999-henry-ford-600x270
Počítejte s Fordem

Neznámá legenda: Ford 999 jezdil 150km/h již před 110 lety

 
999-henry-ford-600x270

Jméno Henryho Forda je neodlučitelně spjato, kromě založení automobilky Ford, se slavným modelem T. Málokdo však ví, že ještě dlouho před tím, než světlo světa spatřilo slavné “téčko”, Henry Ford navrhl a postavil závodní prototyp, který nesl název 999. V mnoha ohledech šlo o skutečně mimořádné vozidlo. Sám Henry Ford s ním již v roce 1904 stanovil absolutní rychlostní rekord. Na zamrzlém jezeře St. Claire se s ním proháněl rychlostí více než 147 km/h.

Henry Ford byl vášnivý závodník

Ačkoliv je postava Henryho Forda spojená spíše se zpřístupněním osobních automobilů běžným lidem – vždyť slavný model T přinesl obrovskou automobilovou ale i sociální revoluci – nebyl Fordovi cizí ani svět motorsportu. Právě naopak. Sám představoval hlavní hybnou sílu, která stála za zrodem modelu 999, a to již v roce 1902. O dva roky později pak osobně stanovil s modelem 999 pozemní rychlostní rekord 147,05 km/h. Ten sice vydržel pouze měsíc, i tak ale nově vzniklé automobilce přinesl notnou dávku publicity a popularity. Mimochodem, víte odkud se vzalo to poměrně krkolomné označení? Své jméno model 999 převzal od legendární parní lokomotivy Empire State Express 999, která již na sklonku 19. století překonala hranici 180 km/h. Stala se tak prvním strojem s vlastním pohonem, který překročil magickou hranici 100 mil za hodinu.

Technické parametry modelu 999 byly skutečně mimořádné. Z dnešního pohledu možná až úsměvné

Srdcem závodního speciálu 999 byl agregát s obřím objemem 18,8 litrů. I další prvky byly vskutku megalomanské. Vždyť jen setrvačník vážil hodně přes sto kilogramů. Výkon vozu byl někde kolem 90 koní, neměl diferenciál ani tlumiče a lahůdkou bylo i řízení. Vůz totiž nebyl ovládán pomocí klasického volantu nýbrž masivní kovové tyče. V podstatě tak šlo spíše o řídítka, jaké známe např. z jízdního kola.

Foto zdroj: streetrodderweb.com



Reklama

FordShop.cz: Aktualizace map Ford 2015