Vše ze světa Fordu
Počítejte s Fordem

Ford se účastní projektu Bezpečné inteligentní mobility (simTD)

 

Automobilka Ford se bude účastnit testování komunikačních technologií budoucnosti v reálných podmínkách. Na projektu simTD, v rámci kterého budou zkoumány možnosti komunikace nejen mezi jednotlivými automobily ale také mezi automobily a prvky dopravní infrastruktury, se aktivně podílí řada společností nejen z oblasti automobilového průmyslu ale třeba i telekomunikací (např. Deutsche Telekom).

Žádná laboratoř. Testování probíhá v běžných podmínkách

K testu efektivity a spolehlivosti bezpečnostních technologií nedochází v laboratoři, ve výzkumných ústavech či během počítačové simulace. Veškeré testování je prováděno v reálných podmínkách na evropských, či lépe řečeno německých, silnicích a dálnicích.

Když “TD” neznamená turbodiesel

Koncovka “TD” v názvu projektu znamená “Testfield Germany”. Experimenty tedy probíhají v rámci každodenního provozu na německých komunikacích. Dohromady se projektu simTD účastní 120 vozidel různých značek, za Ford jde o dvě desítky vozů S-MAX.

Projekt je plánován na celkem 4 roky s tím, že po jeho ukončení by mělo být jasné, které z testovaných technologií mají budoucnost a potenciál zlepšit osobní mobilitu a bezpečnost dopravy. Celkové náklady na uskutečnění projektu simTD přesahují 50 milionů Eur, z velké části se na něm podílejí Spolkové ministerstvo dopravy a také Spolkové ministerstvo pro vzdělání a výzkum. Lidskou kapacitou přispěla i řada významných technických institucí, např. Technická univerzita Mnichov či Fraunhoferův institut.

O jaké technologie jde v projektu především?

Zajímavých bezpečnostních technologií testovaných v rámci projektu simTD je celá řada. Jde např. o:

  • Elektronické brzdové světlo – pokud začne řidič vozidla prudce brzdit, vyšle systém signál vozidlu jedoucímu za ním. Hlavní předností této technologie je fakt, že systém operuje i tehdy, pokud řidič druhého automobilu před ním jedoucí vůz nevidí (např. v prudké zatáčce). Takovýto brzký signál pak může na namrzlé vozovce zachránit život.
  • Rozpoznávání dopravních značek - díky tomuto systému dokáže váš vůz komunikovat s centry řízení dopravy. Během pár vteřin tak víte o objížďkách, omezeních, změnách přednosti v jízdě, příp. jakémkoliv dalším nebezpečí na silnici.
  • Informační systém o vývoji dopravní situace - v podstatě jde o jakousi ultramoderní Zelenou vlnu. Systém totiž nabídne přesné prognózy stavu a hustoty dopravy včetně pravděpodobných scénářů vývoje dopravní situace. Velkou výhodou je prakticky okamžitá aktualizace. Data tak máte stále čerstvá a přesná.
  • Systém varování před překážkou - úkolem tohoto systému je upozornit další řidiče na existenci nečekané překážky na vozovce, její přesné poloze a typu.

Testují se i možnosti internetové komunikace mezi autem a okolním světem

Nebaví vás tisknout si parkovací lístky a pak s nimi složitě manipulovat? Jste na cestě do divadla, ale stále nemáte vstupenky anebo si jen chcete přebukovat hotel? Žádný problém. V budoucnosti by měl každý vůz mít přístup k internetu a všechny podobné úkony by měly být proveditelné již za jízdy. Pohodlně a bez potíží.

Kdy technologie dorazí do sériově vyráběných vozů?

Jak jsme několikrát předeslali, simTD je pouze projekt či experiment. Na jeho výsledky si ještě budeme muset počkat stejně tak jako na možnosti jejich reálného využití. I tak je ale pravděpodobné, že se většina z těchto technologií dříve či později dostane do sériové výroby. Otázkou je pouze kdy a v jaké formě. Jakmile k tomu však dojde, bude jasné, že stojíme na prahu zcela nové éry vnímání bezpečnosti v rámci automobilového průmyslu. Zatím byly totiž veškeré systémy pojímány na úrovní vůz/externí svět, v budoucnosti to však bude i na úrovni auto/auto. Do určité míry tak dojde k jakési robotizaci silničního provozu.


Diskuze


Reklama

FordShop.cz: Aktualizace map Ford 2016