Henry-Ford-1863
Počítejte s Fordem

Právě dnes uplynulo 149 let od narození Henryho Forda

 
Henry-Ford-1863

Pokud by, čistě hypoteticky, Henry Ford dnes žil, slavil by 30. července své 149. narozeniny. Na počest tohoto legendárního továrníka, podnikatele a automobilového průkopníka se v dnešním článku podíváme na některé zajímavosti jak ze života Henryho Forda samotného tak ze života jeho velkého dítěte – automobilky Ford.

Z opraváře parních strojů se stal jeden z největších podnikatelů všech dob

Henry Ford byl typický příklad toho, čemu se v Americe říká “self-made man”. V podstatě ještě jako dítě odešel z domu, vyučil se zámečníkem a pár let pracoval pro známou firmu Westinghouse jako opravář. Již ve svých 28 letech však získal místo hlavního inženýra v jiné firmě, kde se, mimo jiné, zabýval i konstrukcemi motorů. Ostatně motory byly pro Forda vždy vášeň. Experimenty s nimi se zabýval i ve svém volném čase, a to nikoliv na kutilské úrovni. Již ve svých 33 letech sestavil vlastní osobní automobil, čímž ke své osobě přitáhl zájem jak veřejnosti tak potenciálních investorů. O další tři roky později, v roce 1899, pak založil firmu Detroit Automobile Company.

Rok 1903 znamenal začátek revoluce

Když Henry Ford ve svých 40 letech zakládal společnost Ford Motor Company, jen málokdo tušil, jak revoluční a úspěšná tato společnost bude. Již během prvního roku existence této firmy dokázal Ford vyrobit 1700 osobních vozů a také prototypů, které se úspěšně účastnili závodů či které dokázaly zajet rekordní časy na čtvrtmílových a mílových trasách. Tím však Fordova kariéra byla všechno jen ne u konce.

Malé levné kvalitní auto pro každého. To je dědictví Henryho Forda

Henry Ford nebyl prvním člověkem, který sestrojil či vyrobil osobní vozidlo. Nebyl dokonce ani prvním člověkem, který do aut zavedl nějakou převratnou technologii. Jeho jedinečnost je totiž v tom, že auta a automobilový průmysl přiblížil většině lidí. Do První světové války bylo totiž vlastnictví auta ryze exkluzivní záležitostí. Fordovo legendární “téčko,” které bylo k mání za pět průměrných platů, však za touto etapou automobilového průmyslu udělalo tlustou čáru.

Jen do roku 1927 bylo vyrobeno 15 milionů kusů modelu T

O velkém úspěchu slavného “téčka” mluví naprosto jednoznačně čísla. Díky pásové výrobě byly “téčka” vyrobeny miliony kusů. A co víc, Henry Ford dále investoval do vývoje pásového mechanismu výroby. Díky tomu byly jeho montážní linky schopné chrlit další a další modely T za nižší a nižší cenu. V podstatě kdokoliv si mohl koncem 20. let koupit svůj vůz. To se o jiných značkách říci nedá.

Z unikátu masový výrobek

Najdou se tací, kteří Henryho Forda kritizují za to, že z automobilu jakožto symbolu přepychu, postavení a moci udělal všední záležitost. Model T podle nich není auto ale jen dopravní prostředek. Svým způsobem mají pravdu. Zatímco značky jako Mercedes se dlouho snažily ke každému autu přistupovat jako k uměleckému dílu, na které je třeba použít prvotřídní materiály a které by mělo být vyráběno ručně, Henry Ford razil úplně jinou politiku – co nejvíce vozů pro co nejvíc lidí. A to se mu bezpochyby povedlo.


Diskuze


Reklama

FordShop.cz: Aktualizace map Ford 2016