Ford Capri MK III 280
Počítejte s Fordem

Ford Capri – sportovní kupé pro každého

 
Ford Capri MK III 280

V dnešním vydání seriálu o historii značky Ford se vydáme po stopách modelu, který, ač se ho vyrobilo několik milionů kusů, patří na českých silnicích mezi unikáty. Bude řeč o kupé Ford Capri.

Evropská verze Fordu Mustang

Do určité míry mělo být Capri pokusem o evropskou verzi slavného modelu Mustang – sportovního vozidla, které vyniká jízdními a výkonovými vlastnostmi, avšak je dostupné i pro střední třídu. To Capri více či méně bylo, avšak s Mustangem má jinak málo společného. Zatímco Mustang byl typický velkými motory s vysokým výkonem, Capri bylo k dispozici i ve čtyřválcových verzích, z nichž nejmenší měla objem pouhých 1,3 litru. To však jistě nebude důvod, proč se z Mustangu stala legenda, která stále trhá asfalt na silnicích po celém světě, narozdíl od Capri, které tak trochu upadlo do zapomnění.

Obrovská nabídka motorů

Na sportovní kupé nabízelo Capri až neuvěřitelně širokou paletu pohonných jednotek. Od základních nepřeplňovaných agregátů 1,3 a 1,6 přes dvoulitr, dva trojku, dva šestku až po třílitr. Mimo toho nabízelo Capri i přeplňované 1,7 GT či několik třílitrových verzí s rozdílnými turby. Vrcholem pak byly okruhové a čistě sportovní varianty 3,1 a dokonce 5,0 Perana, který si s tunu vážícím vozem hrál jako s pírkem. Druhá a třetí generace pak nabídly ještě tři verze o objemu 2,8 litrů.

Sportovní vůz pro každodenní ježdění

Capri bylo od počátku koncipované tak, aby s ním bylo možné jezdit každodenně. Na svou dobu se řídilo velice dobře, vyznačovalo se poměrně krátkými drahami řadicí páky a ani jeho spotřeba nebyla příliš vysoká. U čtyřválcových verzí to bylo kolem 9-10 litrů, šestiválce si vzaly asi 12. Vůz měl navíc krátkou kapotu (zejména pak MkIII), takže se s ním i pohodlně parkovalo.

Idea žije dál

Capri byl unikátní hlavně proto, že se jednalo o zcela mainstreamový vůz. Ford se jím nechtěl dostat do učebnic automobilové historie. Šlo spíše o to postavit za rozumnou cenu solidní sportovní vůz, na který dosáhne, při troše štěstí, skoro každý. To se dozajisté povedlo. Capri se prodalo miliony kusů a v pozměněné verzi se pod názvem Mercury Capri prodávalo v USA až do roku 1993. To pravé Capri však skončilo roku 1986, 17 let po svém debutu.

[Foto zdroj: www.capri-legend.com]


Diskuze


Reklama

FordShop.cz: Aktualizace map Ford 2016