040A3440 (1)
Počítejte s Fordem

Ford slaví výročí. Před 100 lety sjel z montážní linky první užitkový model automobilky – legendární TT

 
040A3440 (1)

Ford před pár dny oslavil mimořádné jubileum. Uplynulo totiž přesně sto let ode dne, kdy z výrobních linek sjely první exempláře modelu TT – prvního užitkového vozu Ford v historii. A to, co následovalo, bylo naprosto fenomenální. Užitková modelová řada F se stala synonymem odolnosti a praktičnosti, díky čemuž se již 40 let drží na pozici nejprodávanějšího užitkového vozu v USA. V absolutních číslech jí pak v USA patří první příčka již 35 let v řadě. V Kanadě je její pozice ještě pevnější. “Efka” jsou zde nejprodávanějšími užitkovými vozy již neuvěřitelných 51 let v řadě.

Na počátku byl model T. Pak přišlo TT

Model TT je založen na legendární Plechové Lízince, tedy modelu T, který v zásadě postavil svět na kola. Představoval odpověď na požadavky zákazníků, kteří hledali vozidlo s lepšími tažnými schopnostmi a větším prostorem pro přepravu nákladu. TT se začalo vyrábět 27. července 1917 s tím, že mu šlo naložit na “bedra” až tunu nákladu. To bylo dáno především zpevněným podvozkem, karoserie a motor zůstaly stejné jako u modelu T. Cena prvního užitkáče s modrým oválem ve znaku byla 600 dolarů a hned v prvním roce se jej prodalo 209 kusů. To jsou sice zatím spíše úsměvná čísla. V roce 1928 se ale celková bilance prodaných “tétéček” rozrostla na 1,3 miliony kusů. Bylo jasné, že se odehrála revoluce.

Rok 1928 přinesl model AA. V roce 1933 přijel model BB a pak model 50

Aby dokázal uspokojit rostoucí nároky ze strany zákazníků, ukončili v roce 1928 u Fordu výrobu modelu TT a místo toho začali montovat méně známý model AA. Ten vynikal podvozkem stavěným na 1,5 tuny. Mimo jiné dostal nový motor a dva volitelné rozvory. I přes celosvětovou hospodářskou krizi se v Detroitu podařilo v roce 1933 model AA nahradit modelem BB, který pak o dva roky později vystřídal model 50 poháněný slavným osmiválcovým motorem Ford Flathead. V roce 1941 měl již Ford na kontě více než 4 miliony prodaných “trucků”.

Ford se během druhé světové války výrazně podílel na dodávkách produktů pro vojenský průmysl, což sice přineslo méně civilních prodejů, zato ale automobilka získala obrovské množství praktických zkušeností, které pak využila k vývoji a stavbě ještě robustnějších a odolnějších civilních vozů.

Co následovalo, asi zarytí fanoušci Fordu tuší. V roce 1948 v Detroitu uvedli na trh legendární řadu F.

Řada F znamenala příklon k civilnosti

“Efko” se v průběhu let dodávalo v nespočtu specifikacích. Co je ale zásadní: postupně docházelo k určitému zcivilizovávání modelu. Objevil se dvoubarevný lak, automatická převodovka, zlepšilo se topení. Fanoušci tehdy vycházející hvězdy – jistého Elvise Aarona Presleyho – se mohli těšit z poslechu Heartbreak Hotel díky nově instalovanému rádiu. V roce 1953 u modelu F-100 přibyly loketní opěrky, sluneční clony, integrované blatníky a také aerodynamičtější design.

V roce 1961 byla na trh uvedena čtvrtá generace řady F s tím, že v průběhu 60. let se původně pracovní nástroj dále přeměňoval na vůz, který je kromě práce možné využít i třeba ke každodennímu dojíždění do práce (již nechyběl posilovač řízení a brzd). V roce 1974 pak dorazila specifikace SuperCab s pohodlnějšími sedadly, která přímo cílila na rodiny s dětmi a prezentovala se jako vůz určený jak pro práci na poli, tak např. pro odvoz dětí do školy.

Přelomový v historii užitkových vozů Ford byl také rok 1975Šestá generace řady F byla pojmenována F-150 a své jméno si udržela dodnes. V roce 1977 se vůz stal nejprodávanějším užitkovým modelem v USA, což je pozice, ze které jej za posledních 40 let žádné jiné auto nesesadilo.

Ford F-150 dnes

Je až neuvěřitelné, jak se užitkové vozy Ford změnily. Dnes je sice F-150 stále robustním a odolným dříčem připraveným, přijde-li na to, křižovat Ameriku s tunou nákladu na korbě. Nabízí ale pohodlí a technologie, o kterých se v 70. letech nikomu ani nesnilo. Auto nabídne, v základní výbavě či volitelně, např:

  • systém varování před kolizí a detekce chodců,
  • adaptivní tempomat s radarem a kamerou,
  • vysokorychlostní připojení k internetu 4G LTE s funkcí hotspotu, přes který se může připojit až deset zařízení naráz,
  • systém SYNC 3 s FordPass podporující Apple CarPlay a Android Auto,
  • systém hlídání mrtvého úhlu BLIS
  • systém pro udržení v jízdním pruhu
  • kamera fungující v režimu 360° snímající dění kolem celého vozu
  • prvotřídní sound systém od Bang & Olufsen

Zcela samostatnou kapitolou je pak ostrá verze Ford F-150 Raptor, která mimořádným způsobem kombinuje užitkovost a odolnost pick-upu s jízdními vlastnostmi a výkonem sportovního vozu. Jeho kola roztáčí šestiválec z řady EcoBoost. Ten i přes svůj relativně malý objem, který činí 3,5 litru, dokáže vyprodukovat 450 koní, což je více než osmiválec o objemu 6,2 z minulé generace.

A ačkoliv tohle bude asi jeden z posledních parametrů, který bude jeho budoucí majitele zajímat, pyšní se vůz na své rozměry velice slušnou spotřebou. K té přispívá i moderní desetistupňový automat, který motor neustále udržuje v ideálním spektru otáček.


Diskuze


Reklama

FordShop.cz: Aktualizace map Ford 2016