150th Anniversary of the Birth of Company Founder Henry Ford
Počítejte s Fordem

Zajímavá fakta o Henrym Fordovi. Opravoval hodinky a vyráběl letadla

 
150th Anniversary of the Birth of Company Founder Henry Ford

Henry Ford fyzicky zemřel 7. dubna 1947. Dědictví tohoto průkopníka automobilového průmyslu ale stále žije (nejen) prostřednictvím jeho “dítěte”, automobilového giganta z Chicaga nesoucího jeho jméno. Nicméně život Henryho Forda nebyl jen o automobilech. V mládí např. pracoval jako opravář hodinek.

Hodinář, který si nezaložil hodinářství. Věděl totiž, že by se mu nevyplatilo

Málo známým faktem je, že si Henry Ford coby mladý muž přivydělával jako opravář hodinek. Místo pinzety přitom používal žebrování z korzetů. Náhradou šroubováku pak pro něj byly klince do krytiny. A ačkoliv si coby hodinář brzy vydobyl solidní renomé, hodinářství si nezaložil. Spočítal si totiž, že by se tak stěží uživil. Už tehdy mu bylo podle všeho jasné, že klíč v úspěchu leží jinde. Aby se člověk stal úspěšný, musí levně a kvalitně vyrábět něco, co potřebuje každý.

Šéfinženýr u Edisona

Henry Ford v mládí pracoval pro slavného Edisona, resp. jeho společnost Edison Illuminating Company. Ve svých 30 letech, v roce 1893, se ve firmě vypracoval na pozici šéfinženýra a byl plně odpovědný za to, že v Chicagu šel proud. O šest let později Edisona, tehdy již svého velkého přítele, opustil, aby se mohl plně věnovat vývoji a výrobě automobilů. Dlužno dodat, že nešlo o žádný rozchod ve zlém. Edison Fordovy snahy podporoval a podle všeho k Fordovu odchodu ze společnosti sám přispěl.

V roce 1918 Ford kandidoval do senátu

Když končila první světová válka, přiměl Woodrow Wilson, někdejší americký prezident, Forda ke kandidatuře do senátu v dresu demokratů. Ford se tehdy vyjádřil v tom smyslu, že kandidovat klidně bude, ale že do volební kampaně neinvestuje ani cent. Volba do senátu pro něj nakonec úspěchem neskončila. Nicméně prohrál o pouhých 4500 hlasů. A to na politika, který do kampaně, jak sám předeslal, nevložil ani cent, nebyl vůbec zlý výsledek.

Během první světové války se dal Ford na letectví

Henry Ford je sice spojován s automobily. Za válečných let, konkrétně od konce roku 1917, ale jeho závody vyráběly také letecké motory Liberty 12. Ty byly potřeba v souvislosti se vstupem USA do války. V roce 1925 pak Ford koupil Stout Metal Airplane Company, ve které až do roku 1933 vyráběl letoun Ford 4AT Trimotor přezdívaný Tin Goose – Plechová husa. S jedním z těchto letounů pak v roce 1929 polární badatel Richard Evelyn Byrd přeletěl jižní pól. Celkově bylo těchto letadel vyrobeno 199 kusů. V roce 2012 jich stále existovalo 18.

 


Diskuze


Reklama

FordShop.cz: Aktualizace map Ford 2016