1505398382532
Počítejte s Fordem

Pinto Stampede představuje unikátní slet majitelů Fordu Pinto – veterána, který byl prvním subkompaktním vozem vyráběným v USA

 
1505398382532

Je přelom 60. a 70. let 20. století. Nejlepší roky pro subkulturu ve formě hnutí hippies jsou sice ty tam. Jeden z jejích symbolů, brouk od VW, se nicméně stále těší velké popularitě, a to i na území Spojených států. Ford odpověděl zařazením dvou nových modelů do svého portfolia – Falconu a Mavericka. Ty se nicméně řadily spíše do třídy kompaktních vozidel a ukázaly se být populární spíše mezi kupci amerických vozidel. Modrý ovál – a vlastně celá Velká automobilová trojka – věděly, že pokud mají na domácí frontě zastavit brouka, musí přijít s opravdovým subkompaktem. Tím byl Ford Pinto, jehož majitelé si dali nedávno dostaveníčko v Michiganu.

Slet “pintařů” má dobročinný podtext

Sedany, kombíky i hatchbacky (Ford je označoval Runabouts) Ford Pinto si dávají každoročně dostaveníčko, při kterém dávají jejich majitelé náležitě najevo, s jakou hrdostí o své veterány pečují. Letos se vypravili, již podruhé za posledních 7 let, do Dearbornu ve státě Michigan, tedy nikam jinam než do sídla automobilky Ford. Celá událost přitom měla charitativní podtext s tím, že výtěžek šel na konto organizací pomáhajících válečným veteránům.

Malé auto s velkým příběhem

Pinto bylo malé. Jeho základní jedna šestka (s označením Kent) pod kapotou tehdy v očích mnoha Američanů působila až úsměvně, třebaže se jednalo o mimořádně odolný agregát, který se osvědčil v evropských fordech. Nicméně realita byla taková, že se menší dovážené vozy začaly na americkém trhu prosazovat tak, že jinou možnost u Fordu neměli. Vozy z dovozu tvořily na přelomu 60. a 70. let 16 % amerického trhu. V jižní Kalifornii, která v mnohém udávala a stále udává trendy nejen v oblasti automobilů, to bylo dokonce neuvěřitelných 40 %.

Pak nicméně přišlo Pinto, které dokázalo, že i americké automobilky malé vozy umí. Zpočátku ho sice trápily některé dětské nemoci. Nakonec si ale poměrně rychle vydobylo renomé fajnového autíčka na dojíždění do práce s nízkou spotřebou. Celkově se modelu mezi léty 1971 a 1980 vyrobilo 3 173 491 kusů. Auto se dodávalo jak se čtyřstupňovým manuálem, tak s třístupňovým automatem.


Diskuze


Reklama

FordShop.cz: Aktualizace map Ford 2016