Ford-Expedition-2013-Review
Počítejte s Fordem

Prostornost, houževnatost, odolnost a komfort – to vše a ještě mnohem více nabízí nový Ford Expedition

 
Ford-Expedition-2013-Review

Pokud máte rádi velká, robustní a téměř nezničitelná auta, čtěte dál. Dnes totiž bude řeč o mamutím SUV/MPV – Fordu Expedition – legendárním velkoprostorovém voze nabízejícím naprosto bezkonkurenční vnitřní a úložný prostor, odolnost a trvanlivost. To vše je navíc oděno do moderního, komfortního a uživatelsky příjemného hávu.

Neobyčejný vůz s neobyčejnými užitkovými vlastnostmi pro ještě neobyčejnější zákazníky

Expedition je ryze americký vůz. Ne že by nemohl a nejezdil u nás, v Čechách jsou jej registrovány desítky. Do mainstreamu však nikdy nepatřil a v současné podobě ani patřit nebude. Drtivá většina motoristů zajímajících se o velkoprostorové kompaktní SUV či MPV totiž volí buď mezi (povětšinou) německými SUV, jako jsou BMW X5 či třeba Audi Q7, anebo sáhnou po MPV typu Chrysler Voyager. Po mamutích amerických SUV typu Fordu Expedition je však poptávka nižší.

Ford Expedition se nepřetvařuje ani nenabízí zbytečnosti

Rostoucí obliba vozů SUV je markantním fenoménem dneška. Velice často si jej však lidé nekupují kvůli užitným či jiným vlastnostem. Luxusní SUV jsou totiž pro řadu z nás symbolem společenského postavení a přepychu. O to však u Fordu Expedition nejde. Mamutí Ford nebyl stvořen proto, aby zvyšoval sebevědomí svým majitelům. Právě naopak. U Fordu jej před mnoha lety navrhli tak, aby plnil jeden jediný úkol – neúnavně a až nechutně spolehlivě dělal svou práci. Pokud totiž jde o přepravní či např. tažnou kapacitu, je Expedition v porovnání třeba s BMW X5 o dvě třídy výše.

Žádný jiný neamerický vůz nenabídne tolik vnitřního prostoru

Pokud si při balení kufrů do svého SUV libujete, jak velký úložný prostor vám tento vůz nabízí, pak zcela jistě nejste majitelem Fordu Expedition. Jen pro srovnání: zatímco výše zmíněné BMW X5 nabídne zavazadlový prostor o objemu kolem 500 litrů, Expedition poskytne 570 litrů již při využití třech řad sedadel. Pokud bychom zadní sedadla sklopili – zdůrazňujeme třetí řadu sedadel, kterou X5 ani nemá – dostaneme se na 1700 litrů. O tom se žádnému jinému SUV evropské či japonské výroby ani nesní (Audi Q7 nabídne pouze 770 litrů, Range Rover i VW Tuareg asi 600). A to je setsakramentsky velký rozdíl. V praxi je tedy možné Fordem Expedition přepravit až 8 lidí – z nichž žádný nemusí mít pod 100 kilo – zároveň se čtyřmi lodními kufry. Zavazadlový prostor je navíc možné rozdělit horizontálně na dvě části. Vůz je totiž vybaven dvěma příčkami, které toto umožňují. U Ford Expedition neexistují popadané kufry či rozbité předměty v kufru. Jak naložíte, tak dovezete.

Neuvěřitelně houževnatý agregát nabídne přes 300 koní

Žádné turbo, žádný kompresor. Jen poctivá a nezničitelná atmosféra. Ford Expedition je poháněn osmiválcem o objemu 5,4 litrů. Ten má výkon 310 koní a nabídne točivý moment téměř 500 Nm. Vozidlo je díky tomu schopné bez problémů táhnout i 4tunový přívěs. A to zdaleka není vše. 85 % maxima točivého momentu je k dispozici již od 1500 otáček. Díky tomu můžete s vozem vyjet prudký zasněžený kopec a o naloženém přívěsu ani nebudete vědět. A pozor: spíše než “uf, to jsem se nadřel” od svého vozu uslyšíte “ještě jednou, prosím.”

No a aby toho nebylo málo, dlužno říci, že Ford Excursion, dnes již nevyráběný stejně velký bratr modelu Expedition, vybaven dieselovým motorem 7,4 V8 Cummins, dokázal utáhnout až 7,5 tun.

Expedition není off-road, rozbitým silnicích a výmolům se však jen směje

Ford Expedition byl postaven tak, aby dlouhodobě vydržel horší zacházení. Pokud tedy jezdíte po rozbitých silnicích či polních cestách, nemusíte se bát, že svému autu ublížíte. Podvozek je mimořádně odolný, pevný ale současně i komfortní. Vůz se nezalekne ani lehkého terénu, zde je však nutné počítat s jeho vysokou hmotností a také zhoršenou trakcí např. při křížení náprav. Jinak je ale vůz schopný, mimo jiné i díky systému Control Trac® Four-Wheel-Drive (4WD), překonat kdejakou sněhovou kalamitu, hluboký písek či třeba rozmáčenou příjezdovou cestu.

4 typy pohonu, šestistupňový automat

Je jedno, zda se s Fordem Expedition vydáte na 2000 kilometrů dlouhou dálniční pouť po Evropě, či se rozhodnete vyjet na Nový rok do hor. Vůz nabízí čtyři režimy pohonu, které jako celek zajišťují prvotřídní trakci bez ohledu na povrch. Tyto režimy je možné volit na automatické převodovce podle potřeby. Nabízí se:

  • 2H: v tomto módu jsou poháněna výhradně zadní kola. Pohon dvou kol zajišťuje nižší spotřebu paliva a používá se při běžném ježdění vždy, když není problém s trakcí (tzn. na suché a zpevněné vozovce)
  • 4A: v tomto režimu jsou poháněna všechna 4 kola. Používá se např. na zledovatělé či zasněžené silnici, kdy je nutné zlepšit trakci
  • 4H: poháněna jsou opět všechna 4 kola a současně je využívána elektronická uzávěrka diferenciálu. Tento režim se používá výhradně při jízdě v hlubokém sněhu, písku, blátě, kde dochází ke značné ztrátě trakce. Není vhodné používat na suchu.
  • 4L: tzv. převod do pomala. Dochází ke zvýšení točivého momentu. Používá se při výjezdech do prudkého kopce, v plném naložení či při tahu těžkých předmětů (např. lodě z vody apod.). Tento mód není vhodné užívat často a bezdůvodně.

Spotřeba není nízká ale ani astronomicky vysoká. Velkou výhodou je systém FlexFuel

Kombinovaná spotřeba vozu se pohybuje kolem 15-16 litrů benzínu. Ve městě roste někam k 18-20 litrům, mimo město může klesnout i na 12. To jsou šílené cifry, můžete si říct. Ano, Expedition jistě neudělá radost ekologům ani klimatologům. Pokud si však uvědomíme, jak praktický vůz to je, a jakou přepravní kapacitu nabízí, pak jeho vysoká spotřeba nemusí být nikterak zavrženíhodná. A co víc, motor u Fordu Expedition je možné bez jakýchkoliv úprav krmit i levným etanolem E85, jehož cena je kolem 28 korun za litr. Pokud bychom tedy přepočítali náklady na běžný natural, dostaneme se v mimoměstském provozu na asi 10 litrů na 100 km, možná i méně.

Možnost instalace LPG aniž by došlo ke snížení přepravní kapacity

Ford Expedition nabídne i další jedinečnost. Pokud se rozhodnete jej přestavit na LPG, nemusíte si zvykat na nevzhlednou a prostor ubírající LPG nádrž v kufru. Tu je totiž možno nainstalovat i do prostoru pod vozem, kde je normálně schovaná rezerva. Mamutí kufr tak nepřijde ani o litr prostoru.


Diskuze


Reklama

FordShop.cz: Aktualizace map Ford 2016