11BlobServer
Počítejte s Fordem

Active City Stop – další z technických inovací v oblasti bezpečnosti

 
11BlobServer

Pro automobilku Ford je nadstandardní bezpečnost standardem. Důkazem toho je řada technologických inovací, mezi které patří mj. i systém Active City Stop. Ten pomáhá zmenšovat riziko nehod při nízkých rychlostech. Nepřetržitě monitoruje situaci před vozem a samočinně aktivuje brzdovou soustavu, zachytí-li v jízdní dráze stojící vozidlo a kolize je již nevyhnutelná.

I v nízkých rychlostech může dojít k vážné nehodě. Proto je tu Lidar

V rychlostech do 30 km/h snímá Lidar (Light Detection And Ranging, detekce světla a zaměřování), umístěný v horní části čelního okna, oblast přibližně 7,6 m před vozem. Pokud zaznamená zpomalující, pomalu jedoucí či stojící vozidlo, vyhodnotí pravděpodobnost střetu a “předpřipraví” brzdovou soustavu. V případě, že řidič nadále nereaguje, systém automaticky aktivuje brzdy a sníží točivý moment motoru. Systém pro automatické navrácení do jízdního pruhu monitoruje vozovku pomocí kamery, nainstalované v horní části čelního okna. Obraz z kamery je nepřetržitě analyzován. Systém sleduje vodorovné dopravní značení, typicky tedy bílé či přerušované čáry vymezující okraje jízdního pruhu či vozovky. Z aktuální pozice vozu vzhledem k vodorovnému značení pak vypočítává informace potřebné k udržení v zamýšleném směru jízdy.

Opatrné ale účinné zásahy do řízení

Intervence probíhá ve dvou rovinách. Jakmile se automobil začne přibližovat k bílé čáře, systém automaticky zasáhne do řízení, aby vrátil vůz doprostřed jízdního pruhu. Tato korekce je velmi jemná a ve většině situací nepostačuje sama o sobě k navrácení do původního směru. Smyslem zásahu je upozornit řidiče, získat zpět jeho pozornost a dát mu najevo, že je zapotřebí provést korekci. To je první rovina intervence. Druhá spočívá v tom, že při přejetí dělicí čáry či krajnice upozorní systém řidiče lehkými vibracemi volantu.

Systémy je možné deaktivovat

Jak Active City Stop, tak systém pro automatické navrácení do jízdního pruhu pracují zcela samočinně a lze je deaktivovat spínačem na páčce směrových světel. „V Euro NCAP nepřetržitě vyhledáváme nové zajímavé inovace na poli bezpečnosti automobilů. Z rychlosti, jakou se tyto změny dějí, mohou motoristé v celé Evropě jen profitovat,“ řekl Michiel van Ratingen, generální sekretář Euro NCAP.


Diskuze


Reklama

FordShop.cz: Aktualizace map Ford 2016