1-0-EcoBoost
Počítejte s Fordem

Tam, kde ostatní končí, Ford teprve začíná. Pracuje se na jednolitrovém tříválci o výkonu téměř 180 koní

 
1-0-EcoBoost

Jednolitr EcoBoost, který se běžně dodává do modelů Focus, C-MAX, B-MAX a nově i Mondeo, již nějaké to ocenění získal. Technikům od modrého oválu to však nestačí. V současnosti totiž pracují na jeho dvakrát přeplňované verzi, která by měla poskytnout výkon 177 koní. Na poli sériových vozidel se zatím nikdo k ničemu podobnému neodhodlal. Bude Ford první?

Dalších 50 koní díky elektrickému turbodmychadlu

Zatímco současná a již běžně sériově dostupná verze tříválcového motoru 1.0 EcoBoost je vybavena pouze jedním klasických dmychadlem, díky kterému nabízí již tak velice slušný výkon 120 koní, nová verze by měla být dvakrát přeplňovaná. To znamená, že by zde kromě běžného turbodmychadla bylo ještě jedno dmychadlo elektricky poháněné. Technicky vzato nejde o nic revolučního. Podobnou koncepci pohonu používala závodní či nesériová vozidla již před lety. Pokud by však Ford tento agregát uvedl do sériové výroby, zapsal by se do automobilové historie.

Pokud motor projde testy, objeví se u sportovních verzí Fiesty a Focusu

Ford zatím neplánuje takto vymazlený motor montovat do vozů úplně sériově. V současnosti agregáty prochází řadou testů. Pokud by v nich však uspěl, mohl by se objevit např. ve Fiestě ST či ve Focusu. V případě, že se koncepce osvědčí, není důvod nepředpokládat její masivnější rozšíření. Pohánět by mohl nabroušený piďimotor kromě Mondea i velké SUV a MPV. Vždyť výkon 180 koní je plně dostačující i pro takový S-MAX či Galaxy.

Nehrozí nižší životnost a poruchovost?

Ford v současnosti o nabroušené verzi svého revoluční jednolitru nemluví. Je to jednak proto, že si chce toto “tajemství” alespoň částečně střežit, aby ho pak mohl se vší pompou odhalit na některém z prestižních autosalonů. Dalším důvodem je ale také skutečnost, že je zatím celý projekt pouze ve stádiu testů. Turbomotory mají všeobecně – byť samozřejmě není možné takto paušalizovat – o něco málo menší životnost než atmosféry. Je tedy nezbytné provést celou řadu zátěžových testů. Jen ty odhalí, zda je takováto pohonná jednotka schopná každodenního mnohaletého provozu, anebo zda jde pouze o jakýsi koncept, o vizi, která najde uplatnění pouze v rámci limitovaných sérií či závodních modelů. Pokud však Ford motor uvede do oficiální distribuce, byť jen do sportovní Fiesty a Focusu, znamená to pouze jediné: agregát prošel všemi testy, je spolehlivý a rozhodně se “nevysype” po 100 tisících kilometrů.

Downsizing – nenáviděná nezbytnost

Řada z nás neoblomně tvrdí, že “objem ničím nenahradíš” a že malé “přeturbené” motory patří tak možná do mini aut ale hlavně do sekaček, autokár apod. Že ve větších vozech nemají co dělat. Do určité míry to možná pravda je. Na druhou stranu je ale potřeba si uvědomit, že klasická koncepce atmosférického agregátu se již dostala do bodu, ze kterého není žádný velký prostor pro zlepšení, co se týče spotřeby, emisí apod. Vždyť udržované dvoulitry v dobrém stavu měly spotřebu kolem 8 litrů již před takovými 20 lety. Jistě, jen stěží splňovaly limity jako Euro IV a výše, ale i tak byla jejich spotřeba téměř srovnatelná s dnešními motory s podobných objemem. Otázkou je tedy co dál.

Jednou z odpovědí by mohl být právě downsizing, tzn. snižování objemu motoru se současným zachováním výkonu a točivého momentu díky přeplňování. Z principu sice mají takové motory nižší životnost a jsou citlivější vůči stylu jízdy a palivu, to však neznamená, že musí být nutně silně poruchové. Vždyť již v hlubinách 80. let vyráběly značky Saab a Mitsubishi, tehdy absolutní špička co se týče turbomotorů, spolehlivé přeplňované agregáty, které běžně najely 300, 400 i více tisíc kilometrů, přitom hlavním důvodem, proč nenajely i více, byla spíše než jejich poruchovost tendence ke korozi. Automobiloví nadšenci jen zatlačí slzu při pomyšlení na famózní “saabáckou” dva trojku o výkonu 143Kw či jedna osmičku od Mitsubishi nabízející výkon 200 koní. To vše v 80. letech!

Člověk by se tedy mohl zeptat na následující otázku: Když to již před mnoha lety zvládli u Saabu a Mitsubishi, proč by to nedokázal Ford v roce 2014? (dříve totiž 180 koňový jednolitr sériově dodáván nebude). Jistě, těžko dokáže jednolitr nabídnout majestátný zvuk a kultivovanost nezničitelného amerického flatheadu, to ale neznamená, že nedokáže poskytnout výborný výkon, nízkou spotřebu a vysoký točivý moment, aniž by se jeho minimální životnost dostala pod 300 000 km.


Diskuze


Reklama

FordShop.cz: Aktualizace map Ford 2016