1955-Ford-Thunderbird-2
Počítejte s Fordem

Ford Thunderbird – luxusní kupé, na které se téměř zapomnělo

 
1955-Ford-Thunderbird-2

V dalším pokračování našeho seriálu o historických a často nepříliš známých modelech značky Ford se podíváme na legendu jménem Thunderbird, luxusní sporťák, který se vyráběl neskutečných 50 let.

Auto pro umělce a smetánku

Ačkoliv by byl Thunderbird z dnešního pohledu brán jako sportovní kupé či kabriolet, o sportování za volantem nemohla být řeč. Vůz byl totiž postaven spíše na to, aby poskytl posádce dostatečnou úroveň komfortu a exkluzivity. To se také konstruktérům dokonale povedlo. Ušlechtilé materiály a majestátný vzhled auta dávaly jasně najevo, že se nejedná o přibližovadlo pro nižší třídu. Nešetřilo se chromem ani kvalitní kůží, neřešila se praktičnost. Ostatně první generace pětimetrového kupé vůbec neměla zadní sedadla. Na rodinný výlet tedy vůz postavený nebyl, na objíždění luxusních kaváren dvěma lidmi ano.

Jízdní vlastnosti Thunderbirdu nebyly perfektní. Ostatně proč by taky měly být?

Minimálně prvních několik generací vozů bylo postaveno tak, aby poskytlo posádce pohodlný a houpavý transport. Na klikatých a úzkých horských silnicích byl Thunderbird neohrabaný, hodně se nakláněl a třebaže byl osazen papírově silnými osmiválci, o nějakém závodění nemohla být řeč. Jeho doménou byly spíše městské obchvaty a rovné silnice. To se pak člověk dočkal většího pohodlí než v obýváku.

11 generací, 50 let výroby

Když se řekne sportovní Ford, asi každý si vybaví model Mustang. Ale pozor! Třebaže se k dnešnímu dni Mustang vyrábí již celých 50 let, Thunderbirda zatím nepřekonal. Ten totiž sjížděl z výrobních linek od roku 1955 až do roku 2005, a to v neuvěřitelných 11 generacích. Vzájemný duel sice Mustang asi vyhraje – stále se totiž vyrábí, zatímco T-Bird, jak se Thunderbirdu hovorově přezdívá, již 7 let odpočívá jen v automobilových vzpomínkách a o vzkříšení legendy Ford prozatím neuvažuje – i přesto si ale T-Bird zaslouží pořádnou dávku pozornosti.

Až 350 koní pod kapotou aneb když o spotřebu nejde

Již první generace vozu měla v roce 1957 v základu majestátné stádo 245 koní. Pod kapotou totiž vozu bublal pětilitrový osmiválec, který bylo dále možné díky speciálnímu karburátoru vyladit až na 300 koní. O dva roky později pak Thunderbird běžně poháněl osmiválec s objemem 7 litrů, který nabízel neslýchaných 350 koní a i základní verze již měla koní rovných 300. Zajímavé však je to, že třebaže se T-Bird vyráběl dalších více než 40 let, silnější motor nikdy neměl. Jednak to bylo tím, že vozidlo se postupně zmenšovalo – ať už z důvodu vzrůstajícího provozu, ve kterém nebylo příjemné kočírovat téměř šestimetrový tank či kvůli ropné krizi v roce 1973, kdy začala být poptávka spíše po vozech s nižší spotřebou – ale také začali ubývat kupci. Zatímco v 50. letech, v období prosperity a všeobecného užívání si života, byl o Thunderbird velký zájem a kupovali si jej všichni, kteří chtěli dát najevo svůj status, později se karta obrátila. Když k tomu ještě přidáme německou a japonskou konkurenci, je jasné, že éra toho pravého Thunderbirdu je nenávratně pryč.

Personal Luxury Car

T-Bird byl oficiálně prodáván jako luxusní osobní vozidlo, což je kategorie, kterou již dnes nemáme. Podobné vozy již označujeme jednoduše jako luxusní kupé. Z dnešního pohledu by byl konkurencí Thunderbirdu např. Mercedes CLS či BMW 6, snad možná i Bentley Arnage.

Chystá se zmrtvýchvstání?

Každý, kdo toto auto miloval, se ptá, zda Ford neplánuje obnovení jeho výroby. V současnosti nikoliv. T-Bird by se jistě nestal bestsellerem; přeci jenom dnes jde u aut hodně o spotřebu a ekologičnost, a také o cenu. Vývoj luxusního kupé by určitě spolykal více peněz, než kolik by vydělal, a proto Ford v nejbližších letech o uvedení nové generace neuvažuje. Časy se ale mění, a třeba za nějakých 10 či 15 let bude poptávka dostatečná. Ostatně co je to 10 let pro vůz, jehož historie mapuje půl století?

[Zdroj foto: www.kzclassiccars.com]


Diskuze


Reklama

FordShop.cz: Aktualizace map Ford 2016