Ford 100 yr Anthony's Model T Lunchoen 005
Počítejte s Fordem

Ani první ani nejlepší a přesto slavný a jedinečný – to je model T

 
Ford 100 yr Anthony's Model T Lunchoen 005

Pro řadu z nás je Ford model T představitelem prvního vozu, se kterým se Henry Ford ucházel o přízeň řidičů. Ve skutečnosti se však slavné “téčko” začalo vyrábět až roku 1908, tzn. pět let po založení společnosti Ford, a mezi jeho předchůdce patřily např. modely S či N.

Co je na modelu T tak jedinečného?

Po technické stránce “téčko” ve srovnání s méně slavnými modely značky nijak neexceluje. Mohlo by se dokonce zdát, že je na pozici snad nejslavnějšího vozu omylem. Ale pozor! “Téčko” se stalo ztělesněním vize masově rozšířeného spolehlivého vozidla, které vyhoví všem. Od businessmanů po rodiny s dětmi. Nejlépe jej asi popisuje slavný výrok Henryho Forda: “Postavím auto pro masy. Bude dost velké pro rodinu, ale také dost malé na to, aby s ním jeden člověk mohl jezdit a starat se o ně. Bude vyrobeno z nejlepších materiálů, nejlepšími zaměstnanci, s nejjednodušší konstrukcí, kterou je moderní inženýrství schopno vymyslet. Ale bude tak levné, že každý člověk pracující za dobrý plat bude vlastnit jedno – a užívat si se svou rodinou mnoho hodin radosti pod božím širým nebem.”

Z vize se během několika let stala skutečnost a z výrobních linek detroitského závodu sjížděl jeden model T za druhým. Vzhledem k tomu, že bylo “téčko” výrazně levnější než konkurence, a přesto velmi kvalitní, bylo ho jen v období před První světovou válkou prodáno přes 1 milion.

Kvalitní vůz za čtyři platy

Cena vozu se v předválečném období pohybovala kolem pěti set amerických dolarů, což byly zhruba čtyři platy. Pokud bychom tedy chtěli situaci posoudit analogicky k dnešní době, musela by např. Škoda Fabia stát méně než 100.000 Kč. Popularita “téčka” stále rosta a rostla a když z výrobní linky sjel v roce 1927 úplně poslední model T, šlo o exemplář s pořadovým číslem 15 007 033.

Vysoký výkon, kvalitní podvozek a na svou dobu špičková ocel

Mnozí z nás si asi “téčko” představí jako fajnové vozítko, které rychlostí chůze vozilo americké zbohatlíky po nově vznikajících metropolích. To je však hodně scestná představa. Maximální rychlost byla kolem 70 km/h a výkon rovných 20 koní. To sice není mnoho, nicméně díky nízké hmotnosti vozidla (pouhých 540 kg) je poměr výkon/hmotnost v podstatě srovnatelný se Škodou 105, která se vyráběla až do 80. let. Přelomové bylo též použití vanadové oceli, která měla na svou dobu nebývalou životnost a díky ni jednotlivé díly podléhaly korozi mnohem později, než tomu bylo u konkurence.

“Každý zákazník si může vybrat jakoukoli barvu, pokud chce černou”

Ačkoliv se z modelu T stal právem symbol a o jeho významu se zdaleka nebaví jen motoristé ale také sociologové, historikové a dokonce i psychologové, mělo vozidlo řadu much. Úsměvně může působit fakt, že vozidlo nemělo elektrická světla (ta přišla až ke konci výroby) nýbrž jen mosazné svítilny na acetylen. Další z věcí, kterou konstruktéři úplně nevychytali je přívod paliva. To teklo z nádrže do karburátoru samospádem, důsledkem čehož nebylo možné jet do prudších kopců s poloprázdnou nádrží. Navíc se díky neobratné konstrukci převodovky stávalo, že se vozidlo i se zařazeným neutrálem samovolně rozjíždělo. I přesto si však model T zaslouží respekt, jelikož se mu podařilo něco do té doby nevídaného – dostat auto mezi běžné lidi.

Ford Model T


Diskuze


Reklama

FordShop.cz: Aktualizace map Ford 2016