford zcela sám a bez finanční pomoci ve své skromné dílně na Bagley Street 58 v Detroitu.

Vůz měl jen dvě rychlosti, zpátečka chyběla

Zcela primitivní bylo i zpřevodování vozu. Na výběr bylo pouze ze dvou rychlostí, první se používala asi do 15 km/h, druhá do 30 km/h, díky velmi nízkému točivému momentu však šlo na dvojku řadit jen z kopce či nebyl-li vůz příliš zatížený. Úplně pak chyběla zpátečka. Čtyřkolka tak mohla posloužit jako příjemné zpestření dopravy v rámci velkoměsta, na delší vzdálenosti s ní jezdit však bylo nemyslitelné.

Vůz poháněl čistý etanol

Ford Quadricycle nespaloval benzín ale etanol v jeho čisté formě. Dost možná by tak neměl dnes problém natankovat ekologické palivo E85. To je ale samozřejmě představa z oblasti sci-fi. Vůz se sériově vůbec nevyráběl a jeho originál je dnes uložen v Muzeu Henryho Forda ve městě Dearborn v Michiganu. A krom toho ještě jedna perlička na závěr, člověk může opravdu jen spekulovat, jak by se tvářili dnešní inspektoři na STK při kontrole brzd tohoto vozu, když Fordova prvotina vlastně ani žádné brzdy neměla. Stála však u zrodu něčeho úžasného.


Diskuze


Reklama

FordShop.cz: Aktualizace map Ford 2016