Martin-Prokop-Rallye-Monte-Carlo-2
Počítejte s Fordem

Z mimořádně náročné Rallye Monte Carlo si Martin Prokop odvezl cenné sedmé místo

 
Martin-Prokop-Rallye-Monte-Carlo-2

Letošní ročník slavné Rallye Monte Carlo byl opravdu dramatický a plný nečekaných zvratů. Na jezdce totiž čekaly mimořádně nepříznivé podmínky. Spousta sněhu a špatná viditelnost jen stěží umožňovaly skutečně závodit. Řada jezdců včetně Martina Prokopa se dokonce rozhodla trasu odkroužit v přejezdovém módu. Ti ostatní, mezi které patřil i Latvala, Novikov či Hanninen, totiž skončili u krajnice či dokonce zcela mimo cestu s často pomačkanými a poškozenými vozy.

Monte Carlo bylo vždy známé pro svou nevyzpytatelnost. Letošní ročník ale zaskočil každého

Ne nadarmo se o slavné rallye říká, že končí vždy až na cílové rampě. O letošním ročníku to pak platilo dvojnásob. Mimořádně náročný byl už přejezd slavného Col de Turini, který je součástí rychlostní zkoušky Moulinet. Tu Martin Prokop zvládl a během pár okamžiků tak v celkovém hodnocení poskočil o tři místa, a to i přesto, že na závodníka před sebou ztrácel celých deset minut. Zdá se tedy, že i v rallye má defenzivní styl jízdy něco do sebe.

Věnec nebo kotrmelec není Prokopova strategie

Jihlavský pilot Jipocaru rozhodně nezastává tzv. strategii věnce nebo kotrmelce. A na Monte Carlu se mu tento přístup opět vyplatil. Díky stylu jízdy, který odpovídal extrémním podmínkám na trati, Prokop závod bezpečně dojel a sebral tak cenné body. I tak ale na letošní Monte Carlo jen tak nezapomene. Jak sám říká, “čekali jsme, že na trati bude marast, ale tohle zaskočilo naprosto všechny posádky. Někdo stihl na podmínky ještě včas zareagovat, jiní to neustáli a závod pro ně poslední den skončil. My jsme se dostali bezpečně do cíle, ale bylo to něco neskutečného.”

Na Rallye Monte Carlo se testovala kvalita jezdců

S trochou nadsázky by se o letošním ročníku legendárního závodu dalo říci, že ten, kdo přežije, vyhraje. Mimořádně důležitá byla rezervovanost a disciplína jezdců, výkonové parametry vozů byly při minimální přilnavosti v podstatě k ničemu. Martin Prokop otevřeně přiznává, že asi polovinu celé rychlostní zkoušky odjel v tzv. přejezdovém módu, který snižuje výkon vozu a snižuje odezvu pedálů. Sám je ale rád, že se mu soutěž podařilo dokončit na krásném sedmém místě a může v klidu přemýšlet o strategii pro nadcházející švédský podnik: “Je to pro nás po celé náročné soutěži neuvěřitelný výsledek, který byl ještě dnes ráno absolutně nereálný. Předchozí etapy pro nás byly občas frustrující, ale vydrželi jsme a to je právě krása rally sportu. Možná si někdo pomyslí, že to dnes bylo, jak se říká „na hyenu“. No jasně, bylo, ale musel jsem si tady Monte odřídit, Michal odnavigovat a mechanici v zimě a vlhku odmakat. Také jsme si zažili pár krizovek, ale ustáli to. A hlavně kdybych jel stylem věnec nebo kotrmelec, jako někteří kluci dneska, tak do teď lovím s baterkou po lese kousky z auta a ne sedíme tady v teple u kávy,” dodává Prokop. Pokud by navíc v Monte Carlu vůz rozbil, dost možná by ani ve Švédsku nemohl startovat. Neměl by totiž s čím.

Rozporuplné dojmy měl z Monte Carla i Ostberg

Nakonec šesté místo připadlo jedničce týmu Qatar M-Sport WRT, nástupci továrního týmu Ford, Madsi Ostbergovi. Ten se během závodu trápil, jednou dokonce vylétl z trati a způsobil si tak defekt. Nakonec se mu však podařilo dojet k servisnímu místu a závod, byť se ztrátou asi šesti minut, dokončit. I on si ale postěžoval na náročné podmínky letošního podniku: “Podmínky, které jsme dnes viděli na první rychlostní zkoušce, byly skutečně strašné. Byla vyjetá jen úzká stopa, ale to množství sněhu a břečky bylo neskutečné. Když se v tom dostaneš jen trochu mimo dráhu, tak nemáš nad vozem žádnou kontrolu. Myslím, že se to každému jezdci alespoň jednou stalo. Někteří měli štěstí, jiní už ne. Byly to nejhorší podmínky, za kterých jsem kdy jel.”


Diskuze


Reklama

FordShop.cz: Aktualizace map Ford 2016