fordgt90conceptcar-1
Počítejte s Fordem

Ford GT90 – nejrychlejší auto ve své době, které se ale nakonec nevyrábělo

 
fordgt90conceptcar-1

Léta páně 1994 a 1995 se za velkou louží schylovalo k něčemu velkému. Modrý ovál představil model GT90. Šlo o supersport, jehož parametry dnes budí možná ještě větší obdiv než před 22 lety. Ostatně mělo jít o nejrychlejší sériově vyráběné auto na světě. Čtyřikrát přeplňovaný dvanáctiválec s rozvody DOHC produkoval nadpozemských 730 koní. Maximálka překračovala opojnou a téměř nepředstavitelnou čtyřstovku. Měla být vyrobena stovka exemplářů. Nakonec ale bohužel zůstalo jen u plánů.

Nejrychlejší auto planety, které nakonec nebylo

Světová výstavní premiéra klenotu GT90 se odehrála v lednu 1995 na North American International Auto Show v Detroitu. Šlo o projekt hrstky vývojářů a inženýrů ze skupiny SVT (Special Vehicle Team), která vyvíjela a stavila sportovní vozy Ford (možná si pamatujete třeba Ford SVT-Raptor). Zajímavé je, že projekt byl hotový během pouhých 6 měsíců.

Parametry vozu, který se měl stát nejrychlejší sériovkou doby, jsou dech beroucí i po téměř čtvrtstoletí. Kola roztáčel mohutný dvanáctiválec s rozvody DOHC, jehož 730 koní bylo dosaženo také čtveřicí turbodmychadel Garrett AiResearch T2. Motor byl celohliníkový modulární a vznikl svařením dvou 4,6l osmiválců z kupé Lincoln Mark VIII, z nichž každý přišel o dva válce. Rozvody byly řešené pomocí ozubených řemenů.

S vývojem a testováním pomáhala firma Roush Technologies, kterou milovníkům rychlých Fordů netřeba dlouze představovat. Mimochodem Roush motor testoval v Lincolnu Town Car. A ačkoliv tehdy ještě nebyl přeplňovaný turby, i tak by nás zajímalo, jak s těžkopádnou limuzínou cvičil. Zvlášť s ohledem na skutečnost, že byl montovaný vepředu.

Bratříček Jaguaru XJ220

Ačkoliv se nakonec Ford GT90 výroby nedočkal, u modrého oválu přesto mohou říct, že v 90. letech nejrychlejší auto světa přece jen měli. Byl jím však Jaguar XJ220. Ford totiž britskou “kočku” v té době vlastnil. XJ220 byl snový supersport, který se rok pyšnil titulem nejrychlejšího sériového vozu světa. Auta se v letech 1992-1994 vyrobilo 275 kusů. Dnes tedy mezi bohatými nadšenci a sběrateli patří mezi mimořádně ceněné artikly.

A ještě ceněnější mohl být Ford GT90. Toho se mělo vyrobit pouze sto kusů. Nakonec ale v Detroitu výrobu zatrhli. Důvod? O tom můžeme jen spekulovat. Mluvilo se o neudržitelných nákladech a příliš vysokých ambicích (pořizovací cena GT90 se pohybovala již tehdy kolem 800 tisíc dolarů) v kombinaci se strachem, že většina klientů dá přednost některému z italských supersportů (tento strach očividně pominul u nového Fordu GT, kde poptávka mnohonásobně převýšila nabídku).

Tak či onak, GT90 s XJ220 sdílel některé komponenty, např. pětistupňovou převodovku.

Kompozitová karoserie byla lehká, ale pevná

Karoserie Fordgu GT90 byla tvořena kompozitem (hliníková vlákna + sklolaminát). Důvodem byla samozřejmě snaha o maximální snížení hmotnosti (vůz vážil 1451 kg). Ohled se ale bral také na bezpečnost posádky. Monokok měl efektivně rozptylovat energii při případném nárazu.

Keramika z raketoplánů

Vzezření auta nepřipomínalo vyloženě svět sci-fi. Rozhodně bylo ale značně avantgardní. Prim hrály ostře řezané úhly a ploché roviny. Zadní části auta dominuje čtveřice čtyřúhelníků, které kontrastují s trojúhelníkem. Mimochodem trojúhelníková jsou také zadní světla.

Jednou z technických vychytávek na autě je keramika z raketoplánů. Tu konstruktéři použili proto, aby ochránila karosářské panely před ohněm a horkem. Teplota výfukových plynů totiž dosahovala až 816 stupňů Celsia.

Plánovalo se 100 kusů, postaven byl jediný. Projel se v něm Jeremy Clarkson z Top Gear

V pětadevadesátém roce měla odstartovat malosériová výroba čítající 100 kusů. Nakonec ale zůstalo u jednoho jediného exempláře. Vozům jako Ferrari F50 či McLaren F1 tak Ford sice konkuroval. Ovšem bylo to s Jaguarem XJ220, ne s GT90. Mimochodem s GT90 se projel např. briský moderátor Jeremy Clarkson ve svém pořadu Top Gear.

Zdroj foto: roadandtrack.com

 


Diskuze


Reklama

FordShop.cz: Aktualizace map Ford 2016