ford-cargo-2012-01
Počítejte s Fordem

Ford umí i nákladní vozy. Důkazem je zbrusu nové Cargo 1846T

 
ford-cargo-2012-01

Naprostá většina našinců si značku s modrým oválem ve znaku spojí s osobními či užitkovými vozy. Taková asociace je ale značně zavádějící. Třebaže nákladní automobily Ford v Evropě téměř nevídáme, neznamená to, že neexistují. Právě naopak. Vždyť detroitská tradice výroby těžkých užitkových vozidel je více než stoletá.

První náklaďák Ford vyjel v roce 1908

Jen několik málo let po oficiálním založení automobilky Ford, začala firma kolem Henryho Forda produkovat kvalitní a robustní nákladní vozy. Z politických a manažerských důvodů se však v Evropě usídlila až někdy v 50. letech, a to především na Britských ostrovech. Neměla to však jednoduché. Něco jako globální strategie či, řečeno dnešním jazykem “One Ford” strategie, tehdy neexistovala a všechny vozy se dovážely z USA. To znamenalo jediné: pro evropského zákazníka byly příliš velké, těžkopádné a hladové. Přece jen je velký rozdíl mezi tím, když kamion překonává tisíce mil na americkém Středozápadě a pár kilometrů mezi anglickými či francouzskými vesničkami. Ford se tedy zaměřil na vývoj ryze evropského vozidla, které by dokázalo nejlépe vyjít vstříc specifikům zdejšího trhu.

První evropský nákladní vůz automobilky Ford, model Transcontinental, předběhl svou dobu téměř ve všech aspektech

Až do 70. let se divize nákladních vozů Ford na evropském kontinentu trápila. Velkým zlomem byl ovšem rok 1975, kdy byl představen zcela nový Ford Transcontinental. Ten byl poháněn moderním agregátem od firmy Cummins. Šlo o úsporný a na údržbu nenáročný šestiválec s intercoolerem, který v kombinaci s přesnou devítistupňovou převodovkou dokázal nabídnout zcela mimořádné hodnoty spotřeby paliva. Vzhledem k tomu, že si vůz i přes své poevropštění zachoval svou robustnost a houževnatost, byl Transcontinental velice oblíbený až do 90. let. Vyráběn byl tento vůz v Holandsku, Anglii a posléze v Belgii.

Vývoj se zaměřil i na středně těžká užitková vozidla

Uvedením modelu Transcontinental na trh se sice Ford dostal na špičku v rámci těžkých nákladních vozidel, ovšem stále mu něco chybělo. Neměl žádné zastoupení v rámci segmentu středních užitkových vozidel. To se změnilo v roce 1981, kdy byl představen zcela nový model Cargo. O jeho oblíbenosti svědčí i to, že o pouhý rok později zvítězil v soutěži Náklaďák roku 1982. Opět šlo o moderní vozidlo nabízející řadu inovativních řešení. Za zmínku stojí průhledný skleněný pás na bočních dveřích, díky kterému měl řidič mnohem lepší výhled či třeba modulární kabina nabízející dvě možné délky (v delším provedení bylo řidiči k dispozici lůžko). Původně sice šlo o vozy s tonáží 28 t a 32 t, ovšem po ukončení výroby modelu Transcontinental byla k dispozici i 38tunová verze. Ta byla automaticky poháněna motorem Cummins, u lehčích verzí byl na výběr i motor Perkins či Deutz. V 80. letech bylo Cargo vyráběno ve Velké Británii ve městě Langley.

Zcela nové Cargo přijelo v roce 2003

Kompletního remake se model Cargo dočkal v roce 2003. Exteriér navrhl turecký automobilový designér Arik Fuat a kompletně fordovská byla i nabídka motorů z řady Ford-EcoTorque. Vozidlo bylo postaveno tak, aby splňovalo homologační předpisy v rámci EU (zpětná zrcátka, spoilery…), zcela nové byly i převodovky, 9 i 16stupňové a samozřejmě plně synchronizované. Výrazně se zlepšila i versatilita vozu. K dispozici byly od roku 2003 jak tahač návěsů, stavební vozidlo tak i dopravní vozidlo, několik typů podvozků, pohonů a rozvorů. Ani s tím se však Ford nesmířil a šel ve vývoji ještě dále.

Nejnovější generace Fordu Cargo, moderního nákladního vozu pro celý svět, nabídne moderní technologie, fluidní design a minimální provozní náklady

Pokud si myslíte, že Ford kinetic design je pojem vztahující se pouze na osobní a lehké užitkové vozy, jste na omylu. Při pohledu na zbrusu nový Ford Cargo poznáte, že i nákladnímu autu je možné propůjčit atraktivní, hravý a přesto dominantní design. A to není všechno. Ford se i v segmentu nákladních vozů drží své globální strategie. Nové Cargo tak bude zcela totožné v Brazílii, Indii či v Turecku.

Pokud vás zajímá bezpečnostní a komfortní výbava Fordu Cargo – měla by; je totiž velice bohatá – můžeme zmínit např.:

  • zavazadlový prostor dosažitelný z vnějšku vozidla,
  • odolný kryt nástupních schůdků,
  • sluneční clona,
  • dálkově ovládaná elektrická otevírací střecha,
  • elektricky ovládané sedadlo řidiče,
  • intuitivně ovládaná a přehledná přístrojová deska a středový panel.

O bezpečnost vozu, nákladu a šoféra se pak stará:

  • ABS se systémem řízení trakce,
  • Hill Holder – umožňuje hladký rozjezd do kopce,
  • Trail Control a Tilt Prevention – zabraňuje převrhnutí vozu např. za silného větru či při prudkém průjezdu zatáčkou,
  • pět stupňů souvislého brzdění,
  • imobilizér deaktivovaný spínací skříňkou a klíčkem vozu.

Teď to nejdůležitější: pod kapotou bude desetilitrový šestiválec o výkonu až 460 koní

Chloubou nového Fordu Cargo je osvědčený šestiválec se zdvihovým objemem 10,3 l vyráběný italskou firmou FPT Technology, která je součástí koncernu Fiat. Jeho výhodou je nízká spotřeba paliva, mimořádně příznivé hodnoty emisí CO2, a to bez kompromisů, co se týče výkonu. Agregát je totiž možné naladit až na 460 k při 2100 otáčkách, hodnota točivého momentu přesahuje 2000 Nm. Velkou roli zde hraje i turbodmychadlo VGT s proměnnou geometrií či písty chlazené olejem, nezanedbatelná je i stavitelnost rychlosti větráku chladícího systému. Tato vychytávka dokáže srazit spotřebu paliva až o půl litru na 100 km.

Cargo bude určeno převážně pro rozvojové trhy

Ačkoliv se nedá vyloučit jeho přítomnost i v EU, nový Ford Cargo je primárně určen pro rozvojové trhy Asie, Jižní a střední Ameriky, Afriky a také východní Evropy. Jedním z důležitých trhů bude Turecko, kde se vůz ostatně i vyrábí jako joint venture s místní firmou Otosan. To vysvětluje i skutečnost, proč nové Cargo nedisponuje technologiemi na úrovni Euro 6 ale jen Euro 5. Ne že by v FPT tuto normu nedokázaly vyrobit, oni ji nejen umí vyrobit, ale i vyrábí. Problémem je však o něco dražší servis, vyšší citlivost na kvalitu paliva atd. Pro zachování konkurenceschopnosti v rámci rozvojových trhů však hrají roli především ekonomické aspekty. Vždyť v takovém Turecku bude oficiálně zavedeno Euro 6 až v roce 2018, v Indii ještě mnohem později.


Diskuze


Reklama

FordShop.cz: Aktualizace map Ford 2016