Escort Block
Počítejte s Fordem

Ford Escort oslavil padesátiny

 
Escort Block

Zatímco Česká republika si 17.11. připomínala 28. výročí událostí, které vyústily v sametovou revoluci, u modrého oválu vypuklo veselí z jiného důvodu. Padesátiny totiž oslavil legendární model Escort. Pravda, úplně první Escorty u nás v podstatě neznáme, což je kromě existence železné opony dáno i tím, že se k nám vlastně nedovážely. Pozdější generace se ale rychle staly snem mnoha z nás. Na rozdíl od Mustangu, který oslavil 50. narozeniny před pár lety, se ale již Escort nevyrábí. Respektive vyrábí prostřednictvím svému nástupce, kterým je Ford Focus.

20 milionů prodaných kusů

První Ford Escort s pravostranným řízením spatřil světlo světa na sklonku roku 1967 a vyráběl se v britském Halewoodu. Výrobou Escortů s volantem nalevo byla pověřena továrna v belgickém Genku. Escort vystřídal dosluhující model Anglia. Produkce Fordu Escort probíhala mezi lety 1967-2004 s tím, že se jej během tohoto období prodalo 20 milionů kusů. To se do té doby žádnému jinému Fordu mimo USA nepodařilo.

První generace (1967-1974)

První generace legendárního modelu běžela až do roku 1974 s tím, že ke standardním motorizacím postupně přibývaly ostré verze (např. RS2000). První generace Escortu se prodalo působivých 2 000 000 kusů. Na výběr bylo z několika karosářských variant – sedan (2 dveře), sedan (4 dveře), kombi (3 dveře) a van (2 dveře). Motory měly objem 0,9-2 litry. Nejsilnější dvoulitr Pinto (TL20H) nabízel 99 koní. Již první generace Escortu slavila úspěchu v motorsportu.

Druhá generace (1974-1981)

Dvojkový Escort začal sjíždět z linek 2. prosince 1974. Na rozdíl od první generace, kterou vyvíjel Ford of Britain, byl Escort Mark II výsledkem společného úsilí Ford of Britain a Ford of Germany. Z auta v podstatě zmizel nejslabší 0,9l agregát. Dodával se pouze do Itálie, kde bylo jeho pořízeně daňově výhodně. Mimo jiné se objevila vyšší výbavová řada Ghia (do určité míry něco podobného jako dnes prémiová řada Vignale) a také několik sportovních modelůSport, RS2000 a RS Mexico. Když dvojkový Escort končil, pustil modrý ovál do světa několik limitovaných edicí.

Třetí generaci (1980-1986) známe dobře i my

Zatímco první dvě generace Escortu jsou našincům známé spíše z filmů či seriálů, trojkový Escort byl dlouhou dobu téměř etalonem českých silnic. Rozvíjející se český trh s ojetinami zaplavil okamžitě po revoluci. A relativní povědomí o něj jsme měli již před pádem železné opony. Auto si zahrálo např. v legendární komedii “Veselé vánoce přejí chobotnice” z roku 1987 s Pavlem Zedníčkem v hlavní roli.

Z karosářských variant přibyl kabriolet. Z pohledu motorů šlo o první Escorty, které jezdily také na naftu. V drtivé většině Escortů se kvalty házely manuálně. Ford ale myslel i na nemilovníky spojkového pedálu, kterým nově nabídl třístupňový automat. Ze sportovních modelů zmiňme XR3, který se čelně postavil Golfu GTI. V roce 1984 pak dorazil přeplňovaný Escort RS Turbo. Další důležitou změnou byla změna koncepce pohonu. Auto mělo nově poháněná přední kola. Jeho 132 koní sice z dnešního pohledu krev v žilách nezastaví. Ovšem tehdy vážilo auto stále necelou tunu a v českých luzích a hájích se s pompou proháněly Škody 120.

Čtvrtá generace (1986-1992) jako nová už i v Čechách

Zatímco třetí generace byla dostupná pouze v Tuzexu, čtyřkový Escort již byl k dostání jako nový na volném trhu. Ve srovnání s chloubou českého automobilového průmyslu – Škodou Favorit – to byly nebe a dudy. Ve srovnání s Mark III přibyly nové motory (např. diesely už byly dva – 1,6l a 1,8 l).

Pátá generace (1990-1997)

Pětkové Escorty vycházely koncepčně ze čtvrté generace. Pohotovostní hmotnost většiny modelů se začala škrábat přes magickou tunu. Postupně se zvětšoval i rozvor. Byť šlo stále o vůz nižší střední třídy, rozměry Fordu Escort začínaly působit poměrně velkoryse. Vrcholem nabídky byla sportovní verze RS Cosworth, která lákala na uhrančivých 227 koní. Tu si mimochodem k přestavbě nedávno vybral i známý raubíř za volantem Ken Block. A i verze RS2000 se se svými 150 koňmi značně vyjímala z davu felicií a favoritů. Většina Escortů měla nicméně pod kapotou 1,6l a 1,8l motory řady Zetec.

Šestá a poslední generace (1995-2004)

Legenda a prodejní šlágr jménem Escort se vyráběl až do roku 2004. Již na konci 90. let jej ale v podstatě vystřídal modernější Ford Focus. V roce 1996 sjely z linek poslední modely RS2000 s tím, že logo RS se do názvu silných Fordů znovu dostalo až v roce 2002 s Focusem RS. Auto mělo ve srovnání s předchůdci robustnější karoserii, což byl jeden z důvodů proč se jeho pohotovostní hmotnost šplhala ke 1100 kg.


Diskuze


Reklama

FordShop.cz: Aktualizace map Ford 2016