2012 Rally Mexico
Počítejte s Fordem

Ford Fiesta RS WRC – nejbezpečnější Fiesta historie

 
2012 Rally Mexico
  • Hvězdy mistrovství světa v automobilových soutěžích chrání mimo jiné ručně montovaný rám, který odolá desetitunovému zatížení
  • Ochranný rám je tvořen více než 35 metry letecké trubkové oceli – to téměř odpovídá délce tří městských autobusů

/Praha, 3. dubna 2012/ – Při nedávno skončené Portugalské rally, jež vejde do historie neuvěřitelně náročnými až nebezpečnými podmínkami, došlo k mnoha nehodám, které se nevyhnuly ani jezdcům továrního týmu Ford. Jejich vůz Ford Fiesta RS WRC je však vždy bezpečně uchránil před jakýmkoli zraněním. Fiesta WRC totiž patří nikoliv pouze k nejrychlejším, ale rovněž k nejbezpečnějším vozům v historii mistrovství světa FIA v automobilových soutěžích.

Fiesta RS WRC je soutěžní verze oblíbeného modelu značky Ford. Rodinný hatchback se v tomto podání změnil v třísetkoňové (221 kW) monstrum. Fiesta dokáže zrychlit z klidu na stokilometrovou rychlost za pět sekund a je pravdou, že přes podobný vzhled se sériovým vozem příliš společných dílů nemá.

Pro úspěch v jednotlivých rychlostních zkouškách je kromě technických kvalit vozu a jezdeckých schopností jeho pilota podporovaného navigátorem potřeba také absolutní důvěra jezdce v jeho vůz.

„Když o vítězství či prohře rozhoduje méně než jedna sekunda, musíte autu naprosto důvěřovat a jet pořád na sto procent,“ říká Petter Solberg z týmu Ford. „Nehody jsou v našem sportu nevyhnutelné, ale já vím, že soutěžní Fiesta patří k nejbezpečnějším autům na světě, a to mi umožňuje dělat mou práci bez obav a naplno.“

Malcolm Wilson, ředitel týmu Ford, hovoří z vlastní zkušenosti. V roce 1980 na jedné rallye havaroval a utrpěl přitom zlomeniny kotníků na obou nohou. „Když uděláte chybu v rychlosti sto šedesát kilometrů v hodině, můžete skončit mezi stromy nebo se zřítit ze svahu,“ podotýká. „Pak už musíte doufat, že vás vaše auto ochrání. Fiesta je sama o sobě neuvěřitelně pevná, ale my jsme se s nasazením velikého úsilí snažili, abychom udělali soutěžní verzi ještě mnohem robustnější. Musí totiž odolávat silám, jaké v běžném provozu prostě nezažijete.“

„Na začátku osmdesátých let bezpečnostní výbava v autech prakticky neexistovala a je zázrak, že úmrtí nebo vážných zranění při nehodách nebylo víc,“ pokračuje Wilson. „Dnes už je naštěstí všechno jinak a Fiesta WRC je nejbezpečnější soutěžní vůz, jaký kdy Ford vyrobil.“

Vedle instalace ochranného rámu patří k dalším bezpečnostním opatřením zejména přemístění sedadel blíž ke středové ose vozu a zabudování hasicího systému s rozvodem po celém interiéru. Riziko požáru při nehodě snižuje také speciální palivová nádrž, která je pružná, odolná proti proražení a vyplněná pěnou.

Bezpečnost moderních soutěžních automobilů byla nejvýmluvněji prokázána v Portugalsku v roce 2009, když Jari-Matti Latvala a Miikka Anttila vyvázli bez zranění z hrůzostrašně vypadající nehody. Jejich Ford Focus RS WRC se tehdy skutálel z dvousetmetrového srázu a během šestnácti otoček kolem podélné osy poztrácel i několik karosářských dílů, ale pevná struktura vozu i tak drakonickému zacházení odolala a zachránila posádce život.

Ford podporuje kampaň Action for Road Safety (Akce pro bezpečnost na silnicích), již organizuje Mezinárodní automobilová federace (FIA). Kampaň se zasazuje o zvýšení bezpečnosti silniční infrastruktury, samotných vozidel i chování účastníků provozu v celosvětovém měřítku. Soutěžní vozy Fiesta RS WRC týmu Ford se pyšní nepřehlédnutelným logem kampaně Action for Road Safety.


Diskuze


Reklama

FordShop.cz: Aktualizace map Ford 2016