ford-fiesta-2013-06
Počítejte s Fordem

Motory EcoBoost: spolehlivost, úspornost a dynamika v každodenním provozu

 
ford-fiesta-2013-06

Společnost Ford nedávno nechala nezávisle otestovat novou Fiestu poháněnou revolučním jednolitrem EcoBoost naladěným na 100 koní. Cílem testu bylo zjistit, jaká je reálná spotřeba tohoto vozu při každodenním ježdění. Po ujetí téměř 4000 kilometrů v běžném provozu (Praha a okolí v kombinaci s okrskami a dálnicemi), během nichž se za volantem Fiesty vystřídala celá řada řidičů, se ukázalo, že je nový jednolitr EcoBoost schopný s přehledem jezdit pod 5 litrů na 100 km.

Reálný vůz, reálné podmínky, žádná ecorally

Během tzv. ecorally, tj. závodů, při nichž hraje roli nejnižší dosažená spotřeba za jakýchkoliv podmínek, je běžné např. vypínat motor během jízdy z kopce, na semaforech či třeba zcela ignorovat přítomnost klimatizace. Nic podobného se během testu jednolitrové Fiesty nedělo. Spotřeba vozu byla měřena na trati, která v sobě kombinovala velkoměsto, okresní silnice ale i dálnice, často se navíc jezdilo při zaplněném voze a klimatizace se používala zcela běžně. Kromě českých luhů a hájů ale Fiesta zamířila také do Chorvatska a zpět, přičemž se setkala s evergreenem dálničního cestování, dopravními zácpami. I přesto dosáhl vůz spotřeby velice solidních 4,86 litrů.

Oficiálně udávaná spotřeba může být zavádějící

Ford si je dobře vědom, že spotřeba udávaná v oficiálních pramenech, může být poněkud odlišná od spotřeby reálné. V drtivé většině případů si však automobilky ani tyto údaje nevycucávají z prstu, jak se možná někteří zaskočení motoristé domnívají. Problém je spíše v tom, že tato oficiálně deklarovaná čísla jsou výsledkem standardizovaných měření za legislativou jasně daných podmínek. Čistě teoreticky tak je klidně možné, že vůz, který ve standardizovaných podmínkách dosáhne spotřeby 5 l/100 km bude v reálu jezdit za desetinásobek. Podobný nesoulad je samozřejmě krajně nepravděpodobný, uvádíme jej zde hlavně pro upřesnění a pochopení problematiky laboratorního měření spotřeby paliva. Cílem testu nové Fiesty tak bylo měřit tu spotřebu, která zajímá motoristy, nikoliv tu, která se objeví v technické dokumentaci k vozu.

Vybraní zájemci měli možnost soutěžit o titul nejekonomičtějšího řidiče

Pět vybraných řidičů dostalo možnost zasoutěžit si o nejnižší spotřebu na trase Úvaly – Sadská – Jirny – Běchovice – Úvaly. Nešlo však o žádnou ecorally. Zakázáno bylo během jízdy vypínat motor, nesmělo se jezdit ani v tzv. aerodynamickém pytli za kamionem či autobusem. Každý účastník měl navíc na projetí trasy pouze hodinu. Obzvláště pomalá jízda za účelem co nejnižší spotřeby tak na tomto okruhu dlouhém bezmála 60 kilometrů nebyla tolerována. I za těchto podmínek ale vyhrála hodnota 3,8 litrů na 100 km a i ostatní “závodnící” jeli za zhruba čtyři litry. Nutno navíc dodat, že nikdo z nich novou Fiestu v této motorizaci do té doby neřídil a nebyl tedy zvyklý ani na její motor ani převodovku.

EcoBoost ochotně pracuje i za nízkých otáček

Jak se všichni účastníci testu přesvědčili, i přes své malé rozměry dokáže jednolitrový tříválec bravurně zdolávat stoupání se zařazeným pátým stupněm, a to i tehdy, točí-li méně než 1500 otáček za minutu. Všichni, kdo se s Fordem Fiesta 1.0 EcoBoost při tomto pokusu snažili dosáhnout co nejnižší spotřeby, přitom byli překvapeni, v jak nízkých otáčkách je tříválcový litrový přeplňovaný „benzín“ ochoten pracovat – a jak ochotně a dynamicky zdolává stoupání třeba na pátý rychlostní stupeň při 1200 – 1400 otáčkách za minutu.

100 koní není na malou Fiestu málo

“Takovou spotřebu zvládne i moje auto,” mohli by tvrdit někteří zlí jazykové. Možná že ano, nutno ale zdůraznit jednu zásadní věc. Spotřeby kolem 4 litrů na 100 km dosáhnou i jiné vozy, otázkou ale je, které z těchto vozů mají pod kapotou 100 koní a jsou plně použitelné jak ve městě tak na dlouhé cestování po dálnici. Řada superúsporných miniaut s výkonem téměř polovičním ve srovnání s novou Fiestou by možná výše zmíněnou trasu z Úval do Úval zajela i za 3 a půl litru, zdali by to zvládly za hodinu je však velkým otazníkem. Ještě větším otazníkem pak zůstává, jaký komfort a jakou spotřebu by nabídly při cestě do Chorvatska rychlostí 130 km/h. Hlavní devizou malé Fiesty tak zůstává její všestranná použitelnost.

Spolehlivost EcoBoostů je velice solidní. Jejich smrt rozhodně není otázkou 100 000 kilometrů

Od konzervativních motoristů se často na adresu motorů EcoBoost ozývají negativní hlasy. Častým argumentem je přitom jejich údajně minimální životnost. Podobná tvrzení jsou ale přinejmenším neopodstatněná. V ČR se oficiálně prodalo kolem 5 000 vozů poháněných agregátem z rodiny EcoBoost. Řada z nich má již za sebou i čtvrt milionu kilometrů a stále, světe div se, fungují na jedničku. Žádné zvýšené servisní náklady, žádné poruchy a už vůbec ne nutnost generální opravy. Při dodržení pravidelných servisních intervalů a racionálním zacházení jsou EcoBoosty naprosto spolehlivé a i jejich životnost je zcela srovnatelná s motory jiného typu.


Diskuze

  • Pavel

    Samozřejmě se jedná o PR článek, který má navodit dojem,že je vše s motory Ecoboost v pořádku. Jistě můžeme mít každý různé zkušenosti. Já, bohužel, ty špatné.Vlastním Mondeo 1,6 Ecoboost a byl jsem doposud nadmíru spokojen.Vůz jezdil cca do 100tis.km perfektně, řidič jsem spíš pohodář než závodník.Po ujetí uvedených km jsem zaslech několikrát při nižších otáčkách klepání ventilů i když jsem nijak netlačil na pilu. Nevěnoval jsem tomu žádnou pozornost, poněvadž se to stávalo velmi zřídka (cca 1xtýdně). Benzin čerpám od začátku u stejného dodavatele, který neměl nikdy problém s kvalitou. Vozidlo jsem servisoval ve značkovém servisu podle požadovaných intervalů a mimo brzdových destiček a oleje s filtrem jsem doposud nic neměnil. Až do dne, kdy se zničeho nic snížil výkon motoru a zablikala jeho kontrolka. Přístup servisu tady nebudu ani uvádět, protože by jste mě asi nevěřili, co je ještě možné v dnešní době slyšet od vedoucího značkového servisu. Porucha se projevila po ujetí cca 118,5tis.km a vůz byl odtažen do jiného znač.servisu, který je vzdálen o cca 90km dál, než můj. Po 10dnech mlčení se mě ozval šéf servisu s tím, že došlo k prasknutí pístu a musí dojít k výměně polomotoru, který objedná a termín jeho doručení mě sdělí. To se stalo-polomotor dojde za dalších 10dnů-urychlit to nejde. Vůz je v prodloužené záruce 5let/120tis.km. Během opravy, která bude trvat cca 30dnů nebyl poskytnut náhradní vůz a ani nebyl k dispozici náhradní vůz za úplatu. Takže suma sumárum jak auitomobilka (servis je vč.prodejny značkový), tak konkrétní motor je pro mě velkým zklamáním.Včera jsem se dozvěděl, že prasklý píst u tohoto motoru je to již za poslední měsíc druhý.

  • René

    Souhlas s Pavlem,ten samý problém prasklé dva písty najeto 47000 km,pravidelný ford servis,řidič pohodář mondeo 1.6/118 kw 9.2011,oprava trvala 39 dní výměna polomotoru,který nebyl v celé evropě na skladě a čekalo se na nový polomotor 30 dní,cena přes 60000kč a ford udělal participaci na ceně opravy 50%.Jednání servisu u mě v pořádku,ale zastoupení ford cz v Praze samé výmluvy.Teď po opravě zatím ok najeto caa 3000km.Předemnou už prý stejný problém fokus ecoboost-výměna polomotoru.V servise sděleno,že se nemusím už obávat,že už jsou písty lépe dimenzovány.


Reklama

FordShop.cz: Aktualizace map Ford 2016