ford-mustang-3
Počítejte s Fordem

Ford Mustang – nedosažitelná legenda, která předčila svou dobu

 
ford-mustang-3

Psal se začátek šedesátých let. V Americe dospívala generace, která toužila po svobodě, dobrodružstvích, po levném sportovním voze, ze kterého je možné dostat maximální výkon. V říjnu 1962 se poprvé představil koncept Mustangu. Stalo se tak při velké ceně USA na okruhu Watkins Glen. Představený vůz byl velice rychlý a výkonný, byl zároveň poměrně levný, ale chybělo mu (s uprostřed za sedadly uloženým čtyřválcovým motorem o objemu 1,5 litru a výkonu až 110 koní a pohonem zadních kol) krapet praktičnosti pro každodenní používání.

Mustang, který byl konečně upraven a vyladěn tak, že se stal přístupným masám, byl představen dva roky na to, 17. dubna 1964 v New Yorku. Zrodil se lidový sportovní vůz Ford Mustang – jednoduchý, rychlý, cenově dostupný a každodenně použitelný atraktivní čtyřsedadlový automobil. Ford tak stvořil jeden ze svých nejúspěšnějších modelů své poválečné historie.

Ford Mustang od roku 1964

První Mustangy z roku 1964 nesou označení Ford Mustang 1964 ½ a z důvodu úspor v nich byly použity některé sériově vyráběné díly z Falconu. V roce 1995 bylo představeno elegantní kupé 2+2 s typickou splývavou zadní částí vozu (Fastback) a se známým žebrováním za bočními okny. Vyráběly se v provedení šestiválce s rozvodem OHV, šestiválce 3,3 litru (85 kW) nebo jako vidlicový osmiválec 4,2 litru (120 kW) či osmiválec o objemu 289 kubických palců (4728 cm3), jež bylo možné vyladit na výkon 155, 162 i 199 kWh. Koncept tohoto motoru byl natolik úspěšný, že byla jeho výroba nejrozšířenější a používal se až do roku 1995.

Ford Mustang model 1968

Od roku 1968 zaznamenaly vozy Mustang drobné úpravy v provedení karoserie. Nejvýraznější změnou byla především masivní chromovaná lišta, která zdůraznila tvarování boční části vozu. Dále však docházelo k rozšiřování nabídky motorů. Majitelé Mustangu si mohli vybrat mezi variantou dvou řadových šestiválců a šesti motorů V8.

V této době však poprvé začaly klesat ukazatele úspěšnosti prodeje. Důvodem poklesu prodeje byly především konkurenční vozy Chevrolet Camaro a Pontiac Firebird. A návrat k mimořádnému úspěchu se nekonal ani po představení modelu California a rozšířené výbavy vozidel Mustang v roce 1968.

Mustang model 1969, 1971 a další

Modelu Mustangu 1969 přibyly na masce další dva světlomety. Model 1969 je navíc o něco větší pokud jde o vnější rozměry. V témže roce byl představen model Grandé.

Ford Mustang zažil svůj největší vrchol pravděpodobně v letech 1967 – 1969, kdy se vyráběla verze Shelby Mustang GT 500. Nový Mustang se dostal do výroby v roce 1974 a v následujících dvou letech se dočkal ještě několika modernizací. V roce 1978 pak byla jeho výroba ukončena.

Ford Mustang je nejúspěšnější vozidlo z dílny Fordu hned po modelu A. Masový úspěch Mustangu stál u zrodu zcela nové třídy vozidel – tzv. Pony Car, která představuje kompaktní výkonné sedany s dlouhou kapotou vepředu a s krátkou zádí vozu. Ford Mustang se však postupně vypracoval z koncepce tzv. Pony Car až do třídy Muscle Cars (sportovní vůz). Nejsilnější vůz – Mustang BOSS se sedmilitrovým motorem V8 byl schopen dosáhnout výkonu až 279,5 kW. Ročník 1974 (druhá generace) byl poháněn motorem V6 (objem 2,8 l).


[Zdroj foto: facebook.com/fordmustang]


Diskuze


Reklama

FordShop.cz: Aktualizace map Ford 2016