M2K-2014-7
Počítejte s Fordem

Upravený Ford GT o výkonu přes 2000 koní se rozjel na neuvěřitelných 472 km/h

 
M2K-2014-7

Silně upravený Ford GT z roku 2006 o výkonu přes 2000 koní se v březnu letošního roku rozjel na neuvěřitelných 472,5 km/h. Této rychlosti navíc dosáhl během sprintu na jednu míli. Stalo se tak na automobilovém happeningu Texas Mile. Při těchto závodech se startuje z klidu a cílem je po jedné míli dosáhnout co nejvyšší možné rychlosti.

Hodně upravený, ale žádný dragster

Katapultáž v přímce je doménou tzv. dragsterů. Tedy vozů upravených tak, aby dokázaly nabrat co nejvyšší zrychlení při jízdě vpřed. Tato vozidla se od běžných silničních aut výrazně liší. Při jejich prohlížení si občas člověk připadá jako na natáčení Hvězdných válek. Ovšem rekordmanem na Texas Mile je v zásadě “běžný” Ford GT z roku 2006. Běžný v tom smyslu, že se nijak zásadně neodlišuje – minimálně ne po stránce vzhledu – od běžného Fordu GT z roku 2006 (tedy minulé generace). Pokud bychom se ale na auto podívali pod drobnohledem, našli bychom nespočet úprav.

Motor je sice původní. Přibyla k němu ale dvojice obřích turbodmychadel. Na úpravách se podílela firma MoTeC. Na modifikaci podvozku a aerodynamických vlastností pracovala firma Ahlman Engineering. Výsledkem je motor o výkonu 2000 – 2500 koní. Přestavba jako taková byla v režii texaského úpravce M2K Motorsports.

Další “ročník” již v říjnu. Vydrží rekord?

Texas Mile se koná dvakrát do roka, v březnu a v říjnu. Místo se několikrát měnilo. Aktuálně se jezdí na letišti Victoria Regional Airport ve městě Victoria v Texasu. Letošnímu březnovému termínu dominoval Patrick O’Gorman s výše popsaným Fordem GT. Ve třídě motocyklů se pak na rovněž neuvěřitelných 420 km/h rozjel Hussain Alsowaigh, a to v sedle své Suzuki Hayabusa.

A zajímavé je, že se události rozhodně neúčastnili jen jezdci na moderních strojích. Na start se postavilo i několik vozů z 60. let. Studebaker Avanti z roku 1963 dosáhl na míli rychlosti 294 km/h. Nejrychlejší “šedesátkou” pak byl Chevrolet Camaro z roku 1969, který se rozjel na 335 km/h.

Další seance se v Texasu koná na konci října a bude zajímavé sledovat, zda modročervený Ford GT, který ke svému zabrzdění potřebuje padák, rekord obhájí.


Diskuze


Reklama

FordShop.cz: Aktualizace map Ford 2016