800px-Ford_Cortina_V_Estate_Queens_Road_Cambridge
Počítejte s Fordem

Ford Cortina – klasika, na kterou si málokdo pamatuje

 
800px-Ford_Cortina_V_Estate_Queens_Road_Cambridge

V dnešním vydání našeho seriálu o historických vozech značky Ford se podíváme na model, který se vyráběl celých 20 let a svého času byl nejprodávanějším vozem ve Velké Británii. Řeč bude o legendární byť nepříliš známé Cortině.

Ford Cortina: Klasický a praktický sedan pro masy

Na Cortině nebylo nic skutečně jedinečného. Nebyl to Mustang, nebyla to Corvetta, nebyl to ani legendární Thunderbird. Jedinečná však byla tím, že byla dostupná téměř všem, spolehlivá a hlavně praktická. Vyráběly se totiž snad všechny karosářské verze, od sedanu přes kombi až po pick-up. Díky tomu si po celém světě včetně zemí, jako jsou Jihoafrická republika či Filipíny, našla řadu příznivců a kupců. Vyrobeno bylo více než 4 miliony kusů.

Motor vepředu, pohon na zadní kola

Koncepcí se jednalo o zcela běžné vozidlo. Motor pod kapotou a poháněná zadní náprava, rozvody OHC a OHV, výkon kolem 70 koní a spotřeba 10-12 litrů – tím žádná automobilka ani v dobách minulých nikoho neohromila. A přesto se najdou i dnes nespočetné fan kluby tohoto vozu po celém světě a není navíc problém na Cortinu sehnat náhradní díly či rady týkající se servisu. Ptáte se proč? S určitostí vám nikdo neodpoví. Pravděpodobně to byl ale pro řadu lidí první rodinný vůz, na který mají vzpomínky a který byl jakýmsi členem rodiny. U Cortiny totiž byla a stále je patrná desítky let stará filozofie Fordu poskytovat za rozumnou cenu rozumná vozidla pro co nejvíce lidí.

Nová generace každé tři roky

Unikátní bylo na voze i to, že během 20 let své existence se vyráběl v 5 generacích. Mezi první a druhou generací sice uplynulo 5 let, třetí generace však na sebe nechala čekat mnohem kratší dobu, pouhé tři roky. Čtvrtá generace se objevila až v roce 1976, tj. 6 let po třetí, již v roce 1976 však byla Cortina k dostání v generaci páté. A to jsou hodně krátké intervaly, když si uvědomíme, že se bavíme o době před 30-50 lety.

Široká škála motorizací

Popisovat zde všechny pohonné jednotky, kterými byla Cortina vybavena, by nemělo smysl. Některé však stojí za zmínku. Mezi 70koňovými jedna šestkami vyčnívá např. ryze britský atmosférický šestiválec 3.0 o výkonu 136 koní, rallye verze Lotus Cortina, která zrychlila z nuly na sto za 10 sekund či opravdu libový překopaný tříválec Savage SS nabízející téměř 200 koní. Nejslabší byla naopak jedna dvojka v první generaci o výkonu 46 koní, které trvalo zrychlení z 0 na 100 dnes již úsměvných 25 vteřin.

Standardní zboží i v Tuzexu

Ačkoliv Cortina nebyla za dob reálného socialismu na špičce prodaných tuzexových vozů, byla zde běžným artiklem, a to zejména v polovině 70. let. Na rozdíl od USA či Velké Británie, kde šlo o běžný a dostupný vůz, se u nás prodávala za astronomických 115.000 Kčs. Dnešní ekvivalent této částky je zhruba 1,5 až 2 miliony korun.

Máte na Ford Cortina také své osobní vzpomínky?


Diskuze

  • kanibrk

    Měl jsem krasavici z roku 1964. Maximálně spolehlivé a úsporné auto. Jezdil jsem za 7,5 litru normálu. 

  • Marian

Reklama

FordShop.cz: Aktualizace map Ford 2016