1954fx-atmos150_med
Počítejte s Fordem

Strhující a zároveň úsměvný. Představujeme Ford FX-Atmos koncept

 
1954fx-atmos150_med

Píše se rok 1954. Ačkoliv je Stalin již rok po smrti, rozepře mezi USA a Sovětským svazem známé jako studená válka neutuchají. Za tři roky vyletí na oběžnou dráhu satelit Sputnik. V Americe řádí “lovec komunistů” senátor McCarthy. Padesátá léta minulého století by se mohla z dnešního pohledu jevit jako téměř předapokalyptická, čemuž odpovídaly i tehdejší představy o směřování automobilového průmyslu. Příkladem je Ford FX-Atmos, koncept představený na autosalonu v Chicagu v roce 1954.

Stíhačka a auto v jednom

Experimentální studie vypadala na první pohled jako jakýsi hybrid auta a dvojice stíhaček. Řidič seděl uprostřed vozu, zadní sedačka pro 2 osoby byla klenutá do mírného oblouku. Prostor pro posádku slibovat neskutečný výhled. Celá jeho horní polovina totiž byla prosklená. Zadní části vozu dominovaly ocasní ploutve, jejichž funkce nicméně zůstává nejasná.

Joystick místo volantu

Vozidlo mělo být ovládáno pomocí joysticku. Běžný volant tu nenajdeme. Anténové bodce á la stíhačka vyčnívající ze světel by dnes kontrolorům EuroNCAP při testech ochrany chodců asi způsobili psotník. Ve skutečnosti měly ale obsahovat antény pro příjem radiového a radarového signálu.

Atomový reaktor místo motoru

FX-Atmos byl od počátku chápán jako futuristická studie. Auto se nemělo dostat do sériové výroby, o čemž svědčí i skutečnost, že pod “kapotou” nenajdeme motor. O pohon se měl starat miniaturní jaderný reaktor. To sice z dnešního pohledu působí úsměvně. Nicméně je třeba si uvědomit, že se pohybujeme v první polovině 50. let. Nikdo tehdy netušil, že přijde Černobyl. Nikdo si plně neuvědomoval všechna rizika, která s atomem souvisí. Navíc Atmos přišel přesně v době, kdy Spojené státy spustily na moře svoji první jadernou ponorku a kdy byla ve vzduchu cítit silná rivalita mezi východním a západním blokem. Prostě bavíme se o době, kdy představoval atom jedno z předních společenských témat.

Ne až tak mimo mísu, jak by se mohlo zdát

Je jasné, že když se na FX-Atmos člověk podívá dnešní optikou, je mu jasné, že tady se designérům budoucnost předpovědět nepodařilo. Na druhou stranu linie Atmosu v mnohém převzaly na konci 50. a pak v 60. letech některé vozy Ford i jiné značky. Ocasní ploutve, byť v poněkud umírněnější formě, známe např. z Fordu Thunderbird. A doslova si v nich libovali designéři Cadillacu na přelomu 50. a 60. let.

Nutno dodat, že FX-Atmos inspiroval i řadu dalších konceptů, např. Ford Mystere z roku 1956 či Ford Nucleon z roku 1960.

Zdroj foto: oldconceptcars.com


Diskuze


Reklama

FordShop.cz: Aktualizace map Ford 2016