Ford-Formula_2012_800x600_wallpaper_02
Počítejte s Fordem

Formule Ford vybavená jednolitrovým tříválcem EcoBoost porazila na okruhu Ferrari Enzo či Maserati MC12

 
Ford-Formula_2012_800x600_wallpaper_02

Formule Ford má ze všech šampionátů jednosedadlových závodních vozů na světě nejdelší a nejbarvitější rodokmen. Od svého prvního seriálu v roce 1967 poskytla Formule Ford nedocenitelnou závodní zkušenost tisícům mladých jezdců a mechaniků a pomohla odstartovat nejednu úspěšnou kariéru v motoristickém sportu. Ve Formuli Ford začínali mimo jiné pozdější mistři světa formule 1 Jenson Button, James Hunt, Emerson Fittipaldi, Jody Scheckter, Ayrton Senna, Nigel Mansell, Damon Hill, Mika Hakkinen a Michael Schumacher.

Rok 2012 znamená pro tento šampionát velkou změnu. Jako první vozy svého druhu splňují monoposty Formule Ford nové bezpečnostní předpisy FIA (Mezinárodní automobilová federace). Stejně jako naše sériové modely jsou tyto monoposty poháněny vyspělým motorem EcoBoost a v jejich vzhledu se uplatňuje Ford kinetic Design.

Formule Ford zajela na Nürburgringu rychlejší čas než slavné supersporty

Vedle radosti ze soutěžení provozuje Ford motoristický sport zejména proto, že umožňuje předvést skutečný potenciál jeho vozů a technologií v těch nejnáročnějších podmínkách. Technika ze sériových modelů značky Ford opakovaně prokazuje svoji konkurenceschopnost na závodních tratích celého světa.

Po přečtení nadpisu se vám může zdát, že vás taháme za nos. Opak je ale pravdou. Neděláme si legraci. Monopost od Fordu skutečně překonal na slavném německém okruhu i Ferrari Enzo či Pagani Zonda. A co víc, poháněn byl tříválcem z řady EcoBoost o objemu pouhého 1 litru vyladěným na 200 koní. Vůz dokázal projet Nürburgring průměrnou rychlostí těsně pod 170 km/h.

Nesrovnáváme nesrovnatelné?

Ano, jistě. Těžko je možné porovnávat časy lehoučké formulky, která, aby mohla dostat nálepku vozu homologovaného pro běžné komunikace, byla obdařena předními a zadními světlomety, blatníky, zrcátky, klaksonem a směrovkami. Formule Ford jistě není běžné silniční auto, od kterého očekáváme určitý komfort. Nemá střechu, a tudíž je s vozem stěží možné jezdit za každého počasí. Myslet si, že v monopostu najdeme něco jako úložný prostor, by bylo taktéž naivní stejně jako předpokládat, že okruhová specifikace vozu snese provoz na rozbitých okrskách. No a o faktu, že jde o vůz pouze pro jednoho člověka, ani nemá smysl mluvit. Svým způsobem je ale úspěch formulky více než jen marketingový tah či reklama. Jde totiž o určitou vizi do budoucna.

Downsizing na všech frontách

Bohužel řada z nás považuje velké vozy za symbol komfortu, bezpečí, pohodlí a společenského statutu. Není ale takové uvažování značně sobecké a dlouhodobě neudržitelné? Není lepší raději vyrábět menší vozy s nižší spotřebou paliva, nižší energetickou náročností výroby, jejichž existence tolik nezatěžuje životní prostředí? Jistě, jednolitr EcoBoost vyladěný na 200 koní by těžko dlouhodobě snesl každodenní provoz a o tom, jak by skončili nápravy po jedné jízdě po naší slavné D1, neradno spekulovat. I tak je ale úspěch Formule Ford pro automobilku určitým krokem vpřed. Budoucnost totiž patrně není v tom, že budeme vyrábět vozy s hmotností 3 tuny a objemem motoru 6 litrů ale naopak v tom, že dokážeme postavit vůz, který bude vážit 500 kg, avšak poskytne stejnou, ne-li lepší, úroveň bezpečnost, jízdních vlastností a trvanlivosti jako auto vážící 1500 kg.

Je možné vyladit sériový tříválec na podobný výkon jako u Formule Ford?

U některých vozů, typicky u sportovních verzí modelů Fiesta a Focus, Ford v některých zemích poskytuje možnost oficiálního tuningu s tím, že po úpravě nedochází ke ztrátě záruky. Jednolitrový tříválec sice na seznamu není, nicméně existují renomované tunerské firmy, které jej dokáží bez výrazného snížení životnosti a spolehlivosti vyladit až někam ke 150 koním. Jedná se však o neautorizované úpravy, v důsledku kterých zaniká záruka (podobně postupují některé automobilky v případě, že si necháte odstranit omezovač rychlosti).


Diskuze


Reklama

FordShop.cz: Aktualizace map Ford 2016