ford-s-max
Počítejte s Fordem

Ford testuje revoluční brzdové světlo. “Uvidíte” jej i za zatáčkou, horizontem či jiným vozem

 
ford-s-max

Ford aktuálně testuje zcela novou koncepci bezpečnostních technologií, které jsou založeny na vzájemné elektronické komunikaci mezi jednotlivými vozidly. Díky tomu se vám na displeji zobrazí např. i to, že vůz za zatáčkou, který ale zatím nevidíte, prudce brzdí. Díky této technologii je řidič přibližujícího se vozidla schopen adekvátně a hlavně rychle reagovat a odvrátit tak kolizi.

Bezpečnostní technologie budoucnosti byly testovány v rámci projektu simTD

SimTD, neboli Safe Intelligent Mobility – Testfield Germany, představuje projekt, kterého se účastní několik společností, mimo jiné i Ford. Jeho hlavním úkolem bylo zjistit, které z již existujících avšak stále vyvíjených technologií dokáží snižovat riziko nehody či třeba efektivně bojovat se zácpami na silnicích. Ford tedy do běžného provozu vyslal několik speciálně upravených S-MAXů. Ty byly vybaveny hned 20 ultramoderními bezpečnostními systémy, jejichž efektivita byla testována během několika tisíc kilometrů po běžných cestách v rámci Německa. Projektu simTD se účastnilo na 120 vozidel a 500 řidičů, kteří strávili za volantem dohromady přes jeden a půl milionu kilometrů a 41 000 testovacích hodin.

Bezdrátová komunikace mezi auty dostává konkrétní rozměry

Pokud se ptáte, jak vlastně toto “neviditelné” brzdové světlo funguje, vězte, že za vším stojí technologie bezdrátového přenosu dat. Pokud např. šofér vozu před zatáčkou začne prudce brzdit, vyšle jeho vůz automaticky signál vozu jedoucímu za zatáčkou. Tomu se ihned rozbliká kontrolka na přístrojové desce. Díky této technologii je pak druhý řidič schopný začít dříve a agresivněji brzdit a díky tomu odvrátit či minimalizovat dopady případné kolize.

Chytré telefony už máme. Proč tedy nemít i chytrá auta?

Společnost Ford plánuje v budoucnosti nabídnou pokročilé propojení vozidel s internetem. To by v praxi znamenalo, že je řidič schopný během jízdy zjistit např. vytíženost parkoviště, rezervovat parkovací místo, napojit se na veřejný kamerový systém a sledovat tak dopravní situaci apod. Žádným problémem by ale nemělo být ani rezervace místa v restauraci či jakýkoliv jiný úkon. Tak, jak budou vozy schopny komunikovat mezi sebou, budou navíc schopny komunikovat i vozy s prvky infrastruktury. Dojde-li např. k nehodě a uzavření dálnice na 150. kilometru, systém dokáže řidiče nacházejícího se na 120. kilometru upozornit na nejvhodnější objízdnou trasu apod.

Výzkum je částečně financován z veřejných zdrojů a probíhá na obou stranách Atlantiku

Testování ultramoderních technologií v běžném provozu neprobíhá pouze v Evropě. V USA se v rámci projektu Safety Pilot Model Deployment vedeným Univerzitou v Michigan po veřejných silnicích prohání téměř tři tisícovky vozů testujících možnosti pokročilých systémů v běžném provozu. Pokud jde o simTD, více než 50 % nákladů na jeho realizaci pokryla německá Ministerstva průmyslu a školství. Aktivně se simTD účastnila celá řad důležitých subjektů, mj. automobilky (Ford, BMW, Audi, Daimler, Volkswagen, Opel), výrobci příslušenství k automobilům (Bosch, Continental), telekomunikační společnosti (Deutsche Telekom) či některé německé technické univerzity (Technická univerzita v Mnichově a Berlíně, Univerzita ve Wurzburgu atd.).


Diskuze


Reklama

FordShop.cz: Aktualizace map Ford 2016