logo_Ford
Počítejte s Fordem

Ford postaví v Číně novou továrnu. Za více než tři čtvrtě miliardy dolarů

 
logo_Ford

O tom, že čínský automobilový trh ještě zdaleka nevyčerpal své možnosti růstu, svědčí i mamutí investice řady automobilek do výstavby nových provozů. Ford mezi nimi nechybí. Do roku 2015 by totiž měla továrna ve východočínském Chang-čou stát a již další rok by měla její produkční kapacita dosáhnout čtvrt milionu vozů.

Investice půjdou i na rozšíření hlavního závodu v Čchung-čchingu

Dalších více než půl miliardy dolarů zamýšlí Ford investovat do rozšíření již fungující továrny v Čchung-čchingu. Po dokončení obou projektů by se měla čínská výrobní kapacita automobilky dostat solidně přes 1 milion aut ročně.

Ford plánuje také zvýšit podíl na zdejším trhu

Modrému oválu se na čínském trhu sice daří, takový Volkswagen je na tom však ještě lépe. Výše zmíněné investice se tak dají chápat i jako jakési sbližování se s místními potenciálními zákazníky a trhem. Ostatně pokud firma zaměstná tisíce zdejších lidí, zcela jistě si tím získá sympatie poměrně široké veřejnosti. A ani Ford na tom neprodělá. Zdejší pracovní síla již sice není tak levná, jako kdysi bývala, ve srovnání s USA či Evropou jsou to však stále příslovečné nebe a dudy.

V Evropě kapacita přebývá, v Asii chybí. Co s tím?

Hlavním předpokladem, ze kterého management automobilky Ford vychází, je růstový potenciál místního trhu. Jinými slovy, očekává se, že i přes ekonomickou a dluhovou krizi čínský automobilový trh poroste. Důvod k tomu je. Zatímco např. v USA připadá na 100 obyvatel téměř 80 vozidel, v Číně to nejsou ani 3. Zdali však růst prodejů osobních a užitkových vozů bude pokračovat, ukáže až čas. Čínská ekonomika sice v posledních letech rostla naprosto bezprecedentně, určité makro i mikroekonomické signály pro zvrat v trendu je však možné registrovat již alespoň dva roky. Na přebytečnou výrobní kapacitu by totiž všechny automobilky doplatili podobně jako v Evropě, kde je nejen Ford nucen zavírat své závody. Je nezpochybnitelné, že žádný strom neroste do nebe. Doufejme ale, že ten čínský strom má ještě před sebou nějaký ten metr růstu.


Diskuze


Reklama

FordShop.cz: Aktualizace map Ford 2016